Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bojkotta svenska surfaffärer!!

  • bojkotta svenska surfaffärer!!

    Publicerad av anonym-anvandare på 17 augusti, 2002 vid 07:17

    så skulle dem svenska butikerna tvingas att sänka priserna i nivå med tex. tyskland. Ett segel som tillverkas i Taiwan kostar inte många hundringar att sy och ni som handlar dyrt i sverige sponsrar butikägarnas hawaii resor på vintrana.
    Köp prylarna utomlands så får ni själva råd till en sån resa.

    mankan svarade 9 år, 3 månader sedan 16 Medlemmar · 42 Svar
  • 42 Svar
  • ola-h

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 07:51

    Men om man köper i Tyskland, sponsrar man inte de tyska ägarnas Hawaiiresor då? Är det bättre med en tysk shopägare på Maui än en svensk?

    Jag har inte gjort någon vetskaplig koll av priser och sån’t men min känsla är att de svenska priserna på vindsurfingprylar står sig väldigt bra om man relaterar till det allmäna prisläget i Sverige kontra söderut. Dessutom är existensen av surfshopar i Sverige bra för sporten. Givetvis är detta abstrakta mål lite svårt att ha i tankarna när man själv står där med plånboken i hand och skall välja var man skall handla, men det är ändå värt att tänka på.

    Personligen får jag ofta känslan av att en hel del av klagandet på svenska vindsurfingaffärer har en underton av avundsjuka i sig. Till skillnad från sprit och tobaksdito reglerar nog vindsurfingmarknaden sig själv när det gäller svenska priser kontra vad det kostar i Tyskland. Jag är rätt säker på att alla svenska surfhopsägare sneglar på länderna runt omkring vid prissättningen. Jag uppfattar inte heller shopägarna som några gnidna egon som bara vill lura av oss sufare pengar för att själva kunna åka till Maui. En affärsverksamhet måste givetvis drivas hyftas affärsmässigt och kunna betala lön till anställda och ägaren, men de flesta surfshopsägare har ett genuint intresse för sporten snarare än för pengarna, tror jag. Om man endast vill få ihop pengar till Mauiresan är finns det nog enklare sätt än att starta surfshop.

  • tomtenissen

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 07:57

    Håller med Ola till hundra procent här. Sen finns et ju en annan disskusion också, är det kul när shopar blir så stora som t.ex. Surfers Paradise?? Var i Varberg för några veckor sen och checkade, blev rätt nedslagen. Vad jag såg var ngt som mest av allt liknade ett snabbköp, med all personal småspringande omkring stressade till max och massa “icke-surfare” som gick omkring & klämde på grejorna. Otrevliga var folk också. Även om det kanske är enklare att köpa på sånna ställen p.g.a att dom har allt i lager & så, så köperjag MYCKET hällre i en liten, “äkta” surfshop med en lr två anställda, som tar sig tid att verkligen berätta vad det är för grejor och som iaf. vet vad det är dom säljer.

    Alltså; en riktig surfshop är ett hål i väggen i princip. Är det större är det skit 😛

  • stinger

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 08:55

    Till alla er som har butiker där ni bor vill jag ge rådet att handla av dem, annars blir det som i Linköping att man inte kan få tag i ett par hängselelinor utan att åka 10-15 mil eller handla på postorder.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 09:20

    det här var faneme det dummaste jag läst på länge !!!!!

    SPONSRA VÅRA BUTIKER NU ANNARS SÅ FÖRSVINNER DOM SNART

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 10:43

    jag har också börjat handla utomlands och sparat en jäkla massa pengar(frakt av segel kostar endast ca 250-300:-)
    Om man ser över sin utrustning på vintern så behöver man inte småköpa hela tiden.
    På detta sett har jag råd att resa mer och sen om tysken tar en tripp till gardasjön, det skiter jag i..

  • joeithafish

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 10:47

    Går det smidigt att reklamera om det skulle behövas?

