Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Boracay top 5 i världen

  • wakenils

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 12:46

    @ölandstoken 707138 wrote:

    Hemkommen efter 6 veckor. Jag har blandade känslor ang. surfingen på Boracay. Å ena sidan så har det blåst konstant i 6 veckor mer elle rmindre, men det har varit sjukt mycket folk. Så mycket att det stört ordentligt. Av 2 timmar på vattnet går 1 timma åt att kryssa mellan folk och hoppas att man hittar lite utrymme downwind att tricka på. För Atte som bor på ön så kan jag tänka mig att det räcker med de timmar man får de få stunder då det inte är packat med folk. Typ eftermiddagarna innan solen går ner, eller vid riktigt svag vind om man kör raceprylar. Förhållandena är också so/so enligt mig. Det är platt vid lågvatten, men botten är full av korallsten och sjöborrar, så du riskerar hela tiden att slå dig om du övar saker på det platta. Detta är också en sak som gjorde det jobbigt, om du inte pallar surfa med skor på, så får du bodydragga även på grunt vatten om du inte vill trampa sönder fötterna. Hela beachen är full med kiteskolor, och en bra vind-dag så är det väl ca 50 instruktörer ute på vattnet, som alla står där förhållandena är som bäst. (Där det är grunt och platt). Mitt slutomdöme är. Om man kunde minska folket med hälften skulle det fortfarande vara trångt på vattnet.. Och skulle du få bort allt folk så är det fortfarande inte världsklass på kitesurfingen. Med detta sagt.. Det finns en beach några kilometer bort som tar en timma att ta sig till land och båtväg (20 min med kite) som är helt folktom. Den heter union beach. Den har samma förutsättningar som Bulabog men i princip inte en människa. Där finns dock bara 2 ställen att bo på, och det ligger lite off side. Men jag kan tänka mig at boracay var så. Innan alla upptcäkte Boracay. För övrigt så är Boracay totalt överexploaterad, och man ska dubbla antalet hotellsängar på några år. Redan nu är whitebeach så knökfull vissa tideratt du inte tar dig fram på kvällen utan att gå i snigelfart. Man dumpar tydligen dessutom avloppsvattnet från ön genom 3 pipelines på bulabogstranden (kitebeach), så vissa dagar luktar det rent ut sagt skit när man går upp genom vattnet.
    Extremt mycket surf, men utan kvalitét är min sammanfattning, med risk att bli halshuggen. (SOm vanligt här på steffo) 🙂

    om du läst tråden lite noggrannare kunde du vetat detta på förhand…
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?77135-Boracay-top-5-i-v%E4rlden/page7
    topp 5 sämsta kitespots i världen, ganska troligt…

  • hah

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 17:50

    @WakeNils 707187 wrote:

    om du läst tråden lite noggrannare kunde du vetat detta på förhand…
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?77135-Boracay-top-5-i-v%E4rlden/page7
    topp 5 sämsta kitespots i världen, ganska troligt…

    Jag hade läst detta men tänkte tyvärr att “det är nog inte så farligt”..
    Ångrar INTE mina 5 veckor där nere, men fick inte köra i närheten (MAX 1/5) av vad jag hade tänkt mig 🙁 Fördelen med att det är så in i helvetes mycket folk, är att det finns alltid någon att hänga med om det inte går att surfa!

  • eliasp

    Medlem
    22 februari, 2013 vid 11:08

    Nackdelen med att det är så mycket folk är att man inte blir motiverad till att pumpa kiten och gå ut och köra. 🙂 det är lite mer som en buisnessstrand där dom vill få så mycket pengar ut av dig som möjligt. Likadant gäller om man åker till Mui ne. Finns softare spot runt om i världen där man kan få 100 gånger bättre surf och samtidigt få uppleva mer kultur under sin resa. Samt att festa kan man göra överallt, bara en viss saknad av tighta damer..

  • olandstoken

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 08:58

    @WakeNils 707187 wrote:

    om du läst tråden lite noggrannare kunde du vetat detta på förhand…
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?77135-Boracay-top-5-i-v%E4rlden/page7
    topp 5 sämsta kitespots i världen, ganska troligt…

    Jo jag har läst hela tråden, men vi hade andra kriterier också än toppsurf eftersom vi hade ett barn på 6 månader med oss. Sedan var det många av våra vänner som var där samtidigt, så vi ångrar inte heller vistelsen, men jag kommer inte att åka tillbaks.

