Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomhöjd för långa personer

  • memark

    Medlem
    24 september, 2007 vid 20:02

    …vilket hela tråden handlar om att undvika. 😉

    Men visst ska jag testa det framöver, behärskar dock inte stropparna tillräckligt bra ännu känner jag.

    jopi, det resonemanget köper jag rakt av. Ska med gott samvete höja upp seglet framöver.

  • stefan_gbg

    Medlem
    25 september, 2007 vid 06:36

    Om jag inte misstar mig är väl både Bringdal och Dunkerbeck ganska högväxta killar. Så segeltillverkarna borde inte vara ovana vid långa personer.

    /Stefan “endast 178cm”

  • jopi

    Medlem
    25 september, 2007 vid 09:59

    @stefan_gbg 417829 wrote:

    Om jag inte misstar mig är väl både Bringdal och Dunkerbeck ganska högväxta killar. Så segeltillverkarna borde inte vara ovana vid långa personer.

    /Stefan “endast 178cm”

    Handlar nog inte om att de inte vet hur man gör, utan tricket är att göra ett segel som passar till alla längder. Speciellt på mindre segel som körs som hårdvindsegel av större personer och i lättare vindar av mindre personer.
    Men det är ju en intressant tanke att se om det är skillnad på Dunkerbecks linje mot te.x en Moreno tvillings, eller om dunken kör med extra förlängning….

  • jp360

    Medlem
    25 september, 2007 vid 12:24

    Är själv 2m och har samma problem. Har tidigare kört N.P Search, som var Dunkerbecks segel, och tyckte de fungerade perfekt rent höjdmässigt. Bytte sedan till Severne Blade för jag ville ha ett hållbarare och stabilare segel(skillnaden var stor) men tyvärr är utskärningen i mastfickan ca 7cm lägre på högsta punkten, vilket blir för lågt. Ezzy är samma problem med. Provade även N.S Ice&Duke i tron om att de skulle fungera bättre eftersom Dunkerbeck använder dom (Duke). Visade sig att det var samma höjd som Blade. (antar att Dunken kör prototyper)
    Har även varit i kontakt med Severne för att se om deras S-1 var annorlunda och det var den. Enligt dom skulle den motsvara N.P Search´s mått. Problemet är bara det att S-1 är ett sideshore-segel med mindre drag i än deras Blade. Tyvärr brukar lång längd ibland följas av tung vikt (i mina fall 105kg) och då behöver man all kraft man kan få.
    Provade mäta ett par Goya 2006 – visade sig vara lika höga som N.P Search.
    Hade varit intressant att höra vilka fler modeller som har hög mastutskärning!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomhöjd för långa personer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.