• Bom höjd

    Publicerad av mrquality på 5 november, 2020 vid 19:44

    Hej!
    Jag har en fråga. Jag föredrar sen jag började vindsurfa position på min bom väldigt högt och super långa linor. 33″ långa typ. Jag vet att en lägre position av bommen typ I mitten gör att kroppen går ner mera och utåt från bräda då bättre stance, men jag är van och känner som har mera kontroll på segel. Någon av er som använder en position som går över mitten? Med segel runt 7.8 till 9.0 är ingen problem att flytta ner bommen lite men små segel typ 6.3 -5.5.- 4.6 föredrar alltid högt bom.

    canoya svarade 3 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • rickard_nr1

    Medlem
    6 november, 2020 vid 05:50

    Hej!

    Jag har en fråga. Jag föredrar sen jag började vindsurfa position på min bom väldigt högt och super långa linor. 33″ långa typ. Jag vet att en lägre position av bommen typ I mitten gör att kroppen går ner mera och utåt från bräda då bättre stance, men jag är van och känner som har mera kontroll på segel. Någon av er som använder en position som går över mitten? Med segel runt 7.8 till 9.0 är ingen problem att flytta ner bommen lite men små segel typ 6.3 -5.5.- 4.6 föredrar alltid högt bom.

    Hej, för min del som är rätt lång blir de sällan under mitten på de mindre seglen(under 6.2) de blir för lågt och blir obalans på något sätt. Man hänger inte i riggen lägre och drivet i riggen blir knas,

  • sailortrash

    Medlem
    6 november, 2020 vid 07:53

    Min stil är oxå hög bom (haka, hals ca) och många linor
    I extrema fall kan jag sänka bommen neråt axelhöjd för att lugna ner saker lite…

    När jag foilar är det nästan ännu högre, uppåt näsan/ögonbryn

  • erland

    Medlem
    6 november, 2020 vid 14:03

    Jag har oftast lite över “mitten” enligt markeringarna på seglet.
    Men det beror på hur mycket det blåser.

    Om jag är lite underriggad brukar jag höja bommen och slacka på uthalet lite och tycker mig få mer kraft direkt.

    Nu när jag börjar lära mig åka vågor också har jag en begynnande känsla av att en något lägre bom hade varit bra.
    Det hade nog känts lite mindre läbbigt att luta sig frammåt då i bottensvängen (vilket jag behöver göra för att få loss brädan från vattnet och hålla farten). Men det är bara en hypotes jag jobbar på.

    Sen har jag märkt att jag överlag vill ha längre hängselelinor än för några år sen.
    Har 32 nu men ska testa 34.
    Framförallt i hård byig vind (typ 5.0 och mindre) hade det varit skönt att stå lite längre från seglet.
    Men det är nog lite smaksak med.
    Eller form på bommen.
    Har en gammal bom med mera kurva i som har lika långa tampar men känns “mer” rätt.

  • rickard_nr1

    Medlem
    6 november, 2020 vid 18:26

    Principen är ju mer kontroll med bommen lägre och mindre med bommen högre men med hög bom mindre tryck på mastfoten dvs mer lyft. Höjer man bommen blir den kortare nån cm vilket får kompenseras med mer uthal. (finns mängder av youtubeklipp om detta). Likaså linorna och dess längd. Jag kör variabla men är för de mesta helt ute på 33″. Har börjat köra bommen lägre för mer kontroll och flyttar bak mastfoten istället för att generera mer lyft. Funkar fint för mig i alla fall🤙🤙

  • oscar

    Medlem
    6 november, 2020 vid 20:16

    Fyller på lite, jag är 183 kör med 34 linor, midjesele och har alltid bommen minst 3/4 upp. Allt annat känns konstigt. Nån cm upp i marginella förhållande, nån cm ner vid nukleära förhållanden.

    De flesta jag ser med superlåg bom planar inte…

  • mrquality

    Medlem
    6 november, 2020 vid 20:44

    Fyller på lite, jag är 183 kör med 34 linor, midjesele och har alltid bommen minst 3/4 upp. Allt annat känns konstigt. Nån cm upp i marginella förhållande, nån cm ner vid nukleära förhållanden.

    De flesta jag ser med superlåg bom planar inte…

    exakt som du säger ibland känns det konstigt flytta ner för mig också, en sak som jag har funderat är kanske att längden spela roll. Jag är 1.92 lång.

  • rickard_nr1

    Medlem
    6 november, 2020 vid 21:50

    Fyller på lite, jag är 183 kör med 34 linor, midjesele och har alltid bommen minst 3/4 upp. Allt annat känns konstigt. Nån cm upp i marginella förhållande, nån cm ner vid nukleära förhållanden.

    De flesta jag ser med superlåg bom planar inte…

    exakt som du säger ibland känns det konstigt flytta ner för mig också, en sak som jag har funderat är kanske att längden spela roll. Jag är 1.92 lång.

