Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Börja surfa!

  • oden031

    Medlem
    6 september, 2010 vid 14:21

    Tack för infon:)
    Har flera gånger gått i tankarna att testa vågsurfing när vinden lagt sig men vågorna ännu rullar in fint.
    Hur är t.ex Lejet lämpat för att ta sina första vågor i?
    (fördelen är att man kan hyra bräda nere i Varberg)

  • claes6

    Medlem
    6 september, 2010 vid 14:36

    Tack för pepp och info, Jesper B. Tog dig faktiskt på orden utan att veta om det i helgen när jag var på en vågsurfkurs i Varberg. Passade på att införskaffa en beggad 7″2:a från uthyrningen också, så nu jävlar ska här vågsurfas 🙂

    Eftersom jag kommer att tillhöra “kooks” ett tag framöver får du gärna utveckla “etikettreglerna” lite mer, så att jag inte ställer till med något trubbel ute på vågorna.

  • jesper-b

    Medlem
    6 september, 2010 vid 15:37
    Claes6;629864 wrote:
    Tack för pepp och info, Jesper B. Tog dig faktiskt på orden utan att veta om det i helgen när jag var på en vågsurfkurs i Varberg. Passade på att införskaffa en beggad 7″2:a från uthyrningen också, så nu jävlar ska här vågsurfas 🙂

    Eftersom jag kommer att tillhöra “kooks” ett tag framöver får du gärna utveckla “etikettreglerna” lite mer, så att jag inte ställer till med något trubbel ute på vågorna.

    Kul! Tja vi är alla kooks på fel line up. Ettiketregler finns det redan gott om, till exempel i en separat tråd här på surf och SUP-avdelningen. Nu finns det i och för sig lite olika formuleringar och listor med regler, men andemeningen är densamma. Dessutom tycks diskussionerna om reglerna gå rätt heta på internet (kolla inläggen på nyss nämnda tråd). Dock är stämningen på vattnet till 99,9% av fallen oändligt mycket bättre än i infekterade diskussioner på nätet. På vattnet är det oftast en kombination av säkerhet och gemenskap som gäller, på nätet ibland tvärt om ofta attityd och konflikt.

    Mitt råd är att man tar det lungt med att paddla in på crowded spots innan man känner sig bekväm. När man börjar få koll på brädan kan man mycket väl konkurrera med att plocka vågor med mycket bättre surfare, givet att man inte fipplar för mycket. Ligger du djupast och paddlar på en våg och missar take off ett par gånger i rad blir du inte jättepopular eftersom andra låter bli att ta denna våg pga dig. Då bör du ge dig ut längre på skuldran och träna take offs på mindre kritiska sektioner.

    Allra först funkar skummiga små svaga beach brake vågor, men de kan ha lite väl dålig kraft för små brädor. T ex Lejet kräver mer eller mindre en longboard för att funka, och ibland till och med en STOR longboard (9’6-10). Det är ju så med surfing att all fart kommer från armarna eller vågen. På slöa vågor har man ingen fuskmotor i form av ett segel eller kite. Surfa handlar mycket mer än vågsegling och ännu mer än strapless kite om att få fart på brädan av vågen – inget annat.

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    6 september, 2010 vid 15:38

    Fasen jag låter som en riktig expert. Jag är rätt kookig själv, ni skulle bara veta! /JB

  • skarabe

    Medlem
    6 september, 2010 vid 19:09

    En vågbräda är ett trevligt komplement till vindsurfingen. Som redan nämnts är den perfekt att plocka fram när vinden droppar av och vågorna fortfarande rullar in. Köpte den nyligen och har redan sluppit en bomkörning till Österlen eftersom jag hade vågisen med mig.. Är själv noob och känner mig tex inte alls välkommen på surfsverige.se. Ganska trist attityd mot nybörjare som vill veta var man ska surfa i Sverige.. Denna känsla har jag dock inte upplevt på vattnet, så det är väl lätt att brösta upp sig och va kaxig när man kan gömma sig bakom ett alias på forumet. Dessutom är kanske ditt vindsurfspot inte så belamrat med vågsurfare, så när det väl är dags att paddla ut och leka är där inte så många du kan störa..

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Börja surfa!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.