Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bommarnas bom (den man håller i…)

  • Bommarnas bom (den man håller i…)

    Publicerad av ola-h på 17 maj, 2011 vid 03:18

    Lånade en Streamlinedbom idag. Shit vilken känsla. Den i särklass skönaste bommen jag kört. Kommer ni över en: köp.

    (En bonus: några bilder från dagen.)
    IMG_1296.jpg
    IMG_1305.jpg

    jesper-b svarade 12 år, 12 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • trimmarn

    Medlem
    17 maj, 2011 vid 05:32

    Ja den ser grym ut.

  • creative

    Medlem
    17 maj, 2011 vid 06:26

    Ja den är super nice och sitter sten hårt på masten. Men rätt dyr.

  • jester

    Medlem
    17 maj, 2011 vid 06:46

    Har inte testat en sådan bom, men väl deras frontbeslag. Sitter kanon när man väl fått justerat in det, men är jobbigt som f-n att justera! Jag har bytt ut beslaget mot ett från Maui Sails istället. Sitter nästan lika bra, men betydligt enklare att använda.

    Dessutom är det toklätt att klämma sig om man är lite oförsiktig…

  • dude

    Medlem
    18 maj, 2011 vid 09:36

    …jag förstår dock inte rakt av hur den ska vara skönare, men hör gärna mera… :smirk:

  • ola-h

    Medlem
    18 maj, 2011 vid 14:57

    Jag tror den stora grejjen är frambeslaget som helt enkelt ger en mycket mer direkt koppling till masten jämfört med alla andra frambeslag jag kört. Det ger en mer direkt känsla i hela riggen. Sedan är ju resten av bommen också bra. Skön kurva. Bra och extremt lätt bakbeslag. Hela bommen känns också lätt, tycker jag.

  • Kjello

    Gäst
    18 maj, 2011 vid 17:48

    Inte mycket av bomen man ser på dom bilderna, vore bra med en länk.
    Bara nyfiken , hur ser den bomen ut, och beslagen ?
    Antar att jag kunde googla fram den, men så viktigt är det inte,
    nöjd med mina 3 fiberspar carbonbomar, störst, minst och mellan..
    Men bilder är bra, om man vill se skillnaden i konstruktion. Lite nyfiken.

  • htn

    Medlem
    18 maj, 2011 vid 19:18
    Kjello;655811 wrote:
    Inte mycket av bomen man ser på dom bilderna, vore bra med en länk.
    Bara nyfiken , hur ser den bomen ut, och beslagen ?
    Antar att jag kunde googla fram den, men så viktigt är det inte,
    nöjd med mina 3 fiberspar carbonbomar, störst, minst och mellan..
    Men bilder är bra, om man vill se skillnaden i konstruktion. Lite nyfiken.

    Bom:
    http://streamlined.us/booms.htm

    Frontbeslag:
    http://streamlined.us/boom-heads.htm

  • jesper-b

    Medlem
    18 maj, 2011 vid 20:27

    Vill inte dissa något brand, men tänk på att det frambeslaget du har på din gratisbom suger sätt bra jämfört med det beslag som ska sitta på den bommen… /JB

  • ola-h

    Medlem
    18 maj, 2011 vid 21:45

    Mina nya bommar har jag inte ens fått en, men genom åren har det ju blivit ett å annat beslag att jämföra med. Och det som jag egentligen tyckte gav den mest direkta känslan var faktiskt Aerons original med “plastflärp” (ala Fiberspar original), dvs inge leder och grejjor som skall öppnas och stängas där fram.

    Fast jag har iofs inte kört t ex Mauisails som ju många gillar, eller nya Aeronbeslag heller för den delen. Du har möjligen inga Streamlinedbeslag (rdm) ligger och skräpar, Jeppe? Har två Hotbommar som jag gillar kurvan på som skulle vara bra kandidater för en uppgradering.

  • john1

    Medlem
    19 maj, 2011 vid 05:53

    Har köpt och seglat med: Aeron 160-210 med Ezzy Panther 5,2. Mycket bra grepp, känns tunn och bra för fingertopparna.
    http://www.aeronsport.com/Web/index.html

    JJ.

  • jesper-b

    Medlem
    19 maj, 2011 vid 20:26

    Jo jag har några Streamlined frontbeslag liggande, dock för sdm. Men jag har nu några i mitt tycke mycket bättre liggande, både det gamla Aeron som ju du gillar och det superduperstekheta senaste Aeron, liksom några riktigt bra mellangenerationer. I mitt lilla skjul kan man helt enkelt hitta en och annan gobit! Även i titan!!?

    Hoppla nu kanske inlägget rycker pga det inte så smygande reklaminslaget….

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    19 maj, 2011 vid 20:33

    Men jag tror inte Aerons beslag lirar med Hots bommar, rent diametermässigt. Eller?

  • jesper-b

    Medlem
    20 maj, 2011 vid 05:46
    Ola H.;655988 wrote:
    Men jag tror inte Aerons beslag lirar med Hots bommar, rent diametermässigt. Eller?

    Kanske inte, om hots rördiamter i fronten är för stor Aeron går det ju inte, men om det är tvärt om går det att meka. Filip mekade om en Gammal Gulftech och fick på ett Aeron frontbeslag och blev helnöjd. GT hade samma frambeslag som Hot, så kanske går det. /JB

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bommarnas bom (den man håller i…)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.