Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom under 2000:-?

  • Bom under 2000:-?

    Publicerad av gustav1980 på 24 juni, 2008 vid 12:23

    Jag står i begrepp att köpa ny bom men känner mig lite vilsen.
    Den bör ha måtten 160-220 (typ), smalt grepp och kosta under 2000:-

    Chinooks Aluminium bom?
    Local Spirit Pro Alu?
    Andra förslag?

    /Gustav

    alexasu svarade 8 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • hanlar

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 15:03

    aeron bommen på hotsailsmaui.se. Mycket trevlig bom..

  • wilund

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 15:12

    kan bara hålla med grymt bra bommar skicka pm till Jesper_B eller gå in på http://www.hotsailsmaui.se

  • ola_p

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 19:17

    @hanlar 477376 wrote:

    aeron bommen på hotsailsmaui.se. Mycket trevlig bom..

    Eftersom jag knäckt min vanliga bom seglar jag för tillfället med Aerons tunna alubom… Jag har inte speciellt stora händer, men tycker ändå den är för smal för segling utan handskar. Skall man välja aeron bommen bör man nog överväga den som är tjock hela vägen om man inte har väldigt små händer.

    Jag har aldrig använt chinooks alubom, utan bara kolvarianten. Beslag och så är ju dock samma och håller bra kvalitet. Dessutom kan man byta bara rör löst när man väl har av den. Något som för eller senare händer med alla bommar när man använt dem mycket nog.

  • rosen

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 19:33

    Den såg inte så het ut på bilden (Aeron Continuous Alloy), däremot ser den grym ut på aerons hemsida.

    Tapered menas ett den är oval/platt istället för rund vid händerna?
    Den runda formen verka lite smart för alu-bommen, borde väl hålla bättre och inte ge så vassa kanter när man kastfaller.

    varför har dem inte 180-240 åt mig, kan ngn rekommendera el sälja en 180-240/235 bom till mig? Det får gärna vara quickloop bakstycke, men inte måste.

  • dude

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 21:27
    Ola_P;477439 wrote:
    …seglar jag för tillfället med Aerons tunna alubom… Jag har inte speciellt stora händer, men tycker ändå den är för smal för segling utan handskar. Skall man välja aeron bommen bör man nog överväga den som är tjock hela vägen om man inte har väldigt små händer. …

    Intressnat observation där Ola_P. På vilket sätt eller i vilka situationer tycker du att 26mmAeronbommen är för smal? Har själv kanske aningen större händer än normalt och har använt den för 5.3-freestyle på Fituna, 4.2 side o 5.3 onshore i små vågor på Torö, dock bara under kortare sessioner, säg kortare än en timme utan vila.

    Börjar det märkas efter en längre session och hur då?

  • gurra1978

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 21:42

    Jag köpte en Aeron alubom åt min fru för att hon ville ha smalt grepp. Jag har bara känt på den lite grann och kan inte uttala mig om hur den är att segla med. Däremot gillar jag bommens kurva, smala grepp, skitbra mot masten, sitter som berget utan adapter (bästa jag testat faktiskt). Det känns som ett bra köp helt enkelt. Min fru var mycket nöjd med den efter segling.

    Eftersom jag är värre än den värsta japan så har jag givetvis bilder på bommen. Jag köpte min på Ohana som också säljer dem ifall du bor på västkusten.

    DUDE: Du fattar inte vad du gick miste om då du inte åkte till västkusten mån och tis. Shit, du borde verkligen lyssna mer på mig : )

  • surfmeister

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 05:09

    Det finns en risk att den smala Aeron bommen blir lite för mjuk med större segel (beror lite på vad du väger, segelstorlekar etc). Jag skulle utan tvekan satsa på Aeron’s “standard” alu-bom (Continuous Alloy) som har fortfarande relativt smala rör (29mm) men som är styvare. Det är endast om du har mkt små händer (t ex de flesta tjejer) som du kommer ha behov av 26mm rör.

    En annan bom som jag seglar med och är grymt nöjd med är Tecno Limits Ergal bom. Styv som f..n, bra grepp, mkt bra förlängning (140-200, 150-210, 160-220) samt 29mm rör. Den är verkligen gediget byggd! Dock kostar den runt 2300 SEK. Vill du dock ha en bra bom under 2000 är Aeron förmodligen den bästa du kan få tag på.

  • dude

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 05:22

    Har själv den bom som Gurra tagit bilder på, även om jag skaffat min från Jeppe, grymt skön och för min egen skulle vet jag inte varför det skulle vara bättre med en bom med tjockare rör. Men jag kanske kommer på nåt 😉

  • ola_p

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 06:41

    @rosen 477445 wrote:

    Tapered menas ett den är oval/platt istället för rund vid händerna?
    Den runda formen verka lite smart för alu-bommen, borde väl hålla bättre och inte ge så vassa kanter när man kastfaller.

