Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Börja på nytt

  • Börja på nytt

    Publicerad av lillasyster på 24 juli, 2012 vid 20:30

    Hej!

    Skulle behöva lite tips på hur man sätter igång/fortsätter och kita igen.
    Tog en kurs 2008 men kom aldrig riktigt in i det, tiden fanns inte riktigt till då. Åkte lite granna första sommaren och lite mindre sommaren efter och sen inget mer.

    Men nu efter att ha spejat längtansfullt efter alla kites jag har sett är det nu dags att ta tag i detta igen. =) Men hur ska man gå tillväga? Kurs? Är ganska nyinflyttad i Malmö och har ingen riktigt koll på kite-livet alls här nere.

    Jag har utrustning från 07 med sele, våtdräkt, bräda men dock bara en kite på 7 m2.

    Ha ni några tips tar jag tacksamt emot dem!
    Ha det gott!
    //Maria

    lillasyster svarade 11 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    24 juli, 2012 vid 20:45

    Hej Maria.
    Om din ekonomi tillåter är nog en fortsättningskurs ett bra alternativ. Går väl annars att hitta lite folk här på surfzone som kitar i Malmö området som du kan följa med. Och om du fastnar för kitandet igen så kan en större kite vara bra att ha när det blåser lite mindre. Beroende på din längd/tyngd.
    Lycka till
    / Marcus.

  • acemattias

    Medlem
    25 juli, 2012 vid 23:54

    En bekant tog kurs kitade lite lite och höll upp några år.
    När han ville komma igång igen hängde han med mig ut, kan säga att han borde tatt en komplett nybörjarkurs igen.

  • tomw

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 21:48

    tar en kurs, köp en kite till som ä lite större, storlek beroende på vikt. kanske en 12:à om du ä normal vikt tjej. be safe.

  • kitemaster

    Medlem
    29 juli, 2012 vid 16:52

    Hjärtligt välkommen till blåsiga skåne! Här är kitarna gladast 😉
    Om du vill hjälper vi på Kite.se dig gärna igång igen. Jag tror en privatlektion är att föredra då vi kan utgå från just din nivå och fylla i eventuella luckor innan du fortsätter öva vidare på egen hand. Dessutom kan vi då gemensamt gå igenom din utrustning så att den är i skick att köra med.

    Hör gärna av dig med frågor eller funderingar. Antingen via webben: http://www.kite.se, mail till kontakt@kite.se, eller bara genom att svänga förbi Sveriges fetaste (och ödmjukaste) kitecenter på Lomma Beach (Lomma Beach House, Badvägen 2) när som helst mellan kl 11-19.

    Good Winds!

  • pjoter

    Medlem
    29 juli, 2012 vid 17:29

    Som Erik skriver brukar en privatlektion vara det som passar bäst om man som du inte riktigt kommit igång eller gjort ett längre uppehåll.

    Förutom kite.se finns både vi – kiteskola.se och kitelife som håller till i området.

  • lidde

    Medlem
    29 juli, 2012 vid 18:18

    Tack Pjoter för att du tipsar om Kitelife:)

    Maria, vi har refreshkurser för deltagare som tagit kurs innan men behöver fräscha upp sina kunskaper . Vi lånar ut utrustning till dig som du inte har själv, t.ex. större bräda eller kite beroende på hur det blåser. http://www.kitelife.se/kurs/refresh/! Du bokar enkelt din kurs på http://www.kitelife.se/boka/!

    Välkommen!

    Hälsningar, Peter på Kitelife

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    29 juli, 2012 vid 20:05

    +1 för kitelife.se! Proffsiga o trevliga! (vet dock inget om hur de andra skolorna är)

  • ursuspolaris

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 18:23

    Egentligen ville jag bara plussa för kite.se men tänkte också tipsa lite ang din utrustning. Att lära sig på en 07 kan vara mycket svårare än på en nyare drake. nu vet jag inte vilken du har och hur snäll den är men generellt sett har nyare drakar större windrange och är trevligare på alla sätt.

  • lillasyster

    Medlem
    31 juli, 2012 vid 20:31

    Tack för alla svar! =) Detta ska bli roligt!
    Tanken är att jag ska införskaffa en nyare och lite större drake tids nog. Men vill lite testa på det igen först. Har en Ozone instinct light i dagsläget och har aldrig testat nåt annat märke så vi får se vad det blir.
    Ska kolla runt lite på de förslagen på kurser ni har gett mig så jag kommer höra av mig inom kort till nån av er =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Börja på nytt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.