Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bow eller stängd foil?

  • svinet

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 20:19

    @skotten 367898 wrote:

    EH Bow – around 5500kr – 6000kr
    German foil and an image problem after purchase – 12000kr

    hehe nah kidding, try both, they ride very differently. I think Pjoter actually has a foil for sale… ask him..

    Tony

    Men hur bra är den då?????????

  • johanw

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 20:29

    @Svinet 367940 wrote:

    Men hur bra är den då?????????

    den e najs

  • cortex

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 20:31

    @Milkman 367937 wrote:

    Om mig (så du vet): Jag representerar Ozone här i Sverige. Ozone gör både tub och foil med öppna celler, och snart även kiter med stängda celler.

    Jag tolkar dina behov som att du huvudsakligen skall kitesurfa men även vill kunna snowkita på nån sjö/fält/kalfjäll nära civilsation när snön ligger. Då blir min rekommendation är att du köper en vattenkite. Alla moderna vattenkiter fungerar bra på snö. Att foilkiter med stängda celler funkar bättre på snö än dagens platta kiter är mest något som används som försäljningsargument.

    He he, och du kommer garanterat att använda det själv så snart er closed-cell släpps. :smirk:

    @Milkman 367937 wrote:

    Det som talar för stängda celler är att du slipper pumpa och att de går att packa ner i mindre storlek.

    Ja… typ… och det är rätt schysst på fjället eller hur? Det är ju precis samma argument som Ozone använder för att man ska köra med öppna celler. 😀
    (Men återigen, en bow funkar fint den med om man har nära till civilisationen och gillar att pumpa)

    @Milkman 367937 wrote:

    Jag håller med om att det “är det svårt att göra “fel” med dagens moderna kites”. Men bara på samma sätt som att ABS systemen och airbagen är lika bra på olika moderna bilar. Men det säger ju inte så mycket om bilarna i övrigt. Det bästa är att lixom när man köper bil känna på grejjorna, sen hjälper ju andras erfarenheter gott med.

    Wow, snacka om “far-fetched” liknelse. BTW, den stämmer ju inte heller.
    Sedan lyckas jag inte lista ut från stycket du skrev vad du egentligen tyckte? Känslan jag fick var att du egentligen *inte* höll med?
    Men om vi skippar dåliga liknelser så kan du väl lista vilka av de kända märkena som inte håller måttet och varför på sina moderna kites? Jag kommer inte på en enda tillverkare som gör något som är direkt dåligt i förhållande till deras pris…

    @Milkman 367937 wrote:

    Depowern är helt klart bättre än på de foilkiter som användes i somras och därmed blir vindregistret bredare, sen är de ganska okänsliga för ojämn vind.

    Lägg av. Visst har Pulsen en något mindre windrange än en Full-Bow typ Crossbow eller liknande. Men om du går upp på Psycho3 så stämmer det inte (och den användes en hel del i sommras). Den användbara depower-rangen är lika stor som på de bästa platta bow-kitesen. Och blandar vi in Speed2 i ekvationen så hittar du knappast något med en större användbar depower. Fast visst, du skrev ju “användes i somras”…

    @Milkman 367937 wrote:

    Just ja, då du är lite inne på FS Pulse så kan jag rekommendera fördjupning på Flysurfers användarforum också. http://www.foilzone.com under Forum/”Foils Galore”. Ganska bra info, för FS åkare – av FS åkare med bland annat produktinformation men även mycket nyttiga tips och trix kring hur man tar hand om kiterna, block och bridles/speedsystem mm.

    Japp Foilzone är ett bra tips! Ett kanonforum om man vill ha hjälp med valfri foilkite. Finns massor av folk där som verkligen kan sina kites och deras uppbyggnad. Förutom att det finns mycket kunniga FS-användare finns det även en hel del som kan Flexifoil, Ozone och Peter Lynn utan och innan.

    /Kaj(Tech)

  • psychonauten

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 20:47

    @rusiak 367933 wrote:

    Det handlar väl om att hantera prylarna man äger/kör. Kör jag C-kite med begränsad depower så släpper jag knappast bommen, blundar och önskade att jag hade en SLE. Slår jag mig trasig hade jag inte skyllt på kiten utan på att jag inte handlat rätt o använt quick-releasen.
    //alex

    Men vi pratade om nybörjare, och innan man har allt i ryggmärgen så tar det nån sekund innan man hittat till quickrelease, och på den sekunden kan du ha flygit många meter.

    Jag tycker faktiskt det är rätt korkat att ni pushar för att använda C-kites till nybörjare när bow/sle är så mycket mer förlåtande.

    Ungefär som att sätta en supersporthojj i händerna på en som ska lära sig övningsköra. Visst fan kan det lyckas, men risken att skada sig är ju betydligt större.

  • pjoter

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 20:47

    har ingen kite till salu längre, såldes i höstas.

    Tony, det är inte stor skillnad på att köra min P3 mot någon annan, så stor skillnad är det inte mellan kites, handlar mer om att man kör bäst på det man är van vid. Dom flesta som testar runt kör inte kitarna i mer än 10 min, på den tiden hinner man inte alls vänja sig vid och utnyttja kiten. Ska man ge en nåtsånär ärlig bedömning ska man iaf köra några timmar på en kite.

    Jag skulle garanterat köra lika bra/dåligt på vilken kite jag än skaffar av nyare årsmodell, så bra är dom idag.

    Jag personligen är skitnöjd med Flysurfer av flera orsaker. Enkel å snabb riggning, bra relaunch på alla underlag, gott vindregister, skön känsla, smarta detaljlösningar å sen e Kaj (cortex) en jäkla trevlig å bra person att ha å göra med.

