Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Boomshaka med Areon-bom

  • Boomshaka med Areon-bom

    Publicerad av planing på 18 augusti, 2012 vid 15:18

    Jag har en sån här: http://www.quayside-windsurfers.com/products/Aeron_Continuous_Alloy_Boom

    Som en del andra moderna bommar så är den ganska så knubbig framtill. Röret går lixom tvärs mot färdriktningen vid masten, och sedan blir bommen bred fort.

    Vid det som Guy Cribb kallar boomshaka så ska framhanden glida fram till masten, och det ska t.ex. underlätta flippen i en gipp. Hur glider man fram till masten på en sån här bom?

    På sidan som jag hänvisar till ovan står det “Unique ergonomic design for better gybing”. Vad avses? Ska det vara lättare att flippa seglet med denna bommen? Det kan ju inte vara lättare att få fram främre handen till masten ivarjefall.

    Jag snackade med en surflärare idag, och han hävdade att detta var en ren freestyle-bom, och även bra för större brädor där man slår mycket. Bör jag ha en annan bom för fina flippar? :tongue: Men nog måste man kunna flippa segel även med denna bommen? Tips?

    planing svarade 11 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • trimmarn

    Medlem
    18 augusti, 2012 vid 15:31

    Den är väl designad för enklare boomshaka, eller?

  • planing

    Medlem
    18 augusti, 2012 vid 16:27

    Ja, hur menar de då? Behöver man inte glida ända in till masten? Räcker det med att man glider fram tills det stället där bommen böjer av in till masten?

    Det är ju lixom inte lättare att glida in till masten när röret går tvärs mot ‘färdriktningen’.

  • rabbit

    Medlem
    18 augusti, 2012 vid 19:20
    Planing;695811 wrote:
    Ja, hur menar de då? Behöver man inte glida ända in till masten? Räcker det med att man glider fram tills det stället där bommen böjer av in till masten?

    Det är ju lixom inte lättare att glida in till masten när röret går tvärs mot ‘färdriktningen’.

    Det är inte heller svårare. Prova några ggr till.
    Och när du väl är där så når du längre bak på andra sidan

  • svenne

    Medlem
    18 augusti, 2012 vid 22:04

    Skulle inte påstå att det är en “freestyle-bom”. Hur många vågseglare som helst berömmer Aeron-bommarna löjligt mycket. Jag har Aeron och jag får fram handen vid bommen, fast jag flyttar nog fram handen senare än med en annan bom.
    Hursom, säger som Rabbit, prova igen.

  • planing

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 14:07

    Jag gjorde det igår, och jag lyckades ganska så bra. Lite övning på det så! 😉

    Tack ska ni ha!

  • planing

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 14:09
    Svenne;695832 wrote:
    fast jag flyttar nog fram handen senare än med en annan bom.

    Precis, det var nog det som gjorde att jag fick ordning på det.

  • planing

    Medlem
    7 oktober, 2012 vid 17:57

    Har börjat få till det nu. Jag tror att grundfelet jag gjorde var att jag inte flyttade fram bakhanden innan flippen. Det gjorde att framhanden hade drag när jag skulle glida fram mot masten, vilket ju inte gick. När jag nu glider fram med bakhanden håller jag hela seglet med den, och lättar på så sätt trycket på framhanden så att den kan glida längs bommen.

    Tänkte bara uppdatera om nån annan skulle ha samma problem. Om jag gör fel så är det bara att säga till! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Boomshaka med Areon-bom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.