Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom till gammal long board typ Dufour Wing? Längd?

  • Bom till gammal long board typ Dufour Wing? Längd?

    Publicerad av delta99 på 10 februari, 2014 vid 19:51

    Hej!
    Jag retrosufrar på landet men nu har bommen till Dufour Wing pajjat. Hur lång bom behöver jag? Någon som minns? Gissar att alla gamla long boards har ungefär lika långa bommar. (Grejjorna ligger i skärgården så jag kan inte mäta nu. Regattasegel 6,3)

    mvh Tomas

    poka svarade 9 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    12 februari, 2014 vid 10:50

    För att köra retrosurf behöver du en retrobom, en modern bom (eller, öh, nyare än 20 år…) kommer inte passa seglet men det kan bli knepigt att hitta en i bra skick.

    Om jag inte minns fel var de väl runt 270 (!) de där bommarna till 6.3. Jädrans knöliga att få på plats ordentligt.

    Kanske läge att uppgradera hela riggen?

  • matsd

    Medlem
    12 februari, 2014 vid 12:19

    dr Massa har rätt, mätte min gamla bom och den var nästan 270 lång.

  • tsss

    Medlem
    13 februari, 2014 vid 20:37

    Kolla antingen i alla villagaragen där du bor. För 10 år sedan hängde en gammal segelbräda från 70-80-tal i vart tredje garage. Nu har många åkt till återvinningen med sina men det finns kvar här o var. Eller kolla Blocket, där försöker man ofta sälja gamla garagefynd. Ibland dyrt men oftast har ägarna förstått att det högst handlar om en eller två hundringar. I klubbarna har man gjort sig av med sån här bråte, vi i TWC kastade väl ett tiotal bommar när vi städade för 2-3 år sedan.

    Som Masse säger, köp en ny bom och ett genomlattat segel i stället. Men det vet du kanske hur mycket bättre det är med sådana prylar. Ev tycker Du att det är kul med knytbom och ett elastiskt dacronsegel? Det finns ju golfare som spelar med hickoryklubbor o själv fösöker jag få igång en 30 år gammal mc.

  • magtve

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 19:12

    Eller hva med en Severne Alu Race 250-270, den passer nok! Stiv og rimelig Aluminium bom.
    Så kan du oppgradere mast og seil i neste omgang.

  • poka

    Medlem
    6 juli, 2014 vid 22:08

    @Matsd 720998 wrote:

    dr Massa har rätt, mätte min gamla bom och den var nästan 270 lång.

    Har du en gammal dufour bom Mats, btw körde en dufour idag. Måste varit 25 år sedan sist.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom till gammal long board typ Dufour Wing? Längd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.