Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bom på torö

  • bom på torö

    Publicerad av par på 5 november, 2001 vid 17:47

    Såg detta inlägg på en annan konf:

    “En arg gubbe skrek i går om att dom snart skulle få upp en boom vid infarten till Torö, så dom slapp oss surfare ???? Det verkar underligt, har någon hört något om detta så måste det stopas”

    Det låter hemskt.

    anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 18:11

    Det låter helt jävla sorgligt!!!!!!!!!!!!!
    Per J

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 18:24

    HUR SÅG HAN UT?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 18:46

    De boende på Torö har hotat i åratal om en bom, men verkligheten verkar närma sig!

    Det som skulle behövas göras är;

    1. Att ta reda på om vägen verkligen är privat, om inte så har de inget att säga till om. (Vägverket/Nynäshamns komun)

    2. Kontakta vägverket och redogöra den naturförstörelse som skett pga de boendes “privata” intressen (att få bort besökande till Stenstrand) de har tagit lagen i egna händer!!! det vill säga gräva ur diken så träd i STATENS NATURSKYDDOMRÅDE välter och vårdslöst lägga dit stenar och pålar så att inga bilar kan mötas.

    De boende får fatta att de inte köpt hela halvön utan bara sin egen tomt! De tar sig friheter om mark de inte äger!!!
    De boende på andra sidan vägen från vattnet känner sig säkert som loooosers som inte har sjötomt, och våra bilar är ivägen.
    Visar vi respekt och lastar av vid kurvan och sedan parkerar på parkeringen så kan de inte säga något. Vi har allemansrätt i det här landet.

    RING VÄGVERKET OCH NYNÄSHAMNS KOMMUN,
    SÅ FÅR VI RÄTSIDA PÅ DE BOENDE HULIGANERNA PÅ TORÖ!

  • ola-h

    Medlem
    5 november, 2001 vid 20:20

    Det fins förvånansvärt mycket likheter mellan Torö och Stenudden i Åsa. Även där finns en lokalpopulation som hotar med bom och så vidare. Där vet jag att vägen, parkeringen och hela hamnområdet är privat. Som surfare och vindsurfare är det, som sagt, bra att hålla lite låg profil och åtminstånde parkera där det funkar och visa lite extra hänsyn. Då kanske vi får behålla våra stenstränder ett tag till.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 20:44

    Är det ett naturvårdområde så har dom ingen rätt att stänga av vägen. Då äger dom inte vägen utan det gör länstyrelsens
    naturvårdenhet. Är det inte så, kan dom sätta upp en bom men dom får ej låsa den. Utryckningsfordon måste kunna ta sig fram.
    Har dom en vägförening och uppbär kommunalt bidrag att hålla vägen i körbart skick kan dom ej heller stänga av den.
    Hade dom rätt att stänga av vägen hade nog dom gjort det för länge sen.
    Tyvärr så hittar jag inte i er landsända. Så jag vet ej vad det ligger. Annars hade jag kunnat kolla upp hur det ligger till på jobbet.
    Men det skall mycket till innan man kan stänga av en väg.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2001 vid 20:48

    Torö ligger i Nynäshamns kommun, och samhället ut till Torö Stenstrand heter Ören. Det vore kanonschysst om du kunde kolla up det!!!
    🙂

  • par

    Medlem
    5 november, 2001 vid 22:13

    Jag hörde att han som bor närmast (på hörnan) sitter i kommunen. Låter inget vidare…..

  • petter

    Medlem
    5 november, 2001 vid 23:46

    Var man än är så dyker det ibland upp konflikter mellan boende
    och surfare. Vad gäller Torö så är det ju onödigt att parkera
    mitt i kurvan när det finns en utmärkt parkering även om man
    tvingas bära 100 m extra. Diken, stenar och stolpar kanske har
    kommit dit av en anledning… och att ligga och pressa i 90
    genom det lilla samhället och på små vägarna kanske inte är
    helt nödvändigt, gå tio minuter tidigare från jobbet istället…
    Oavsett hur griniga och gnälliga de boende må vara så visa
    respekt och var lite smidig så ska inte sånna här konflikter
    behöva inträffa. Tror och hoppas att det mest var tomma hot
    för det vore för sorgligt och tragiskt om ett par av Sveriges
    bästa vågor skulle hamna bakom lås och bom.

  • johan_gbg

    Medlem
    6 november, 2001 vid 07:21

    Tjenare Kamrater.

    Har tyvärr inte fått smaka på “Sveriges bästa vågor” ännu men var lite nyfiken var det låg så jag studsade in på lantmäteriets hemsida.
    Håll till godo och såga bort eventuell bom.

    / Johan

  • flintorp

    Medlem
    6 november, 2001 vid 07:23

    Så var det det där med å,ä,ö i länkarna :o)

  • johan_gbg

    Medlem
    6 november, 2001 vid 07:35

    Inga Svenska tecken ar tillatna har…

  • mr-pop

    Medlem
    6 november, 2001 vid 10:05

    Alltid när jag kommer eller åker från Torö (parkeringen) så står den där Hotbussen och tar upp halva vägen i kurvan!

    Kan du inte ställa dig på parkeringen som vi andra?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 november, 2001 vid 13:44

    Hej Pär, kolla med kommunen hur det ligger till, jag såg också det andra forumet på konfen och om det skall vara någon vits så måste det vara någon med bra hum om lokala förhållanden (det är därförjag inte kan ringa själv) och kolla om de har stadsunderstöd för vägen,är det allmäning ??
    etc,etc. kolla in haninge eller nynashamns hemsidor. jag ser att kustplanen är bortplockad men jag skall nog kunna hitta den igen i min dator ??? maila ulf.ekstrom@bredband.net så skall jag maila över den.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bom på torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.