  • kasimir

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 21:00

    Vilken skit liknelse. Om du sätter dig på en motorcykel kan det väl vara bra att veta var bromsen sitter.
    Har du inte det i ryggmärgen har du fan inget på bågen att göra överhuvudtaget.

    Kan vi sluta med de här dåliga motorfordonliknelserna nu?

    Man skall inte ha upp en kite i luften utan att veta var releasen sitter.

    Skulle tro att de flesta olyckor sker för att folk inte är tillräckligt inkörda på sitt säkerhetssystem men det gäller SLE också.

    Hade det varit farligt att för nybörjare att använda C-kites hade jag aldrig rekommenderat det.

    Nu skall jag presentera en dålig liknelse:
    Det är inte mindre farligt att klättra för att man använder en självlåsande repbroms, det krävs kanske mer fokus när man använder en vanlig men det är nog bara positivt, man blir mer medveten och riskerna och tror inte att utrustninigen skall göra jobbet åt en.

  • krillan82

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 21:09

    Och han älskar dom alla

  • milkman

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 21:14

    Kaj, Jag menade att bara för att depowern och säkerhetslösningen är jämförbara mellan de flesta kites idag så är det inte hela underlaget man skall köpa kite på. Det är jättestor skillnad i känslan och sättet att använda en foil och en tubkite på. Men det är även skillnad på tub och tub. Man bör prova sig fram helt enkelt.

  • psychonauten

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 21:49

    @kasimir 367949 wrote:

    Kan vi sluta med de här dåliga motorfordonliknelserna nu?

    Som att ge en ekorre amfetamin!

    Äh skit samma, alla fattar säkert vad jag menar och vad du menar, men de tär ju därför steffo finns!!!

    Alla måste tjabba!
    Och han som ställde frågan från början är ännu mer förvirrad.

    Intressant även, att alla vet bäst! Tilsammans borde vi fan kunna förändra världen!

    Synd bara att vi ägnar mer tid åt att krossa varandra och tjata om att den andra har fel.

    🙂 skål och godnatt.

    ps. C-kites borde ju vara mer som en astronaut utan mariekex.
    Alla ve thur det slutar, men ingen tar upp smulorna.

  • cortex

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 22:17

    @Milkman 367951 wrote:

    Kaj, Jag menade att bara för att depowern och säkerhetslösningen är jämförbara mellan de flesta kites idag så är det inte hela underlaget man skall köpa kite på. Det är jättestor skillnad i känslan och sättet att använda en foil och en tubkite på. Men det är även skillnad på tub och tub. Man bör prova sig fram helt enkelt.

    Där håller jag med dig. Vill bara påpeka att jämför du exempelvis Psycho3 med en massa olika BOW/SLE-kites på marknaden så kommer du garanterat att hitta ett par BOW/SLE-kites som känns väldigt lika P3’an… och dessa BOW/SLE-kites känns då samtidigt helt annorlunda än vissa andra BOW/SLE-kites. Med andra ord är inte skillnaden i känsla något som kommer av just valet mellan tekniken foil eller inflato utan beror på en massa andra saker i designen.

    Så det verkar som om vi är eniga om:

    1. Så länge man väljer en modern kite, oavsett bakomliggande teknologi såsom closed-cell / inflato, så är det svårt att inte bli nöjd.

    2. Testa olika kites för att se vad just *du* gillar.

    Nu e de dags för lite Bruce Lee på TV6. Hiiyaaa! :cool2:

    /Kaj(Tech)

  • skotten

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 23:45

    @Milkman 367951 wrote:

    Kaj, Jag menade att bara för att depowern och säkerhetslösningen är jämförbara mellan de flesta kites idag så är det inte hela underlaget man skall köpa kite på. Det är jättestor skillnad i känslan och sättet att använda en foil och en tubkite på. Men det är även skillnad på tub och tub. Man bör prova sig fram helt enkelt.

    Jens is right, besides, anyone that has had a “holy fuck” moment will know you never release the saftey…..

    Just go to the beach, you can see on the kites how they fly… are they fast, does the rider have good power control, what sizes are people using?? is the kite you are looking at flying efficiently?? is it smaller than the rest of them??? ask why things are happening, then try out the kite…

    You will never get an honest reply on here mate, we are just here for a laugh, but give us a call if you are down here in skåne!..

    Tony

  • eklov

    Medlem
    4 mars, 2007 vid 11:10

    Köp den kite som är snyggast!

  • reklem

    Medlem
    4 mars, 2007 vid 16:02

    @pjoter 367947 wrote:

    å sen e Kaj (cortex) en jäkla trevlig å bra person att ha å göra med.

    Handlar det om trevliga återförsäljare så vill jag förutom Kaj (FS) också lägga till Jens (Ozone) och Fahlén (Naish) som även de båda (alltså alla tre) är jäkligt trevliga och vettiga att ha att göra med.

  • skotten

    Medlem
    4 mars, 2007 vid 16:29

    @Reklem 368054 wrote:

    Handlar det om trevliga återförsäljare så vill jag förutom Kaj (FS) också lägga till Jens (Ozone) och Fahlén (Naish) som även de båda (alltså alla tre) är jäkligt trevliga och vettiga att ha att göra med.

    awww no mention of Skotten…. sniff sniff…….

    Doesnt everyone love a bit of skotten??

  • samhansson

    Medlem
    4 mars, 2007 vid 16:36

    designen är faktist det viktigaste

Sida 2 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bow eller stängd foil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.