Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom: kolfiber eller aluminium

  • haraldpost

    Medlem
    21 april, 2012 vid 12:38
    surfslusken;686614 wrote:
    Fundera i 10 sekunder och försök igen.

    Nei, det er rett som han sier. Det du antyder strider mot sunn fornuft. Det er selvfølgelig ikke slik at jo mykere en bom er, jo bedre vil den holde outhaul tension. Når du henger i bommen så den flexer, blir det nødvendigvis kortere avstand (mindre tension) mellom mast og clew.

    Hvis du åpner spennen på ditt armbåndsur, og legger det flatt på bordet så det strekker seg så langt det kan bli, og forestiller deg at hver side av spennen er mastposisjon og clew-posisjon. Uret blir trapeslinen. Så klyper du tak i uret og løfter det noen centimeter opp fra bordet… blir avstanden mellom mast og clew kortere eller lengre ??

    casio.jpg

  • surfslusken

    Medlem
    21 april, 2012 vid 17:31

    ???…..undrar du va klockan e eller va handlar inlägget om?
    (använd http://translate.google.se/#sv|no| om du inte förstår)

  • lars_k

    Medlem
    21 april, 2012 vid 17:39
    surfslusken;686696 wrote:
    ???…..undrar du va klockan e eller va handlar inlägget om?
    (använd http://translate.google.se/#sv|no| om du inte förstår)

    Om du öppnar spännet på din klocka och lägga den platt på bordet så att den sträcker sig så långt som kan vara, och tänka sig att varje sida av spännet är masten position och Clew position. Klockan är trapeslinen. Sedan klämmer tag i klockan och lyft några inches upp från bordet … avståndet mellan masten och Clew kortare eller längre?

    Jag fattar naada av detta! :confused2:

  • marden

    Medlem
    22 april, 2012 vid 11:26

    jag tror han vill ha sagt , att om bommen flexar ut på bredden blir den också kortare på längden vilket i sin tur ger ett bukigare segel med mer kraft i . vilket är det man inte vill ha i byarna utan gärna tvärtom …..

  • surfslusken

    Medlem
    22 april, 2012 vid 13:05

    Ja, och vi väntar fortfarande med spänning på att nån ska berätta för oss om när/hur/på vilken planet de INTE är
    en fördel med styvast möjliga bom????

  • poppo

    Medlem
    22 april, 2012 vid 16:23

    Parallel: Gamla Tiga Wave 250 (me thrusters!) i hinkplast var den skönaste brädan i världen att plattlanda på.
    Eftersom den var som en fåtölj under fossarna… – är det nåt sånt det fiskas efter?

    I övrigt lämnade den konstruktionen en del att önska map prestanda, vikt osv. Så jag föredrar ändå en lätt å styv fullcustom i kol.

  • dude

    Medlem
    22 april, 2012 vid 17:26

    Okay, om vi tittar på proffsen och alla de använder kol så är jag övertygad, men om inte…

    Bara ett par år sen använde Kauli alubom som böjde sig en hel del när han hängde ner på den i cutback. Undrar om han fortfarande gör det. Men han kanske har gått över till kol nu? …

  • mattias-j

    Medlem
    22 april, 2012 vid 18:51

    AL 360, styv, hållbar, oslagbart grepp, lätt, dyr…. Finns naturligtvis fler bra kolbommar än denna, men det ovala greppet är sååå skönt. Man kan segla långa pass utan minsta krampkänningar. Passar dessutom kanon med handskar/vantar.
    När man väl bytt till kol så byter man aldrig tillbaka. Seglar ni fortfarande med glasfiber och aluminium master????

  • janne_b

    Medlem
    22 april, 2012 vid 20:29

    Min e av kål:)

  • bicless

    Medlem
    23 april, 2012 vid 12:23
    surfslusken;686614 wrote:
    Fundera i 10 sekunder och försök igen.

    Slusken, fundera i 10 sekunder och försök igen 🙂

    Mjuk bom ger sämre vindregister kanske är tydligare.

  • surfslusken

    Medlem
    23 april, 2012 vid 19:23
    Bicless;686781 wrote:
    Slusken, fundera i 10 sekunder och försök igen 🙂

    Mjuk bom ger sämre vindregister kanske är tydligare.

    Men varför inte va riktigt tydlig med en gång?
    Mjuk bom ger sämre ALLT!!!

  • doc

    Medlem
    24 april, 2012 vid 21:07

    För att citera Fem Myror:
    -Tycker HAN ja!

  • sundheden

    Medlem
    26 september, 2015 vid 11:38

    [Gräver upp denna gamla tråd istället för att starta en ny]

    Nu har jag köpt min första kol-bom med ca.2100kr rabatt på Skidsport iom. deras 35-års firande.
    Det blev en Simmer Style Black Line 180-240cm för 3900kr.
    Jag vet inte hur den står sig mot andra märken men den känns jävligt stabil om än lite “tung” ändå så vägde den till 2.82kg. Nu är det inte för vikten man köper en kolbom men jag är en klen jävel. 😀

    Severne verkar vara de som har bäst vikt vs. hållbarhet vs. styvhet men då får man hosta upp runt 8 lax.

    Vad kör ni andra med för bomar? Märke – material – wave/freestyle/freeride/race?

  • jat

    Medlem
    26 september, 2015 vid 17:49

    Återkom gärna med testutvärdering!

  • sundheden

    Medlem
    26 september, 2015 vid 19:34

    Will do. 😊👍

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom: kolfiber eller aluminium

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.