Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Boracay top 5 i världen

  • majoon

    Medlem
    14 oktober, 2010 vid 15:52

    vi e ett gäng som tänkte dra ner i januari! har dock inte funderat så långt på reslängden o undrar lite om man kan hålla den flexibel… har ni kört enkelbiljett ner o bokar nåt hem när ni känner de e dax eller? hade självt tänkt stanna 2-3 månader 🙂

    antar att vi kan fixa boende när vi kommer ner eller rekommenderas att man redan nu styr upp något?

    /Martin

  • atte

    Medlem
    15 oktober, 2010 vid 04:07
    majoon;635648 wrote:
    vi e ett gäng som tänkte dra ner i januari! har dock inte funderat så långt på reslängden o undrar lite om man kan hålla den flexibel… har ni kört enkelbiljett ner o bokar nåt hem när ni känner de e dax eller? hade självt tänkt stanna 2-3 månader 🙂

    antar att vi kan fixa boende när vi kommer ner eller rekommenderas att man redan nu styr upp något?

    /Martin

    Hej Martin

    Ang boende så ska ni ju bo mera i en “lägenhet” eller det är ju iof bara ett rum det oxå men det är ju ingen service eller frukost som ingår.
    Det är så jag bor och jag betalar 10 000php (ca 1600kr) i mån då ingår vatten och el och dom byter lakanen i sängen 2ggr i veckan.
    jag har 300m ner till surfstranden, Bulabog.
    Klart ni kan vänta med att boka boende men då finns ju bara skiten kvar det som alla har ratat, Just nu är det så att ca 10% av dom som ska jobba här i vinter har kommit men inom en månad kommer nästan alla att komma hit och då kommer alla bra ställen tagna.
    Där jag bor nu som är riktig bra är ju problemet att det bara är en 120cm säng i varje rum och dom rum som är kvar är AC rum som ni kan få för 15 000 php mån och om ni ge fan i ACn så får ni det för 10 000php i mån men då är det en snubbe i respektive lägenhet och just nu är det troligen bara 2 rum kvar.

    Om ni inte vet hur länge ni ska stanna här så avakta med att boka hembiljetten, dvs om det nu inte blir mycket dyrare att göra så.

    hör av dig till mig på atte@kappel.se med lite mer info, hur många är ni, bara snubbar eller är det några par som kan tänkas sova i samma säng mm. Jag har lite options.

    /Atte

  • windyboy

    Medlem
    27 oktober, 2010 vid 10:43

    Jag och WakeNils kommer också i januari! Sedan vet jag många andra som är sugna. Det kommer nog bli of the hook. Jag är väldigt sugen på att dra runt lite till de olika öarna för att vi lite mer plats och lite extra upplevelse. Viss, spoten på Boracay ser jätte fin ut, men ibland verkar det vara lite mycket chop och nybörjare för min smak. Är det bättre plattvatten vid lågvatten någon tid på dygnet? Är det smidigt att ta sig runt bland öarna med en båt eller blir det också crowded? måste man boka innan för att åka till Seco island?

  • atte

    Medlem
    27 oktober, 2010 vid 17:04
    Windyboy;637446 wrote:
    Jag och WakeNils kommer också i januari! Sedan vet jag många andra som är sugna. Det kommer nog bli of the hook. Jag är väldigt sugen på att dra runt lite till de olika öarna för att vi lite mer plats och lite extra upplevelse. Viss, spoten på Boracay ser jätte fin ut, men ibland verkar det vara lite mycket chop och nybörjare för min smak. Är det bättre plattvatten vid lågvatten någon tid på dygnet? Är det smidigt att ta sig runt bland öarna med en båt eller blir det också crowded? måste man boka innan för att åka till Seco island?

    Tja ba och välkomna hit i januari.

    Det är givetvis plattare vatten ju lägre tidvattnet är och att ta sig till andra beacher där det inte är några andra kiteare går att ordna, min segelbåt kommer förhoppningsvis att levereras nästa vecka så vi kan åka var du vill.

    Du behöver inte förboka Seco det finns nästan alltid något center som är på gång med en tripp dit.

    Hur länge stannar ni och har ni bokat boende? första halvan av januari är det fullbokat på beachen, tror jag bokade sista rummet åt Frank igår.
    Har inte kollat om 7stones har något ledigt dom tar ju endast mellan 200-500$ natten, fast då ingår ju frukost… Hoppas jag;)

  • oskarryden

    Medlem
    27 oktober, 2010 vid 17:17
    Windyboy;637446 wrote:
    Jag och WakeNils kommer också i januari! Sedan vet jag många andra som är sugna. Det kommer nog bli of the hook. Jag är väldigt sugen på att dra runt lite till de olika öarna för att vi lite mer plats och lite extra upplevelse. Viss, spoten på Boracay ser jätte fin ut, men ibland verkar det vara lite mycket chop och nybörjare för min smak. Är det bättre plattvatten vid lågvatten någon tid på dygnet? Är det smidigt att ta sig runt bland öarna med en båt eller blir det också crowded? måste man boka innan för att åka till Seco island?

