Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomhöjd del 2

  • Bomhöjd del 2

    Publicerad av musmagneten på 22 juli, 2003 vid 07:55

    Hur är det med bomhöjden egentligen? Alla snackar om hur högt de har bommen i Apelviken t ex, men stämmer det verkligen? Har mängden duktiga seglare på ett och samma ställe påverkat varandra och pushat varandra till att flytta bommen högre och högre upp…? Rykten säger att de i Apelviken kör med i genomsnitt 1 dm högre bom än i övriga Sverige men det låter ju banalt. Det måste väl ändå vara upp till var och en att känna efter vad som funkar och inte nåt löjligt snobberi…?

    styret svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    22 juli, 2003 vid 08:29

    klart att det är individuellt vart man tycker bomen känns skön att hålla..
    Högre upp får du troligtvis fetare höjd när du hoppar pga att du kan dra dig till riggen mera/dra dig uppåt.
    (Mindre tryck till mastfoten om du har bomen högre upp)

    Sedan om det är skönare när man kör lite vågstuk på åkandet att ha bomen högre upp vet jag inte..typ när man gör en botten sväng till ex..rider vågor mm..

    Skänn efter själv o c va du tycker känns skönast.
    Jag flyttar sällan min speciellt högt upp..e inte för lång heller för den delen.
    Blåser det mindre, då flyttar jag upp den en bit.
    O e jag tokigt överriggad osv flyttar jag ner bomen för mera kontroll.

  • Knatte

    Gäst
    22 juli, 2003 vid 09:11

    Vet inte hur det är i Apelviken…
    Men själv har jag bommen placerad ganska långt ner , för det passar min segelstil bra..

    Men samtidigt är jag ingen mästare på att plana tidigt heller grin.gif
    Men de säger ju att hög placerad bom ger tidig planing. Så det kan ju stämma i så fall..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2003 vid 09:38

    bommen långt ner ger stor våtyta, ganska bra
    får vågsegling.
    Bommen högre ger lite mindre våtyta, friare gång på
    vattnet, sportigare känsla. Dock svårt med sittsele.
    Bom för högt resulterar i tailwalk.

  • calle_b

    Medlem
    22 juli, 2003 vid 15:31

    Att ha bommen långt ner i vågor är väl inte det skönaste man har kört… I vågorna så måste grejorna bli så lätta att manövrera som möjligt och även ligga lätt, plus vara mycket lättplanande. Första gången för mej i stora vågor körde jag som vanligt(bommen relativt långt ned ( bröst/axelhöjd). DET va hur bängt som helst. Rekommenderar därför ALLA som ska ut i vågor som är vågrookies(inkl mej själv) att höja upp bommen minst 5 cm till. Minst. På mitt North Volcano(ööh typ 00-01) så höjer jag upp den till 3-5 cm från absolut max och tro det eller ej, det känns fullt naturligt i vågor, då man har en mer upprätt seglingposition än vanlig freeride.

    Så det så. wink.gif

  • calle_b

    Medlem
    22 juli, 2003 vid 15:34

    plus att jag dock kör sittsele….

  • lars_k

    Medlem
    22 juli, 2003 vid 16:36

    Jag sätter bommen lite olika beroende på hur vågorna är. Ska jag rida vågorna, sätter jag bommen högt och flyttar fram stropparna något. Detta för att inte tappa för mycket fart frontside, särskilt om vinden är lite onshore. Får lättare planing och därmed lättare att ta sej ut genom brytvågor vid onshorevind.
    Är det pungadrag, krabbiga vågor, och bra hoppförhållanden sätter jag bommen lite lägre och stropparna längre bak. Bättre kontroll och fart i hoppen då, tycker jag.
    Kan tilläggas att jag inte loopar (helvette…), kanske vill man ha bommen högre för att få bra rotation. Detta är jag dock inte helt säker på. Freestylarna har ju bommen grymt högt, så det måste ju underlätta trickning och tidig planing också. Men för högt blir ju jäkligt obekvämt i längden…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2003 vid 17:02

    brukar ha min bom i munhöjd normalt.
    Vid halsen då är den lågt för mig, kanske någon gång
    vid mycket vind och vågsegling.
    Vid slalom/racing så högt som möjligt på gränsen till
    tailwalk, för högt blir långsamt.
    Känns inte lika högt då man bränner i planing.
    Men med bom högt så är man normalt snabbare och planar tidigare.
    Dock undrar jag om bom högt är dåligt vid vågsegling
    bättre vore väl om tryckpunkten är ovan seglet, lättare
    att loopa.
    Freestyle är väl låg bom också bra, annars får man
    ha långa armar vid spocken.
    //?

  • lars_k

    Medlem
    22 juli, 2003 vid 17:24

    Freestylarna har oftast bommen jävligt högt, t.ex Olanderson har den nästan så långt upp det går. I kombination med långa hängtampar. Ser nästan sjukt ut när de kör, med raka armar och kutad rygg. Men det lär vara jäkligt bra för tidig planing och kontroll i tricken. Och för att kroka ur lätt.
    Men för en freerider som ska köra långa repor blir det ju för jobbigt att köra på det viset. Man får dålig kontroll i hög fart dessutom.
    Men man får ju prova sej fram till vad som känns bäst…
    Att ha bommen högt bara för proffsen har det duger inte.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2003 vid 17:59

    kollade på http://www.rene-egli.com freestylevideon
    alltifrån halshögt till pannahögt såg jag.
    KOlla in den rekommenderat 12 minuter lång, från
    freestyletävlingen.
    //soulsurfer

  • lars_k

    Medlem
    22 juli, 2003 vid 18:47

    ja, pannhögt verkar vara det ultimata wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2003 vid 19:02

    jag med låg bom i två år sen iår såg jag att alla freestylare hade dem högt så jag att jaja jag prövar jag med satte den högst upp å de fastna jag för de e skönt tykker jag men de e väll som sagt olika…..

    //Swe880 wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2003 vid 19:07

    ja djust det , mera sånt, daa dingar man just brädmosen mindre
    oxå.
    ,,,silkesbagen

  • styret

    Medlem
    22 juli, 2003 vid 20:27

    enligt olandersson själv, under freestylekursen på haga, brukar han köra med bommen i brösthöjd.

    själv kör jag med den högt ungefär kring munnen-näsan nånting.
    Tycker det känns skönt.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomhöjd del 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.