Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bommar mattas dom?

  • Bommar mattas dom?

    Publicerad av jlaser på 22 februari, 2009 vid 10:01

    Hej, undrar om en alubom slits av seglandet så att det är större risk att den går av efter några säsonger?

    canoya svarade 15 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • sinclair

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 10:15

    självklart

  • rrd

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 11:09

    Ja den utmattas, men går den av är det nog ofta pga fel i materialet vid tillverkningen av röret. Varje belastning påverkar materialet o går inte tillbaka.

  • davven

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 14:00

    Köper man en billigare så är det logiskt att den borde gå sönder en vacker dag, det är säkert inga småkrafter när man går ner med bröstkorgen i bommen i lite högre fart. Tunn aluminium som får en liten brytning i sig blir ganska svag.

  • poppo

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 19:11

    …har Påven lustig hatt?

  • surfslusken

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 19:33

    …har Pinoccio träkuk?

  • pelle_o

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 21:22

    Största problemet med alubommar är inte träkukar utan korrosion,efter några år med saltvatten i porerna så är en alubom inte att lita på. Är frontbeslaget fastsatt med rostfria skruvar blir det inte bättre.

  • bicless

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 22:36

    Frågan är om man inte mattas mer av en bomkörning.
    Har hittills inte kört av en enda bom sen 86´ men nu kör jag ju som en kärring åxå. Master har jag dock råkat knäckt ett knippe.

  • canoya

    Medlem
    23 februari, 2009 vid 06:50

    Har det senaste 1,5 året knäckt 2 gamla bommar, båda vi landningen efter hopp. en Neil Pryde Wave och en Chinook. Båda skulle jag tro betraktas som hållbara när de var nya men mina hade bubblor under greppet pga korrosion i aluminiumen. Chinooken kändes styv och var inte bockad, men small av så att jag hade en halvmeter bomrör i i mast handen och bröts också i bakbeslaget på andra sidan (3 brott på en gång!!!). Neil Pryde bommen knäcktes mitt på men höll tackvare grppet ändå ihop så jag kunde vända och segla in igen på den hela sidan.

    Slutsats: Var försiktig med gamla bommar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bommar mattas dom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.