    Det kommer bli gött med lite göteborgare där nere med.

  • windyboy

    Medlem
    28 oktober, 2010 vid 07:28
    Atte;637482 wrote:
    Tja ba och välkomna hit i januari.

    Det är givetvis plattare vatten ju lägre tidvattnet är och att ta sig till andra beacher där det inte är några andra kiteare går att ordna, min segelbåt kommer förhoppningsvis att levereras nästa vecka så vi kan åka var du vill.

    Du behöver inte förboka Seco det finns nästan alltid något center som är på gång med en tripp dit.

    Hur länge stannar ni och har ni bokat boende? första halvan av januari är det fullbokat på beachen, tror jag bokade sista rummet åt Frank igår.
    Har inte kollat om 7stones har något ledigt dom tar ju endast mellan 200-500$ natten, fast då ingår ju frukost… Hoppas jag;)

    Tack för all information! Att boendet håller på att ta slut verkar ju inte så bra. 7stones verkar ju lite väl dyrt, även om hotellfrukost förhöjer livskvalitén. Jag pratade med Oskar häromdagen om boende och jag hörde att du hade ordnat lägenheter åt dem i januari. Jag och Nils kommer förmodligen redan i början av januari (kanske slutet på dec) men jag antar att dessa lägenheter redan har gått åt, eller? Finns det något annat billigare (men ändå ok standard) om vi kommer i början på januari? Vi kommer ju stanna runt 4 veckor så det är alltså lägenhet vi är ute efter.

    Ha de gott!

  • windyboy

    Medlem
    28 oktober, 2010 vid 07:34

    Det där med segelbåten verkar ju hur sweet som helst! Det har alltid varit min våta kite-dröm att glida runt med segelbåt och köra på lite exotiska spots. Jag är själv seglare. Vad är det för båt du rattar?

  • atte

    Medlem
    28 oktober, 2010 vid 10:29
    Windyboy;637537 wrote:
    Tack för all information! Att boendet håller på att ta slut verkar ju inte så bra. 7stones verkar ju lite väl dyrt, även om hotellfrukost förhöjer livskvalitén. Jag pratade med Oskar häromdagen om boende och jag hörde att du hade ordnat lägenheter åt dem i januari. Jag och Nils kommer förmodligen redan i början av januari (kanske slutet på dec) men jag antar att dessa lägenheter redan har gått åt, eller? Finns det något annat billigare (men ändå ok standard) om vi kommer i början på januari? Vi kommer ju stanna runt 4 veckor så det är alltså lägenhet vi är ute efter.

    Ha de gott!

    YO!

    Lägenheterna här där jag bor har gått åt men jag Kan troligen fixa en lägenhet med två sängar för 15000php/mån (ca 2400kr) Det är AC på rummet ligger ca 300m från beachen helt ok standard. stället ligger ca 1km härifrån där jag bor. Nära till D’mall och granne med kyrkan så ni inte behöver ta taxi dit på söndagarna.

    Jag va där i går och snackade med om och då fanns det rum kvar men jag vet inte om det va dom rummen med separata bäddar i som fortfarande va lediga.

    om jag får en mailadress så kan jag skicka lite bilder på lägenheten.

    Du kan nå mig på atte@kappel.se

  • atte

    Medlem
    28 oktober, 2010 vid 10:39
    Windyboy;637539 wrote:
    Det där med segelbåten verkar ju hur sweet som helst! Det har alltid varit min våta kite-dröm att glida runt med segelbåt och köra på lite exotiska spots. Jag är själv seglare. Vad är det för båt du rattar?

    Bra som fan, då kör du för jag har lite dålig koll på hur en sån där grej funkar.

    Dom håller på och bygger den till mig nu blir nog klar om 1vecka eller 2.

    det är förövrigt en sån här du ska ratta;)
    [ame]http://en.wikipedia.org/wiki/Paraw[/ame]

  • atte

    Medlem
    1 november, 2010 vid 05:25

    Tänkte uppdatera med lite priser, om du ska flyga till Manila så är dom här bolagen oftast de billigaste. Qatar Cathay och KLM en billig resa kostar 7500kr ToR. En enkel kostar ca 3500kr.

    Sedan har jag även tagit reda på vad det kostar att få ner kiten från en palm…. Det gick på eller jag menar att jag har hört att det kostar ca 500php dvs ca 80kr. Fan va dyrt ,det tog dom bara 30min så va kiten nere. Blev lite orolig när dom hissade upp en machete, va inte riktigt säker på om du skulle hugga i linorna eller i palmen.

    Som avslutning så kan jag meddela att vi blir ett fett gäng svenskar i vinter, ca 10 st som blir här större delen av vintern och får besök 1mån och kortare av ca ytterligare 30-40st. Robert kommer på lördag och veckan efter kommer Fredrik hit.

