Taggad: 

  • Bomlagning

    Publicerad av bjorn-daniels på 2 december, 2017 vid 20:43

    Knäckte som sagt var bommen tidigare i höst, så kör en liten tråd om lagningen av den.
    Den gick av i böjen framtill och brottet var ganska rakt av, som det brukar bli med kolfiber. Det här är en riktigt kul lagning dels för den är lite mer teknisk men även för att de flesta nog hade slängt bommen istället. Lägger upp bild plus beskrivning som separata inlägg, verkar inte gå att infoga bilder löpande i text efter uppdateringen. Just nu lyckas jag inte ens lägga till som bilaga, ”välj filer” knappen fungerar inte.

    pedersen svarade 6 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • bjorn-daniels

    Medlem
    2 december, 2017 vid 20:45

    Nu gick det att lägga med bild

    Attachment Image
  • challgren

    Medlem
    3 december, 2017 vid 00:15

    Lustigt! Tänkte starta en tråd om min bomlagning precis! Ska bli intressant att följa din och köra lite följa John.

    Messa mig gärna om problemet att bifoga bilder (browser, os mm)

  • bjorn-daniels

    Medlem
    3 december, 2017 vid 08:18

    Challgren: Skickar meddelande.

    Slipat ner skadat material och fasat ut mot intakt yta. Nästa steg blir att ordna något att laminera mot, det saknas ju en bit nu.

    Behöver få något inuti bommen, man kan trycka i skum eller liknande men jag har valt att föra in ett ohärdat rör i kolfiber som sedan blåses upp med en ballong (bladder). Kommer alltså att laminera kolfiber inuti bommen.

    Attachment Image
    Attachment Image
  • bjorn-daniels

    Medlem
    5 december, 2017 vid 20:26

    Bild 1: gjort en rulle kolfiber genom att linda impregnerad kolfiber runt ett rör. För att kunna ta av kolfibern från röret har jag först lindat tunn plast runt det. Plasten kommer alltså att bli kvar inuti bommen. Har delat upp kolfibern i flera bitar med skarvarna förskjutna, så bitarna kan röra sig när bladdern blåses upp. Har 5 lager 160 g kol. Om man lindar en enda lång bit finns det risk att bladdern inte orkar pressa ut kolen mot insida bomrör.

    Bild 2: kolröret och bladdern på plats i bommen och bommdelarna fixerade i fixtur. Där det saknas material i bommen har jag satt en slang i lämplig dimension och sedan tejpat som fn, blir stora krafter när man lägger tryck i bladdern.

    Bild 3: härdat och klart. Tagit bort tejp och slang. Bladdern har jag dragit ut bakåt genom bomröret.

    Nästa steg blir att laminera kolfiber utanpå

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
  • jlhp

    Medlem
    6 december, 2017 vid 11:10

    Wow, grymt! 🙂

  • svennebanan

    Medlem
    6 december, 2017 vid 19:53

    Kul lagning!
    Vad har du för tryck i ballongen?
    Är kolfiberbitarna längre än ett varv?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    7 december, 2017 vid 07:20

    Kul lagning!
    Vad har du för tryck i ballongen?
    Är kolfiberbitarna längre än ett varv?

    Kolfibern är lite mer än ett varv.
    Var lite försiktig med trycket och la bara på 0,5 bar, ville inte riskera att trycka ut material där jag slipat bort skadan.
    Mer än tillräckligt ändå för att pressa ut kolfibern mot insidan,

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 december, 2017 vid 11:44

    Dax för kol på utsidan.
    1.Ruggat upp ytan med grovt sandpapper
    2. Tejpat fast en lång remsa peelply som ska lindas runt laminatet efteråt.
    3. Lindat kolfiber runt skadan. Flera lager i flera riktningar., både 0/90 och 45/45 biax.Fler lager mitt för skadan ( är ju material bortslipat där) för att tunna ut mot kanterna. Kolfibern impregneras först på en plastfilm innan den lindas runt bommen. Stäcker kolfibern ordentligt och avslutar med att Linda peelplyn hårt runt om.
    4. Körde på en omgång eltejp för lite extra tryck. Kunde iofs kört vacuum eller sträckfilm men blev så här.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 december, 2017 vid 19:46

    Tagit bort tejp och peelply.
    Satt tillbaka fästet för bombeslaget och fyllt upp inuti.
    Samt dragit på ett lager epoxi och microballonger (epoxin är infärgad svart då jag gjorde ett annat jobb samtidigt)

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 december, 2017 vid 20:11

    Slipat ner epoxi och mb samt lagt på en vända till med tillhörande slipning.
    Skurit bomgreppet 90 grader mot röret.
    Skurit till en bit bomgrepp lite större än vad som behövs samt skurit kanten där skarven ska vara i 45 grader.
    Maskerat befintligt bomgrepp
    Smetat på kontaktlim på röret samt insida bomgrepp, särskilt noga på den kant som är skuren i 45 grader, vill man kan man maskera.
    Satt bomgreppet längs den skurna kanten och sen arbetat längs med och runt. Noga att man sträcker och arbetar längs hela sträckan blir lätt veck.
    Bomgreppet går lite mer än ett varv runt.
    När limmet torkat ordentligt skär man av nästan allt överskottet med ett nytt knivblad. Det sista slipar man ner med grovt sandpapper.
    Monterar dit bombeslaget och låser skruvarna med gängsäkring.

    För säkerhetsskull väntar jag tills det blir lite varmare i vattnet innan jag kör med bommen men förmodligen är lagningen starkare än övriga bommen.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
  • pedersen

    Medlem
    14 december, 2017 vid 09:45

    Hehe, snyggt jobbat.
    Skulle inte slängt min kolbom då (fattades dock en tredjedel, som Vilshärad tog)
    Kan bara säga att det kastfallet var brutalt 😉

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 6 år, 4 månader sedan av  pedersen.
  • jlhp

    Medlem
    16 december, 2017 vid 22:51

    @Björn Daniels Snyggt jobbat!
    @pedersen Också snyggt jobbat, och hur mycket blev det kvar av dig!?

  • pedersen

    Medlem
    17 december, 2017 vid 15:30

    @pedersen Också snyggt jobbat, och hur mycket blev det kvar av dig!?

    Jo tack. Fysiskt klarade jag mig bra, men mentalt var det en skrämmande upplevelse.
    Det enda jag kunde göra efteråt vara att ta ett hårt tag i flextop-remmen och join the joyride in med vågorna och blir körd i hela tvättprogrammet.
    Tycker alltid att Vilshärad är lite läskigt när det brallar i.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.