Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bow eller stängd foil?

• donnen

Medlem
    6 mars, 2007 vid 13:21

@Milkman 368354 wrote:

Problemet är att ingen som säljer/kör foil belyser nackdelarna också, tillsammans med alla fördelar som man är väldigt duktig på att lyfta fram. Det verkar, tills man söker som en tok på foilzone, som att allt bara är bättre med foil när man pratar med de frälsta.

Det där är bullshit Milky. Jag snackar definitivt nackdelar både på forum och på spotten. På forumen är det rätt tyst om FS pga av jiddret från pöbeln, men lyssna på beachen så hör iallafall jag om nackdelarna kontra fördelarna. Men, summan av skiten är ju inte annan än de som köper möget igen och igen stör sig mindre på nackdelarna än vad de uppskattar fördelarna.

Viss finns det en fanclub som precis som för andra leverantörer, men kom inte och hävda att resten av kollektivet, inkl ÅF’en om du frågar honom, inte lyfter fram nackdelarna med sina prylar. Inte en chans.

//Le TomTom

• milkman

Medlem
    6 mars, 2007 vid 17:42

Mitt inlägg var ett svar på en varning för negativa åsikter i tråden. Frågan var ju fördelar/nackdelar och hur ska han få dom om han inte tar åt sig de enda som erbjuds?

Jag tänkte mest på forum men det var onödigt att generalisera. Det är i vårt (tillverkare/importörer/osv) intresse att ge maximal och korrekt information. Det kanske till och med gör att de som föredrar andra tekniska lösningar slutar “jiddra”?
    Vi är ju många skurkar i frågan, det finns gott om pimpar på de flesta forum.

• stebe

Medlem
    6 mars, 2007 vid 17:42

@Milkman 368354 wrote:

Problemet är att ingen som säljer/kör foil belyser nackdelarna också, tillsammans med alla fördelar som man är väldigt duktig på att lyfta fram. Det verkar, tills man söker som en tok på foilzone, som att allt bara är bättre med foil när man pratar med de frälsta.
    Medans några som kör tub i alla fall talar om nackdelarna med deras utrustning. Sanningen är ju att man måste jämka fördelar mot nackdelar, oavsett kiteval. Jag undrar hur man skall ge en nyfiken rätt underlag för sin personliga jämkning utan att dela med sig av sin personliga uppfattning av vad som är bra/dåligt mellan teknikerna när inte säljarna försöker axla minsta lilla av det ansvaret?
    (edit: Hoppsan: Gissar att du refera lite till de senaste inläggen innan ditt Skye? Jag missade dom)

Jag hör så himla mycket gott om Ozones kites av dig här på forumet så kan du inte belysa lite nackdelar med dessa, så en nyfiken kan få rätt underlag för en jämkning? 😉

• milkman

Medlem
    6 mars, 2007 vid 18:11

Stebe; Helt rätt, den förtjänar jag!, haha.
    du kan ju börja med att läsa första inlägget jag gjorde, där har du några svagheter jag tycker Instinctarna har mot stängda foils.
    Men jag ska försöka leva som jag lär. Några omedelbara nackdelar mot exempelvis Best Waroo (som du kör va?) som man helt enkelt måste tåla ifall man hellre vill ha en Instinct är:
    -Den femte linan, den orsakar ibland att man måste gå ut linorna två gånger. (men tyvärr går inte kiten att designa på annat sätt för att slippa blocken)
    -Ett aningen högre pris på vissa modeller
    -Ingen onepump på Light eller edgen
    -Lågt bomtryck (är en av de possitiva också iofs)
    -En del gillar inte clam-cleat lösningen för depowern.
    -Ozoneteamet tror inte på ställbara stopperbollar då användaren med flit/eller av misstag kan sänka säkerheten i kiten. Bomtrycket är så lågt att man inte behöver vila armarna genom att köra på bollen så annat än för deadman (säkert det hetaste tricket i år:)) så behövs den itne. Men oavsett det tycker jag nog att detta är en liten nackdel-