    Arnon dagan är 1.94 lång, kika på hans tankar och resonemang om bomhöjd och linor i youtubeklippet👍
    https://youtu.be/96yQ1x9Pfzg

    Svara på: Bom höjd

  • sundheden

    Medlem
    10 november, 2020 vid 10:35

    Problemet med för hög bom är att man hänger ner riggen vertikalt och mycket tryck går ner rakt ner i brädan. All chop tar man då emot i benen med knäna och naturligt blir båda benen är böjda, det tar mycket mer energi. Istället är det bättre att hänga ut mer anser jag, sträckta armar, rakt framben på halv-vind och slör för att skjuta brädan framför sig, fjädringen för chop blir istället i höftleden likt upphängningen på framvagnen på en bil och brädan kan flyga över choppen, det går åt mycket mindre energi, mer kontroll och fart.

    Här är ett par långa tungviktare.

  • mrquality

    Medlem
    11 november, 2020 vid 10:46

    Problemet med för hög bom är att man hänger ner riggen vertikalt och mycket tryck går ner rakt ner i brädan. All chop tar man då emot i benen med knäna och naturligt blir båda benen är böjda, det tar mycket mer energi. Istället är det bättre att hänga ut mer anser jag, sträckta armar, rakt framben på halv-vind och slör för att skjuta brädan framför sig, fjädringen för chop blir istället i höftleden likt upphängningen på framvagnen på en bil och brädan kan flyga över choppen, det går åt mycket mindre energi, mer kontroll och fart.

    Här är ett par långa tungviktare.

    Jag förstår men en sådan stance är inte så många som har i verkligheten även om man tror det, den är den perfekta stance. Men jag förstår vad du menar men att ha lite lägre bom 🤙

  • sailortrash

    Medlem
    11 november, 2020 vid 13:11

    Man får lätt ont i ryggen med för låg bom, man böjer ofta ländryggen lite lätt (som proffset) om man tar mer belastning från både rigg och chop högre upp kring höft/ländrygg än i fotleder/ben

    Efter långa pass märker man..

  • sundheden

    Medlem
    11 november, 2020 vid 17:31

    Har läst i många år om vindsurfare som får ont i ryggen, jag får det inte men jag vill även tro att det beror till viss del på hur vältränad man är i allmänhet. Tex. har man svaga stjärtmuskler och speciellt gluteus medius så kan man få ryggproblem, ofta en orsak även till ryggskott eller ont i knän då stjärtmusklerna stabiliserar upp benen också.
    Det är bara ett exempel men ett par saker jag själv haft problem med förr.

    Självklart står man mer upprätt också när man seglar bum’n’jump, stor chop, våg-utrustning.
    Jag ser det inte som omöjligt att skaffa en bra stance oavsett om man är en sneseglare i mälaren eller ett semiproffs i medelhavet, jag tycker mig se väldigt många runt om på våra spotar med riktigt fin stance!
    Göran Svalberg tex. är ett bra exempel på en nöjes-seglare som har en ypperlig stance och kan köra 5+ timmar en vanlig dag.
    Ingen person är ju den andra lik så väldigt mycket är självklart personligt hur man seglar.

  • sailortrash

    Medlem
    11 november, 2020 vid 18:00

    Många vältränade lyfter lite för tungt och pajar rygg och knä på gymmet
    Vinklarna måste stämma oxå. Man ska prioritera komfort anser jag, annars straffar det sig
    Är det bekvämt går det fort och man kan köra länge. För mig funkar bom mellan nyckelben och näsa beroende på stil

    När jag körde mkt formula hade bommen typ vid ögonbryn och kortare tampar än idag och sittsele
    Men sen kliver man ju en bra bit ut från seglet oxå

    Det får att hitta en bekväm ställning i alla situationer tror jag, vilket är viktigare än vad det ”borde” vara

  • sundheden

    Medlem
    11 november, 2020 vid 18:03

    Exakt, alla är vi olika skapta. 🙂

  • robertj

    Medlem
    11 november, 2020 vid 18:39

    Har ni annan bomhöjd med foil? Avseende krämpor tycker jag foil är jobbigare för armarna. Står mer upprätt och får inte samma tryck i selen. Egentligen mindre tryck i seglet med foil men efter x antal timmar så känns det.

  • mrquality

    Medlem
    12 november, 2020 vid 08:14

    Har ni annan bomhöjd med foil? Avseende krämpor tycker jag foil är jobbigare för armarna. Står mer upprätt och får inte samma tryck i selen. Egentligen mindre tryck i seglet med foil men efter x antal timmar så känns det.

    Foil väldig högt upp ahahahha iaf jag man bruka säga att bommen ska vara högre men jag har inte filat mycket ännu

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.