Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomkörning trots vind – konsten att rigga rätt.

  • Bomkörning trots vind – konsten att rigga rätt.

    Publicerad av pedersen på 17 november, 2008 vid 20:33

    Efter att ha surfat mycket på 80- och början av 90-talet, följde många år
    med surfmörker, där målsättningen var att komma ut i alla fall en gång om året.
    En målsättning som vissa år kom på skam. Familj och hus (utbygge) gjorde det svårare
    och utrustningen blev med åren allt omodernare.
    Beslöt mig förra året att skaffa utrustning som kom från detta årtusende och
    ge surfingen en nystart. Sagt och gjort. Försökt läsa in mig på området
    plus hjälp från personalen på Surfers och Andreas på O´hana kom jag fram till att jag skulle satsa
    på en freestyle bräda. Sagt och gjort. En Fanatic Skate 58, Zerofive 5,4 m.m.
    införskaffades av en tös från Götet. Stackaren hade blivit pålurad denna som nybörjare
    och hade totalt gett upp efter några försök. Win-win, jag fick en komplett utrusning
    och hon pengar som utökning av sitt skrala studiebidrag.
    Nåja så dåligt hade hon kanske inte det med föräldrarna i Långedrag 😉
    Skaffade ett par segel till Morpho 6,0 och MV5 4,8, Voodoo 4,2 (en härlig blandning)
    ny begagnad våtdräkt, osv.
    Första gången jag var ute undrade jag om jag inte skulle skaffat en sådan där bordsskiva till nybörjarbräda.
    Envis som jag är fick jag det att funka, vilken grym känsla att åter igen plana.
    Varför hade jag inte dragit igång tidigare?
    Märkte dock att vissa gånger var det som förgjort. Kom ingenstans, seglet var dött, tungt och livlöst.
    Många svordomar blev det. Bomkörningar trots fin vind. Fruktansvärt frustrerande.
    Varannan gång hade jag jordens surf nästa förbannad och utless på brädjävlen.
    Så i lördags var jag på ytterligare en bomkörning på ett blåsigt Dogge. Tillslut gav jag fan i det och gick upp.
    Träffade en grabb (vet ej vad han heter) som sa att ”ojoj du måste dra ner nedhalet mycket mer”.
    Han fixa och dona med seglet och visade hur det skulle se ut.
    Fladdrigt akterlikets topp och spänt vid latorna vid masten. Vid en dog innan jag hann prova,
    men igår åkte jag ner igen. Blåste mycket, kändes som om 4.2 skulle vara stort. Riggade med gårdagens råd i huvet.
    Plöstligt hade jag ett lättarbetat segel som gjorde som jag ville. Underbart, även om förhållandet var lite för håriga för mig.
    Skickar en tacksam tanke till grabben med rigg tipsen.
    Plus ett till Surfers som envisats att skicka sin katalog år efter år utan att ge upp, så jag kunnat sitta och drömma i min surfdvala.

    Nog om detta (blev mycket länge än jag tänkte skriva).
    Har tvättat surfprylar då jag inte kommer att kunna surfa på ett par helger.
    Efter det är det nog kallare än min utrustning klarar. Ser framemot nästa säsong. :cool2:

    -Bjarne-

    martine svarade 15 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • martine

    Medlem
    18 november, 2008 vid 08:04

    Ett tips om du köper ny utrustning: Provrigga i butiken! Om du t.ex. köper nytt segel så ta med din mast+bom och provrigga så du ser att det passar. Är du tveksam så ta hjälp av personalen och ta ett foto så du kommer ihåg hur det ska se ut.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomkörning trots vind – konsten att rigga rätt.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.