Det kanske dyker upp fler saker man måste “tåla” senare under säsongen. Det finns en massa fördelar också. Men du har nog rätt i att jag förmedlar dom ändå. Jag ska nog försöka göra nått bättre med min tid nu, så ni också slipper slösa er på 100 inlägg från mig.
    /Jens

• johan_rydstrom

Medlem
    6 mars, 2007 vid 20:44

@Cortex 368369 wrote:

Eftersom jag nog får räkna mig själv till en av “säljarna” så vill jag nog påstå att jag axlar det “ansvaret” väl. Dvs jag svarar ärligt på vad nackdelerna är med en FS-foil jämfört med valfri annan teknik. Det har jag alltid gjort.

/Kaj(Tech)

Ok, berätta nu om NACKDELARNA Kaj, jag är idel öga… 😉

Som nybörjare tyckte jag det var betydligt lättare att lära mig på en C-kite (Slingshot Fuel) än en SLE/BOW (typ BEST Waroo). Jämförelsen gäller nog de flesta kites som erbjuder möjlighet till stor depower.

Varför? Därför att det (precis som Chohoo sagt tidigare) var mycket lättare att hitta kraften som krävs för att plana iväg med en kite som inte är så värst känslig för hur den är skotad.

Att det i sin tur medför att det blir viktigare att välja en kite som är lagom stor efter förhållandena är en annan sak…

/J

• psychonauten

Medlem
    6 mars, 2007 vid 21:14

det finns lika många åsikter som sandkorn i sahara! kramas nu och dra ut till sranden istället för att sitta här å tjafsa!
    Släpp kitarne loss det är vår !!! 🙂

• kasimir

Medlem
    6 mars, 2007 vid 22:07

Ja vi kan inte sitta här och skriva. Skitjobbigt, min drake trillar ner så fort jag skriver ett inlägg, önskar det fanns en drake som inte trillar ner så fort jag släpper bommen.

Safety first!

• cortex

Medlem
    6 mars, 2007 vid 22:27

@johan_rydstrom 368522 wrote:

Ok, berätta nu om NACKDELARNA Kaj, jag är idel öga… 😉
    /J

Egentligen känns det som att den här tråden är rätt “klar” nu. Men eftersom du är intresserad så kommer här något jag skrev på Steffo i början av 2005 i en liknande tråd som denna (har ju varit några stycken nu :crazy: ).

Har skrivit dit lite nya anmärkningar i rött.
    —8<

– Lite fördröjning på styrutslagen, tidigare foils var riktigt pissiga i detta avseende. Extacy, Venom (och troligtvis Frenzy, har inte hört så mycket om dem ännu) är nu väldigt nära LEI-standards även i detta avseende. Men lite skillnad i feed back är det. Dock inget man inte vänjer sig vid inom ett par timmar. OBS! Denna punkt är nu inte aktuell längre. Jämför du mot BOW’s och SLE’s som har block i brideln eller på bommen så känns ofta de moderna FS-kitesen mer direkta.

– Priset. P.g.a att en modern foil är fanken så mycket mer komplext ihopsatt än en LEI så kostar de en del mer. Dessutom är andrahandsvärdet högt på moderna foils (iofs ett + när man väl har en). Så om man är nybörjare och vill ha tag i billigaste möjliga kite så är en beggad LEI fortfarande mest ekonomisk.

– Bridlarna *kan* bli trassliga om man har för bråttom när man packar ihop. Det klassiska är att man lyckas köra bommen igenom ett par bridle-linor. Å andra sidan tar det max 5 minuter att trassla ut även den värsta härvan när man väl kan. Så du är ändå i luften innan LEI’arna blivit upp-pumpade och linorna kopplade.

– Vissa av Bridlarna slits och måste bytas ut efter mycket användning, om man inte splice’ar själv så kan det kosta en slant att beställa färdiga bridles. Dock är de vanligaste “slitdelerna” billiga. Lyckas du däremot kapa massor av bridles (vilket iofs inte är lätt… men det går säkert på något vis… en halvblind långfärdskridsko-åkare fixar det säkert galant åt dig medans du sitter och fikar på lämplig sjöis ) kan det bli ordentligt dyrt.
    Det här gäller ju till viss mån också BOW/SLE även om de har *betydligt* färre bridels.