    Själv tycker jag det verkar svårt att hitta handlare utomlands som verkar seriösa med internetförsäljning osv.
    dessutom är det ju alltid kul att gå in i en surfbutik, glida runt o spana på brädor o segel.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 13:39

    butiker är bra, jävligt mycke online nu för tiden, sur support, praktiskt taget omöjligt att reklamera. Hybrid kombination e bra dock, pressade priser med delvis öppen shop…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 16:21

    Hmm.. börjar av “Herr Anonyms” alla inlägg starkt misstänka att han själv är tysk wsürfshop ägare; han bojkottar de svenska shoparna, han trackar ner och bespottar alla svenka konfare och surfare som vågar stå för de dom säger oavsett hur bra/kloka inlägg dom skriver, han har inget emot (snarare marknadsför) att vi svenska surfare köper på postorder ifrån tyska shopar för att indirekt sponsra Franz Dieters Maui-resa. Och sist men inte minst alla “Dem svenska”, “dem ska”, “dem kan”… som genosyrar dennes alla inlägg. Även fast “dem” förvisso är gramatiskt rätt så ser det fortfarande mer tyskt än svensk ut…

    Ta å registrera dig innan du smutskastar folk om du vill få någon sorts repekt här konfen, bitte!

    Obs, detta syftar mycket på inläggen under “Kungen av brädor…”

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 19:10

    Eller kan Ni köpa billigt i Danmark om Ni vill..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 20:06

    min erfarenhet av sp är att det beror till 95% på vilken försäljare man snackar med. behöver man ingen hjälp så är det ju ganska trevligt att själv gå och titta på mångfalden av surfprylar. en liten surfshop har ju oftast väldigt få grejor i lager..

    det finns ju både för och nackdelar med större affärer..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2002 vid 21:45

    Åkte från Stockholm till Varberg på surfsemester. Skulle handla på Surfers Paradise. Fick för mig att det var Sveriges bästa surfshop. Blev djupt besviken. Det var ju precis som skidsport Bromma i Stockholm. Samma priser = dyra. Inte mycket åt på lager, hade inga våtdräkter åt min flickvän. Tyckte det var tråkigt helt enkelt. Surfingen däremot var underbar. Skulle kunna tänka mig flytta till Varberg, Apelviken bara för vindsurfingen skull.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 12:40

    Besökte surfshopen i klitmöller för 2 veckor sen, det var inte billgare grejjer där, jp brädorna låg på ca 8-12000 dkk vilket motsvarar ca 10-16000 svenska dvs inte billigare än i svedala. Men jävlar vad man dreglade över alla grymma rides med kontokort innehålandes typ 50 spänn i handen.. frown.gif , det räckte iaf till två st Mr Zogs puckar att vaxa vågbrädan me..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 13:36

    Surfshopen i klittmöller är som att handla på NK dvs. mycket dyrt. Det finns många andra ställen(se tidigare inlägg) i Danmark som är mycket prisvärda trots vår svaga valuta.
    Antar att du jobbar i en surfaffär annars kan du ju inte vara så dum att du opponerar dig mot lägre priser utomlands.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 15:42

    Surfers Paradise är så otrevliga så mina slantar hamnar hos “små-shoparna” dom är betydligt mer serviceminded och har inte alls samma “översittar” attityd som vissa i personalen på Surfers Paradise har.. Det är synd att det ska behöva vara så..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 19:31

    Blir så beklämd när jag läser sådana här inlägg. Har man läst den minsta företagsekonomi och har någon “humm” om svensk beskattning på detaljhandel, och vet vad arbetsgivaravgifter är för någonting så tänker man förhoppningsvis efter lite grand.
    Surfshopparna i sverige köper inte in ett segel för några hundra kronor. De marginaler som tas ut är beräknade till att täcka som ni säkert förstår: hyra, löner, hemtagningskostnader, lagerkostander, tull, moms osv….Det är ingen som vill bedriva idiell verksamhet – vill du? Jobbar själv med att köpa in helt andra artiklar men har konstaterat att om jag skulle vilja bli rik skulle jag inte syssla med att sälja surfprylar.
    “nej, jag skall inte rösta på Göran”

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bojkotta svenska surfaffärer!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.