• j-f

    Medlem
    27 november, 2015 vid 10:28

    Som vanligt kalas bra bygge och dokumentation! Ser fram emot del två.

    /Johan

  • bjorn-daniels

    Medlem
    27 november, 2015 vid 18:34

    @Jesper B 737221 wrote:

    Björn,
    Vilken extrem mullemek du är! Satan i gatan så kul ditt bomprojekt blir i filmversionen. Allt framstår som helt självklara lösningar! Keep it up!!!!

    /JB

    Tack Jesper, vilken snäll sak att säga, Mulle Meck är ju lite av en idol, får nog läsa en för barnen ikväll.

    @canoya 737225 wrote:

    Impad!

    Kul att du filmat hela bygget! Jag blev nyfiken på hur du fick ut rörbiten som skarvade slangarna i fronten. Gick den att lirka ut genom böjen eller blev den kvar i bommen? Likadant när jag ser bakbelaget, men det kanske är byggt med utvändig form och ballong inuti för att få en mer exakt utsida så det säkert passar inuti bommen? Hur gör du med hål för längdjustering? måttanpassat för dina segelstorlekar, eller som på en köpebom med hål varannan centimeter?

    /Håkan

    Syns lite dåligt på filmen och inte helt lätt att förklara på filmen heller.
    Rörbiten är delad i 4 bitar längsmed. Sen ligger det 2 ringar inuti med nylonlina fast satt i. linan är dragen genom slangen ut där bak. Rörbitarna ligger sen runt ringarna som stöd. När man trycker på slangen på rörbitarna sitter allt ihop. Sen är det 3 skruvar genom slangen in i rörbitarna som låser ihop det hela.

    Så efter laminering skruvar jag ut skruvarna och drar i nylonlinan så ringarna åker bort. Då kollapsar/delar sig aluminiumröret i de 4 bitarna. Sen var det enkelt att dra ur slangen när inget höll imot längst fram. När väl slangen var borta gick det fint at skaka ut aluminium bitarna förbi böjen.
    ( vet inte om förklaringen hjälper, när jag läser den själv känns det lte rörigt)

    Jo bakstycket är gjort i honform med ballong inuti, för att få koll på ytterdiametern, tyvärr flexade formen lite av övertrycket och tvärsnittet blev något ovalt. fick slipa ner lite för att få bra passform i bommen.

    Bakstycket har hål var 25:e mm precis som vanliga bommar, vill kunna byta segel hur jag vill. Hade ju blivit lite styvare utan förståss men den är löjligt styv ändå.

    Ska se om jag kan plocka ur några framegrabs från det jag filmat och lägga upp.
    Del 2 får ni vänta lite längre på, det tar ett tag att editera.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 december, 2015 vid 14:51

    När jag började leta bilder i det jag filmat insåg jag att det gick nästan lika fort att sätta ihop filmen,
    Så här kommer del 2.
    [video=vimeo;148094268]https://vimeo.com/148094268[/video]

  • svenne

    Medlem
    7 december, 2015 vid 20:45

    Snyggt byggt Björn!

  • billie

    Medlem
    8 december, 2015 vid 09:45

    Toppen

  • beetlezap

    Medlem
    20 december, 2015 vid 10:39

    Jag är mer än imponerad. Riktigt snyggt! Helt plötsligt verkar 5-6000 för en ny kolbom inte fullt så dyrt 😉

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 oktober, 2016 vid 08:29

    Passar på att uppdatera status på denna ocå när jag ändå skrev om bantat bygge. Inte mycket att säga , efter 1års användning är bommen hel och “solid as a rock”. Riktigt nöjd!

  • gregerkj

    Medlem
    22 oktober, 2016 vid 15:46

    Fantastikt vilket projekt du genomfört och mycket roligt att följa din tråd!!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    23 oktober, 2016 vid 08:06

    @Gregerkj 741941 wrote:

    Fantastikt vilket projekt du genomfört och mycket roligt att följa din tråd!!

    Tackar!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 november, 2017 vid 11:28

    Jaha, bommen höll i 2 år, kanske 80-100 seglingar. Gick av i ett kastfall v44 i överriggad 3.7. Som tur var höll ena sidan så det gick att segla in men fick en promenad på ca 1km. Kommer en ”bomlagnings” tråd så småningom

    Attachment Image
    Attachment Image
Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.