Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom: kolfiber eller aluminium

  • Bom: kolfiber eller aluminium

    Publicerad av torinbox på 11 april, 2012 vid 15:02

    Lönar det sig att köpa en dyr kolfiberbom, eller duger det med en bättre aluminiumbom? Jag tävlar inte men vill ändå ha bra prestanda för freeride/freerace. Har segel mellan 6 och 8.5 kvm.

    Tacksam för rekommendationer på bra prisvärda bommar.

    gustav1980 svarade 8 år, 6 månader sedan 27 Medlemmar · 48 Svar
  • 48 Svar
  • john1

    Medlem
    11 april, 2012 vid 15:43

    Aeronbommen med “V-grip” är skön att greppa om, möjligt mindre trött i underarmsmusklerna. Bommen känns mkt. styv, är ca 400 gr. tyngre än andra. Har bara haft en sådan i en sesong, men den ser ut att ha bra kvalitet.
    JJ.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    11 april, 2012 vid 16:01

    på så stora segel lönar det sig!

  • rrd

    Medlem
    11 april, 2012 vid 17:06

    Inom detta område måste det finns mycket att hämta i tidigare trådar.

  • bicless

    Medlem
    11 april, 2012 vid 19:27

    En kol har överlägsen hållbarhet, har du böjt några alubommar så köp kol så slipper du det dilemmat.

    En aluminium kan ofta ha bra prestanda. Min mauisails alubom med mega frontstycke sitter så bra på masten att den känns styvare än vissa kolbommar jag jämfört med. Det räcker inte med att bommen är styv, den skall inte glappa upp och ner när du pumpar på vattnet. Men hållbarheten blir inte i klass med kol.

  • ola-h

    Medlem
    11 april, 2012 vid 19:31

    Apropå Mauisails. Kan man trixa till det så man kan köra deras framstycke ihop med rdm utan sån där jobbig adapter?

  • bicless

    Medlem
    12 april, 2012 vid 20:47

    Nej, tyvärr inte, man behöver adapter. I alla fall vad jag vet. Kanske finns nån inbiten mauisailslirare som meckat om den men inget jag vet om.

  • kapten-k

    Medlem
    12 april, 2012 vid 23:40
    Ola H.;685890 wrote:
    Apropå Mauisails. Kan man trixa till det så man kan köra deras framstycke ihop med rdm utan sån där jobbig adapter?

    Klipp till en bit 6mm gummiduk som du lägger 1varv runt masten, sitter som berget.(finns på biltema)

    Eller så svarvar man till en adapter själv av delrin som du monterar permanent i bommen.
    Att köra utan funkar inte alls, beslaget går inte att stänga så mycket..

  • eusebio

    Medlem
    13 april, 2012 vid 08:02

    Med dagens prisnivå på prylar är det nog knappast något som lönar sig:frown

  • dr-masse

    Medlem
    13 april, 2012 vid 08:15

    Som sagt, det finns flera läsvärda trådar kring detta. Min egen, högst personliga, sammanfattning av skäl att väga in för val av kolbom:

    – Bommens längd. Ju längre bom, desto större fördel har kolbommar
    – Typ av segling. Är du en räjs- och speedjägare så ger kol mer
    – Din vikt. Tyngre seglare uppskattar kol (styvhet)
    – Din plånbok. Kol är dyrare, men kan löna sig i längden. Dock slits alltid andra delar (grepp, förlängning, fronbeslag) så det gäller att ta hand om sin fina kolbom lite extra…
    – Håller kolbommen så är den grym, men de går oftast av utan förvarning och när det sker så går det av helt och hållet, inga böjda bommar här inte… Vilket faktiskt kan vara en nackdel, på en alubom så blir du oftast ‘förvarnad’ om att bommen tröttnat och kan klara dig med en böjd bom som går att segla hem med.

    Till sist så spelar det liten roll om din kolbom är fenomenalt styv om den inte har ett frontbeslag som matchar prestandan. Jag väljer hellre en bra alu med rätt frontbeslag än en bra kol med risigt frontbeslag…

  • john1

    Medlem
    13 april, 2012 vid 09:55

    Håller med Dr. Masse
    Jag har fiberspar (carbon) som är bra styv och fin så klart. Har vidare haft Neil Pryde Alu som böjdes i fronten pga utmattning siste hösten (tunt grepp, 28 mm tror jag). Det som var bra var att jag kunne segla hem. den var knickat inuti själva fronbeslaget, alltså mkt proximalt framme och inuti plastbeslaget som gjorde att jag kom hem.
    Carbon är starkare , men tål inte slag med kraft från liten slagyta, det vet vi alla. Det finns därför nackdelar med kolfiber.
    köpte därför Aeron V-grip för 1,5 säsong sedan. är nöjd med den, har ett komfortabelt grepp, men är något tyngre än andra alubommar.
    Jag är en gubbe så jag tror säkert att småpojkarna klarar denna extra vikten.

    Frontbeslaget till Aeronbommarna glider inte en mm, har dessutom ett inlegg som kan sitta permanent för RDM-master.
    JJ

  • Surf4Life

    Medlem
    13 april, 2012 vid 11:31

    Vad kännetecknar ett bra frontbeslag förutom att det inte ska glida mot masten?
    Några exempel på bättre och sämre produkter kanske?
    Är frontbeslag olika viktiga på SDM kontra RDM-master?

  • snaffe

    Medlem
    13 april, 2012 vid 11:34

    Har inte riktigt förstått vad det är som är jobbigt med bomshim. Tar 3 sek att sätta på och man blir inte av med den om man alltid spänner fast den i frontbeslaget vid förvaring.
    Då sitter den ju på plats när den ska användas.

    Ett plus är ju att masten ser oanvänd ut där man sätter bommen, utan shim så brukar masten alltid se sliten ut där.

    http://www.windsurflund.se

  • dr-masse

    Medlem
    13 april, 2012 vid 12:19

    Det enda jag vet är att när jag använt bommar som inte behöver shim så har jag sannerligen inte saknat det.

    Ytterligare en grej att hålla reda på, som väldigt enkelt kan undvikas. Dessutom märkte jag att vissa bommar inte funkade med en viss typ av shim, och då var man tvungen att hitta ‘rätt’ shim för sin bom. Knöligt.

  • surfslusken

    Medlem
    13 april, 2012 vid 16:49

    Svar: NÄE

  • janne_b

    Medlem
    13 april, 2012 vid 19:04

    Varför inte försöka hitta begagnad kolbom?
    Det finns ju en del folk som byter utrustning titt som tätt…
    /J

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom: kolfiber eller aluminium

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.