Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom: kolfiber eller aluminium

  • farbror_j

    Medlem
    18 april, 2012 vid 20:27

    Efter att ha knäckt en Alu-bom ute på vattnet i god vind, men ändå hjälpligt kunnat segla hem ekipaget är jag mycket tveksam till kolfiber. Eftersom det vid tillfället blåste lite frånland hade jag behövt vänta länge innan jag blåst in till land någonstans.

  • svenne

    Medlem
    18 april, 2012 vid 20:44

    Efter att ha hållit mig till alu jämnt så har jag nu en kol-Aeron och en alu-Aeron. Jag kommer garanterat nöta mer på kolbommen. Den väger inte mindre, eller i alla fall inte nämvärt, men fy faaaaeen vad styv den är. Mycket gods i den, jag lär nog få kötta på bra hårt innan jag lyckas knäcka den.
    Köpsignal på den!

  • klint

    Medlem
    19 april, 2012 vid 20:46

    Fick hem en MauiSails carbon wave 140-200 idag och efter att ha klämt lite på den kan jag bara konstatera att det är ytterligare en grym produkt från MS. Har några MS kolbommar i slalomstorlekar och vet vad de går för och tvekade inte ett ögonblick att ropa hem deras vågbom också.

    Jämfört med min Neil Pryde X9 vågbom är Mauisails carbon wave 140-200
    – minst lika styv
    – marginellt lättare
    – tunnare i greppet
    – (betydligt) billigare
    – i mitt tycke utrustad med bättre detaljer såsom MS solida frontend som många väljer att köpa separat och eftermontera, bättre låsmekanism till bakstycket mm

    Därutöver är ett starkt argument för att välja MS deras förstklassiga service om det skulle hända något med dina MS bommar / segel / master etc. Jag är djupt imponerad över det personliga engagemang, tid och intresse människorna (dvs Barry Spanier & Co.) bakom MS dedikerar åt sina kunder när man väl sålt på dem produkterna. Här blir du inte lämnad i sticket.

    Min objektiva syn på saken som icke sponsrad surfare…

  • dude

    Medlem
    20 april, 2012 vid 05:35

    Jag har idéen att en mjukare aluminium kan undvika att ge dig skador om eller när du klotar i vågor och ställer revbenen rakt på bommen eller handlederna för den delen.

    Därför undrar jag vad är de finaste lättaste i aluminium eller något annat flexigt material?

    På små vågsegel 5.0 och mindre är det ju faktiskt inte bara dåligt med flex. Eller? Vad tycker ni? Vad TROR ni?

  • surfslusken

    Medlem
    20 april, 2012 vid 06:21

    Eeeee…du får gärna utveckla de där lite.
    Eller är de bara jag som e lite dum? Men när/hur/på vilken planet är de inte en fördel med
    styvast möjliga bom????
    (Och kom nu inte me nåt dumt typ:
    “När frugan drar den i bakhuvet på en när man kommer hem på fyllan, IGEN”)

  • lars_k

    Medlem
    20 april, 2012 vid 06:26

    Om du smäller i revbenen i bommen spelar det nog ingen större roll om det är alu eller kol. Bommen är oavsett material mkt styvare än dina revben. För max prestanda och känsla i riggen är styvhet viktigtast. Och då är det kol som gäller. Även för livslängd. Jag har haft min XTR kol i 5 år nu och den är styv och glappfri som den var ny. Har endast bytt greppet där det slitits av runt hänglinorna. Hade säkert kört slut på ett par-tre alubommar på samma tid som min kolbom varar till en högre totalkostnad. Aldrig mer alu!
    Men det är möjligt att dagens kolbommar är onödigt styva för våg. Man kunde kanske offra lite styvhet och få ner vikten 0.5-1 kg istället…

  • dude

    Medlem
    20 april, 2012 vid 06:59

    Okay, det är så ni tänker… Jag tänker dock att det kan vara bra att bommen flexar något åt något håll vid vissa typer av “impact”. …North har till exempel en bom med variabel flex. När jag klotar något trick så vill jag i alla fall att bommen flexar något där det är okay att det flexar i stället för att jag stukar min handled till exempel.

    Hur mycket väger till exempel Norths bom? Är det den enda som har inbyggd flex?

