Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom med brett bakstycke?

  • Bom med brett bakstycke?

    Publicerad av robin-andreasson på 28 juni, 2022 vid 12:01

    Mer prylsnack!

    Jag har sett att det inte är helt ovanligt att man numera gör bommar med lite bredare bakstycken. Eller det kanske har vart en grej länge men hur som helst så verkar det inte helt fel, kanske främst på mina slalomsegel som jag upplever lätt ligger lite väl mycket emot bomen vilket påverkar dess profil. Har en severn blueline där. Rätt ny men av den smala sorten.

    Detta kanske kommer hända nu med mina nyare vågsegel med då jag har en lite äldre bom och dessa segel her mycket profil.. mins inte vad bommen heter.. men en vanlig standardbom det med.

    Vad har ni för erfarenheter vad gäller detta, är det en märkbar skillnad med bredare bommar och värt att uppgradera sina mer traditionella bommar eller är det bara nya försäljningsargument från branschen?

    robin-andreasson svarade 1 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • mrquality

    Medlem
    28 juni, 2022 vid 19:02

    Ofta slalom/freerace bommar brukar ha bredare bakstycke pga segel har stort buk/profil. Men nu för tiden även vissa freeride och wave har börjar ha samma koncept. Dem flesta är kolfibers bommar som har bredare bakstycke och på slalom/race bommar finns det ofta möjlighet att montera uthalstrim. Jag gillar dem och har även i mindre storlek. Om man kör olika märke av segel kan jag rekommenderar den varianten. Jag själv för några år sen när jag köpte mina bommar kollade bara storlek(längden) på bommen och märkte att vissa segel låg mot bommen och vissa andra inte. Så jag tycker att det kan vara värt ha en bom med en sådan profil.

  • sailortrash

    Medlem
    28 juni, 2022 vid 20:46

    Ffa nya lite mer bukiga vågsegel, typ 4 lattade och såklart 3 lattade har djupare profil så de ligger ofta mot, spec om man kör lite för långt med bakstycket

    Jag har en chinook och en Duotone, båda har generös profil och det är stor skillnad mot min simmer sx6 som även den har ”new school”

    Båda bommarna (kol) är kanon, men duotone är oslagbar

  • robin-andreasson

    Medlem
    29 juni, 2022 vid 10:47

    Fasiken.. då blir det till att börja investera i nya grejer här med. För jag torriggade lite igår och kan inte annat än bekräfta det jag börjat spekulera kring.

    Slalombomen bör uppgraderas i helhet vilket som, den är lite i mjukaste laget så hårt/välriggat som jag kör, “need for speed”. Och då den är i aluminium så blir den nog svår att bygga om (kan gå att böja ut med risk för materialskador).

    Och jag har märkt att mina GA Vapors mår bra av mindre uthal än jag normalt riggar dem med.. men det ser inte klokt ut att de ska skava så mot stora delar av bommen, med möjlig påverkan på dess profil mm. Jag har alltid dragit för mycket uthal för att de inte ska ligga emot så mycket..

    Men min vågbom är en gammal lokal spirit pro carbon. Vilken är relativt bred som den är men uppenbart lite äldre, med den gamla profilen (inte lika c-formad framtill) och möjligtvis något smal baktill. Upplever att seglena ligger mot lite väl mycket även i denna, i alla fall nu när jag börjat segla Goja Banzay 4-lattat 2021. Vart inga bekymmer på mina Icons 2009.

    Men då bakstycket (om inte hela) är i kol så ser jag att jag utan större problem på egen hand kan bredda denna med lite epoxy och kolfiber 🙂 lite DIY-experiment. Bommen köptes beg för 900 kr så den borde jag våga experimentera med.

  • sailortrash

    Medlem
    29 juni, 2022 vid 11:53

    Ja, kör!
    Jag tycker nog att även äldre segel ofta låg emot på ”vanliga” bommar. Kan inte minnas ett segel utan ”bommärken”, alltså extra repigt där clipsen ligger

    För övrigt så svider det att köpa kolbom, men samtidigt är det enig den pryl du kan köpa som du kommer direkt märka jättestor skillnad på (till det bättre). Om du pumpar mkt (foil, freestyle) eller kör bommar större när 140-190 är det en gamechanger. Om det är värt pengarna vet jag inte, men responsen är så mkt bättre att man faktiskt planar tidigare och klarar vindhål bättre tycker jag. Väldigt mkt kraft går till spillo i en alubom tydligen, och de fjädrar inte tillbaka som kolbommar

  • robin-andreasson

    Medlem
    30 juni, 2022 vid 14:04

    Hittar jag begagnat för max omkring 3k så är jag på. Men en ny 10k för detta har jag inte riktigt möjligt till 😛

    Men kan tänka mig att de större seglen särskilt mår bra av detta. Ska absolut hålla ögonen öppna efter begagnat.

    Jo jag känner att jag är stygg mot bommen när jag pumpar 7,9an, 220 cm i bom då, det är en 180-240 bom så den är rätt svampig som 220. Välanvänd med..

    Pumpa, köra hårt riggad, ja det säger sig väl självt nyttan i slalom, sen är seglet i sig stort och tungt så jag vet inte vad viktbesparingen spelar för roll i praktiken. Men jag kan tänka mig att den som avnjuter ett lätt, stort och camberlöst freeracesegel kan gilla att verkligen ha en totalt sett lätt rigg.

    Vågbommen ska jag nog spana på om den går att bygga om. Och så får jag se om jag stöter på någon vettig slalombom!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom med brett bakstycke?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.