    Ni får gärna höra av er när ni kommer så kan jag visa lite schysta ställen att äta på har ju fått lite koll efter 13 mån på ön. min mail är atte@kappel.se min nalle har +639395765078

  • wakenils

    Medlem
    14 november, 2010 vid 18:16

    hur är det med vinden? 7-15ms är ju ganska brett spann… är det olika varje dag eller ökar vinden gradvis under dagen? hur ofta är det runt 10ms i januari?

    hur är det med att flyga med extra packning på inrikesflygen? verkar vara 15kg gräns

  • atte

    Medlem
    15 november, 2010 vid 03:17
    WakeNils;639550 wrote:
    hur är det med vinden? 7-15ms är ju ganska brett spann… är det olika varje dag eller ökar vinden gradvis under dagen? hur ofta är det runt 10ms i januari?

    hur är det med att flyga med extra packning på inrikesflygen? verkar vara 15kg gräns

    Det där med att lova vind är ju livsfarligt men detta är som jag upplever det!

    Vinden är i stort sett samma hela dagen om det inte kommer in något regnområde eller något annat väder fenomen och ställer till det (som hemma).

    Vill påstå att olika vind kommer i perioder som varar i någon dag till någon vecka, exp på hur en det kan se ut dec-mars
    dag 1-5 ca 14m/s
    dag 6-8 ca 6m/s
    dag 9-17 ca 10m/s

    när man bor här så blir man inte lika nojig om det inte skulle blåsa en dag eller två för sannolikheten att vinden kommer tillbaka är överhängande.
    Jag förstår att om man är här 3v så vill man ju ha fett drag hela tiden.

    sist jag va här på sem så va det ungefär så här.

    tid 1 mån dec-jan.
    Körde 12a med bra tryck i 2-3 dagar
    fick 1 eller 2 dagar som vi fick köra 15m med dåligt tryck
    tillbaka på 12 i ca 2v
    Tyfon dundrar förbi på 500km avstånd och ger oss 17-25m/s i 4-5 dagar,
    körde över riggad 9a 1-2 dagar, sedan satt jag på stranden, polaren lånade en 4m någon timme för att stilla värsta abstinensen.
    tillbaka på 12an resten av vistelsen.
    När jag körde 12 så körde polaren 9a eftersom han är 15kg lättare än mig.

    I slutet på april så va det bara bra vind på fm och dog innan lunch men det va och andra sidan i slutet på säsongen så det kan bero på det?

    december – feb är dom bästa vind månaderna har jag läst.

    Nog om det.

    Övervikt på inrikes kostar 120php per kg dvs ca 20kr.
    När jag flyttade hit så hade jag 80kg med mig så jag checkade in det som cargo istället, det är halva priset och i mitt fall kom prylarna med samma plan som jag. Dock kräver det att du har 4-5h i Manila eftersom cargo terminalen ligger inte på samma ställe, + 200php i taxi för att ta sig till och från cargon.

  • lelleee

    Medlem
    15 november, 2010 vid 19:58

    mycket 12a kiting låter helt perfekt. funderar på att ta med en 10kvm å sen dela på en 7a och en 14 med en polare pga. strikta baggageregler. Vi flyger med china southern airlines, där är det 23kg check in och 12kg handbaggage som gäller.

    Finns det någon bra vindprognossida för boracay? funkar windguru?

    Nisse: bokat än?

  • atte

    Medlem
    16 november, 2010 vid 02:29
    Lelleee;639669 wrote:
    mycket 12a kiting låter helt perfekt. funderar på att ta med en 10kvm å sen dela på en 7a och en 14 med en polare pga. strikta baggageregler. Vi flyger med china southern airlines, där är det 23kg check in och 12kg handbaggage som gäller.

    Finns det någon bra vindprognossida för boracay? funkar windguru?

    Nisse: bokat än?

    Jag kollar windguru och den här

    http://www.welovewind.com/forecasts/

    Men mest kollar jag från balkongen hur många kites och vilka storlekar det är i luften. 😉
    Dom andra är bara lite grund planering.

  • wakenils

    Medlem
    16 november, 2010 vid 19:17
    Lelleee;639669 wrote:
    mycket 12a kiting låter helt perfekt. funderar på att ta med en 10kvm å sen dela på en 7a och en 14 med en polare pga. strikta baggageregler. Vi flyger med china southern airlines, där är det 23kg check in och 12kg handbaggage som gäller.

    Finns det någon bra vindprognossida för boracay? funkar windguru?

    Nisse: bokat än?

    samma tid samma plan!

    ska bli sjukt sweet!

    är kvar till 27 januari så hade varit najs att hänga med lite folk efter 16e när linus drar

    10m o 13m blir nog fint då! plattvattenspots efterlyses!

Sida 2 av 16

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Boracay top 5 i världen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.