    Lite annan fakta vi fick reda på under vistelsen är att antalet hotellsängar ska fördubblas inom 5 år på Boracay.Den främsta marknaden för dessa är Kina och Korea. Vi blev erbjudna att köpa ett av kitecentrena på boracay, och ägaren till stället där vi bodde kommer att sälja och lämna när hennes kontrakt på marken går ut. Markpriserna har stigit så pass att man knappt inte längre kan driva små hostel med vinst, utan behöver 20-30 rum på samma yta. Trist, men det är väl så det blir när något bli poulärt. Man skriver dessutom ofta i lokala tidningen om bulabog, (kitestranden) och hur det överträds strandskydd och stranden missköts osv. och man vill helt enkelt ha bort surfarna för att bygga flashiga vanliga hotell, eftersom det drar in mycket mer pengar..
    Det var vad vi fick höra av dem som bor där.

  • atte

    Medlem
    27 februari, 2013 vid 10:46

    Hej alla

    har kommit upp en ny webbcam där man ser hela Bulabog, http://www.boracayweatherstation.com/

    Om man har problem med att det är crowded samt inte klarar att kryssa upp till revet eller är för lat för att åka bort till andra eller tredje bayen där det sällan är problem att göra trick pga för mycket folk så ska man absolut inte komma hit till Boracay under Dec – Feb

    Sedan förstår jag inte varför man ska behöva gå runt på botten när det existerar sjöborrar? fast jag klarar ju lancha min kite utan att stoppa ner fötterna (så länge det blåser över 6kts) samt så klarar jag ju även av att boddydragga uppwind till brädan.

  • jojjp

    Medlem
    26 oktober, 2015 vid 11:41

    Hej

    Ska till boracay i jan-feb och kitea. Har nån tips på boende samt flygbolag som ær bra nær man vill ta med surfutrustning?
    Turkish airlines har ett bra pris samt att det verkar kosta 60 euro før att ta med utrustningen. Någon som har erfarenhet av dem?

    ha det gutt
    jacob

  • atte

    Medlem
    26 oktober, 2015 vid 13:08

    @jojjp 736593 wrote:

    Hej

    Ska till boracay i jan-feb och kitea. Har nån tips på boende samt flygbolag som ær bra nær man vill ta med surfutrustning?

    ha det gutt
    jacob

    Boende beror på hur länge du ska stanna så ska du bara vara där några dagar så funkar vad som, typ english bakery, ska du vara där över en månad så kan det vara bättre och kolla på airbnb.kåm
    flyga inrikes gör du med cebupacificair.kåm till Kalibo från Manila eller om du landar i Clark eller Cebu, landar du i Iloilo så tar du bussen.

  • nick

    Medlem
    26 oktober, 2015 vid 16:19

    Ja, det är nästan alltid bekymmer med kitebagage när man ska resa. Jag har rest runt med mina kiteprylar i snart 3 år nu o man kan aldrig att boka en flight utan att först lusläsa flygbolagets bagageregler.
    Jag är ganska säker på att man måste betala för extra bagage både till och från Istanbul med Turkish Airlines. Jag tror det är €30 för flighter inom Europa till Istanbul o €60 för nästa flight till Asien.
    Jag kommer själv flyga med Etihad till Bangkok o sen Cebu Pacific Air till Manilla o sedan CPA igen vidare till Kalibo. Med CPA kan man lägga till o betala för sportbagage online innan flight och det är inte så dyrt. Med de andra inrikesflygen som flyger till Caticlan är det krångligare och risk att man åker på en rejäl smäll i plånkan vid incheckningen. Passa dig för de kinesiska flygbolagen, de är inte så glada i extrabagage.
    Vi ses på Boracay!