  • dude

    Medlem
    20 april, 2012 vid 07:01

    Men ni kanske är inkörda på svenska förhållanden där man sällan kommer upp i någon fart och inte har någon värst kraft i vågen att oroa sig för. Då förstår jag att man inte har något att oroa sig för 😉 Kom igen nu, ni måste ju förstå perspektivet jag tar upp det ifrån 🙂

  • lars_k

    Medlem
    20 april, 2012 vid 07:37

    Jag är hyffsat inkörd på svenska, danska, sydafrikanska, mauiska och kapverdianska förhållanden och kan inte tänka mej någon anledning till att vilja ha en flexig bom.
    Men specialbeställ du en bom av gummi så kommer nog dina revben att slippa oroa sej. Frågan är dock om du får ut max av Maui-förhållandena med den bommen.. 😉

  • bicless

    Medlem
    20 april, 2012 vid 10:12

    Styv vs mjuk bom

    Om den kommer en vindby och bommen är mjuk så fångar seglet mer vind istället för att tvista ut och fånga mindre vind = Dåligt
    Om du skall pumpa igång lite acc så vickar och böjer du bara bommen istället för att pumpa seglet om du har en mjuk bom= Dåligt
    Om frugan slår bommen i huvudet på dig när du kommer hem på bakfyllan så böjer sig en mjuk bom något mer än en styv bom= Bra

    Bara att välja vilka egenskaper man prioriterar.

  • surfslusken

    Medlem
    20 april, 2012 vid 11:45
    Bicless;686604 wrote:
    Styv vs mjuk bom

    Om den kommer en vindby och bommen är mjuk så fångar seglet mer vind istället för att tvista ut och fånga mindre vind = Dåligt

    Bara att välja vilka egenskaper man prioriterar.

    Fundera i 10 sekunder och försök igen.

  • doc

    Medlem
    20 april, 2012 vid 19:09

    Finns flera bommar med flex. Flexet är då uppåt/nedåt men styv vinkelrätt mot seglet så det i te ska flexa när du pumpar utan bara över chop och i landningar. Jag tror mer på en North shox XTR i så fall.

  • torinbox

    Medlem
    21 april, 2012 vid 08:18
    Farbror_J;686475 wrote:
    Efter att ha knäckt en Alu-bom ute på vattnet i god vind, men ändå hjälpligt kunnat segla hem ekipaget är jag mycket tveksam till kolfiber. Eftersom det vid tillfället blåste lite frånland hade jag behövt vänta länge innan jag blåst in till land någonstans.

    Detta argument fick mig att fundera. Gillar att köra långa sträckor och skulle vara en rysare att inte kunna segla in.

    Men lydde till sist detta råd:

    janne_b;686053 wrote:
    Varför inte försöka hitta begagnad kolbom?
    Det finns ju en del folk som byter utrustning titt som tätt…
    /J

    och köpte en begagnad fiberspar kolbom för 2600.- (här på surfzone). Den känns grymt styv och robust.

    Tack för alla tips!

  • dude

    Medlem
    21 april, 2012 vid 08:25
    Lars_K;686591 wrote:
    Jag är hyffsat inkörd på svenska, danska, sydafrikanska, mauiska och kapverdianska förhållanden och kan inte tänka mej någon anledning till att vilja ha en flexig bom.
    Men specialbeställ du en bom av gummi så kommer nog dina revben att slippa oroa sej. Frågan är dock om du får ut max av Maui-förhållandena med den bommen.. 😉

    Okay, du kan ju försöka glömma det där jag sa om revbenen och i stället tänka dig handleder i och med att man ofta ‘håller’ i bommen när man kraschar. I de flesta off-the-lip-trick jag kan tänka mig skulle det vara grymt bra med åtminstone lite flex för att undvika att stuka handlederna vid ett eller annat tillfälle!

    …Ja, North verkar vara de enda som skulle kunna addressera det här med sin ‘flexiga’ bom…

  • lars_k

    Medlem
    21 april, 2012 vid 10:22

    Jo, Norths iFront (Y-front?) verkar spännande. Men undrar om den skulle hindra att man stukar en handled eller knäcker ett revben. Verkar mest vara en komfortgrej…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom: kolfiber eller aluminium

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.