    Tapered innebär att den är smal där inte bakstycket går in, dvs. tjock för bakhanden och tunn för framhanden.

    Den annorlunda outlinen kan jag inte tänka mig skulle göra någon betydande skillnad vad gäller kastfall..?

    @dude 477493 wrote:

    Intressnat observation där Ola_P. På vilket sätt eller i vilka situationer tycker du att 26mmAeronbommen är för smal? Har själv kanske aningen större händer än normalt och har använt den för 5.3-freestyle på Fituna, 4.2 side o 5.3 onshore i små vågor på Torö, dock bara under kortare sessioner, säg kortare än en timme utan vila.

    Börjar det märkas efter en längre session och hur då?

    Dels är det lite skumt med skillnaden fram och bak, dels sliter det hårdare på händerna med det tunna. Känns som det belastar senorna i fingrarna mycket mer än typ chinookbommen. Jag märker det när jag seglar, framhanden blir mycket tröttare även med exakt balans i hängselelinorna, kör man dem dessutom lite längre bak för att underlätta tidig planing och kontroll överriggat blir det riktigt jobbigt.

    Beror säkert lite på hur man ser ut i händerna, men jag får stänga handen onödigt mycket, fortfarande lite öm i fingrarna sen i lördags.

    @dude 477493 wrote:

    Har själv den bom som Gurra tagit bilder på, även om jag skaffat min från Jeppe, grymt skön och för min egen skulle vet jag inte varför det skulle vara bättre med en bom med tjockare rör. Men jag kanske kommer på nåt

    Styvare kan väl vara ett ganska bra skäl?

  • gustav1980

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 07:04

    Tack för alla bra svar. Det blev iaf en Chinook Aluminium, efter övervägande kom jag fram till att förlängning 167-229 passade mig bäst.

  • jesper_b

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 08:58

    Vill bara kommentera det där med 26mm i greppet eller 29mm hela vägen: Jag har rätt små knubbiga hönder och tyckr jag får klat mer kraft med 26mm. Detsamma vittnar både många aeronkunder och andra om. Rent generellt har en hand mycket mer kraft om den ska greppa ett smalt rör jämfört med ett tjockt.

    Det där med att röret är smalt för framhanden och tjockare om man greppar längre bak med bakhanden känner jag inget av. Tvärt om är det ijust framhanden man vill ha smalt greppp för att slippa kramp. Bakhanden använder man mer dynamiskt och är därmed mindre känslig.

    Allt detta är självfallet GENERELLA sanningar. Individuella avvikelser, gammal vana mm kan ju få en att känna tvärt emot.

    Tur att Aeron har både 26 och 29mm bommar!

    En vad gäller 26 vs 29mm helt opartisk

    Jesper B

  • ola_p

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 10:07

    @Jesper_B 478519 wrote:

    Vill bara kommentera det där med 26mm i greppet eller 29mm hela vägen: Jag har rätt små knubbiga hönder och tyckr jag får klat mer kraft med 26mm. Detsamma vittnar både många aeronkunder och andra om. Rent generellt har en hand mycket mer kraft om den ska greppa ett smalt rör jämfört med ett tjockt.

    Det är nog det som är grejen, har man korta fingrar så behöver man smalare bommar. Har man som jag ståtliga svenska långa fingrar så blir det jobbigt med för smal bom. 😉

    Så vill någon byta en 29mm aeron mot den tunna varianten så säg till.

  • gustav1980

    Medlem
    28 augusti, 2015 vid 09:45

    Jag lyfter min gamla tråd från 2008 då den bom som då införskaffades, Chinook 167-229 nu gått av. Jag har fortfarande exakt samma krav/önskemål som 2008 🙂
    Tips på bra grejer enligt måtten jag angav ovan?

  • john1

    Medlem
    28 augusti, 2015 vid 10:08

    Jag har: Aeron V-grip 160-210 samt Chinook 29 mm 165-227 som jag fick i gåva. Jag använder alltid Aeronbommen, greppet är bättre, senare trött i händer och underarmar. Ingen tvekan sedan jag har båda. Bombeslagen är identiska sätt bortifrån några “blå punkter”. Aeron bommen har “öppet” för att bara göra en loop i bomuthalet. På Chinookbommen måste man “tre om” vid varje riggning. Förövrigt har Chinook väldigt bra produkter, tillex mast, joint etc.
    JJ.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 augusti, 2015 vid 12:29

    Unfiber Alu Tapered 180-230 fungerar bra för mig med artros och korta fingrar. Finns att beställa på Surfspot till hyfsat pris. Det tar heller inte lång tid till leverans. Jag har pinat bommen vinter och sommar ett par år och den har hållit bra. Den fick sig dock en knäck efter ett annorlunda fall men det var en spricka i yttre röret vid beslaget som kunde fixas med kolfiber. Har beställt o fått ett par bommar till eftersom jag måste köra med 26 grepp.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom under 2000:-?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.