  • jojjp

    Medlem
    28 oktober, 2015 vid 08:58

    @Nick 736603 wrote:

    Ja, det är nästan alltid bekymmer med kitebagage när man ska resa. Jag har rest runt med mina kiteprylar i snart 3 år nu o man kan aldrig att boka en flight utan att först lusläsa flygbolagets bagageregler.
    Jag är ganska säker på att man måste betala för extra bagage både till och från Istanbul med Turkish Airlines. Jag tror det är €30 för flighter inom Europa till Istanbul o €60 för nästa flight till Asien.
    Jag kommer själv flyga med Etihad till Bangkok o sen Cebu Pacific Air till Manilla o sedan CPA igen vidare till Kalibo. Med CPA kan man lägga till o betala för sportbagage online innan flight och det är inte så dyrt. Med de andra inrikesflygen som flyger till Caticlan är det krångligare och risk att man åker på en rejäl smäll i plånkan vid incheckningen. Passa dig för de kinesiska flygbolagen, de är inte så glada i extrabagage.
    Vi ses på Boracay!

    Tack før bra info! Børjar snegla på Etihad jag med. Menar du att du tar “Economy Value”? Kostar ca 500 kr extra i varje riktning och då får man ju ta med en till væska på 23 kg. Kænns som en bra deal:)

  • nick

    Medlem
    28 oktober, 2015 vid 09:52

    @jojjp 736635 wrote:

    Tack før bra info! Børjar snegla på Etihad jag med. Menar du att du tar “Economy Value”? Kostar ca 500 kr extra i varje riktning och då får man ju ta med en till væska på 23 kg. Kænns som en bra deal:)

    Om du hittar en Economy Value biljett för bara 500 kr extra så är det perfekt. Förutom extra bagage så är det flera andra fördelar med den biljetten. Hittar man ingen billig Economy Value biljett så kan man köpa till ett extra 23 kg bagage för $105. Jag flyger från Spanien o mitt fall så blir det billigast att köpa till ett bagage för $105.
    Etihad är mycket bra, de har ofta billiga flighter och flygen är bekvämare än de flesta andra airlines. Väldigt bra service. Använder de sig av andra airlines så är det Etihad’s bagageregler som gäller. Med många andra airlines är det inte så och det finns en risk att man måste betala för extra bagage för varje mellanlandning man gör.

  • jojjp

    Medlem
    29 oktober, 2015 vid 12:28

    @Nick 736636 wrote:

    Om du hittar en Economy Value biljett för bara 500 kr extra så är det perfekt. Förutom extra bagage så är det flera andra fördelar med den biljetten. Hittar man ingen billig Economy Value biljett så kan man köpa till ett extra 23 kg bagage för $105. Jag flyger från Spanien o mitt fall så blir det billigast att köpa till ett bagage för $105.
    Etihad är mycket bra, de har ofta billiga flighter och flygen är bekvämare än de flesta andra airlines. Väldigt bra service. Använder de sig av andra airlines så är det Etihad’s bagageregler som gäller. Med många andra airlines är det inte så och det finns en risk att man måste betala för extra bagage för varje mellanlandning man gör.

    tack nick! de var inte lika billiga från CPH så nu lutar det åt turish airlines ændå. Pratade med dem och før 90 euro i varje riktining får jag ta med mig ett extra surfbagage på max 32 kg utøver mina 22+8 kg. Biljetten kostar endast 5500 t/r från cph-manilla + de 180 euros. Bra pris om nån mer kollar flygbolag.
    Någon som flygit med turish airlines och hur var de isf att flyga med?

  • jojjp

    Medlem
    8 januari, 2016 vid 09:10

    Hej!

    Hur funkar det med visum nu för tiden om man är där i över 3 veckor? (stannar tot i 55 dagar)
    Sist jag var i Boracay blev jag rekommenderad att köpa en billig utresebiljett till typ hongkong inom de 3 veckorna som ma sen struntar i.
    Gäller detta fortfarande?

    mvh
    jc

  • nick

    Medlem
    8 januari, 2016 vid 09:28

    Du får ett visum för max 1 månad on arrival. Sen kan du förlänga det till totalt 59 dagar på Immigration-kontoret på Boracay. Det tar typ en halvtimme o kostar drygt 3000 peso.

  • jojjp

    Medlem
    10 januari, 2016 vid 14:55

    tack för svaret nick, så då är det inga problem att resa in i fillippinerna med en utresebiljett som är 55 dagar senare?

  • nick

    Medlem
    11 januari, 2016 vid 00:12

    Nej, inga problem. Du säger bara att du ska förlänga ditt visum och be om maxtid på ditt visa on arrival vilket är 30 dagar.

Sida 16 av 16

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Boracay top 5 i världen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.