– Vissa modeller (Psycho2 exempelvis) kräver annan teknik än vad man är van vid från en LEI för att exempelvis hoppa ordentligt högt med.Detta gäller ju även BOW/SLE-kites, så nu är omställingen minimal till obefintlig.

– Om man kör mycket på stränder där det finns massor med små pinnar, sjögräs och annan skit så kan det bli ett *helvete* att rensa ur bridlarna. I våras på Öland var ett exempel på sjögräs som var horribelt. Detta är i mina ögon den absolut största nackdelen med bridled foils… Själv lyckades jag hålla mina kites rena från sörjan men det var många olyckliga som fick skiten i sina linor. I det läget är det klart trevligt att ha en kite utan bridles. Givetvis gäller ju detta bara om man klantar sig och lyckas påta ner kiten rakt i sörjan. Men någon gång lär man ju lyckas.

– Om det slutar blåsa helt så kommer din foil att vara ett drivankare efter ca 20-30 minuter. Givetvis är det smartast att simma fram till den och rulla ihop den på brädan *innan* den fylls med vatten… men visst, om man ska ha sin kite som badanka när det är vindstilla så är en LEI klart bättre. Men så länge det blåser så tömmer FS-kitsen sig automatiskt på vatten när de står på TE. Mao kan du ha den stånde i vattnet hur länge som helst bara det blåser.

– Man får hela tiden “försvara” sitt val av kite från folk som av någon outgrundlig anledning fått för sig att deras mål i livet är att “hata foils”. I 99.9% av fallen baserar sig dessa åsikter på att personen antingen kört någon skitfoil från strax efter Djingis Khan’s dagar eller har “hört” att de ska vara skit. Även om jag tycker att det är löjligt inser jag också att det beror på den historia som foilarna släpar på. Lyckligtvis börjar fler och fler inse att det är tämligen fjantigt att skilja mellan foil och LEI benhårt eftersom det finns LEI’ar som är mer olika varandra än vissa foils och LEI’s i känsla. Men visst, det finns alltid folk som kan göra ett religiöst krig av vad som helst. Det här har också blivit bättre, nu är det väl i stort sett södra sverige som har lite kvar av det “gamla” motståndet. :smirk:

8<

Kom på tre grejer till nu när jag läste igenom det ovanstående.

– En foil behöver köras in i cirka 4-10 timmar (beronde på storlek och modell) för att alla bridels ska sträcka till sig till “final-längd”. Givetvis är bridlarna försträckta men kräver ändå lite “bedding in”. Det innebär att kiten kommer att flyga sämre och sämre under inflygningstiden (eller bätte och bätte, beror lite på tillverkarens preferenser. Man kan ju också ha en kite som flyger skit från början och sedan bättrar sig). Det man sedan gör är en s.k “mixer-test” på kiten för att “återställa” den till det optimala läget.
    Det tar en liten stund att göra (cirka 30 minuter första gången du gör det… om du aldrig gjort det innan och med hjälp av endast manualen).
    Har man däremot gjort det innan och fattar principen så gör man det på några minuter. I princip ska man väl kolla igenom mixer en gång per år efter kiten är inkörd, men många (jag med) använder mixern för att ställa om kiten efter behov. Dvs vill jag ha en superstabil kite som svänger något långsammare (bra om man ska köra på en liten insjö exempelvis) så sätter jag mixern “kort”. Men om jag ska köra på ställen där vinden är jämn och fin (typ Skåne, Gotland etc) så skippar jag lite stabilietet mot högre svänghastighet…. *MEN* just detta att det finns så många inställningsmöjligheter (som iofs inte behöver användas om man inte vill) kan mycket väl skrämma bort en del användare som absolut *inte* vill pilla med sin kite överhuvudtaget och fått för sig att det är ett måste med foil.

– Många kitefixare utomlands (typ någon snubbe på valfritt kitecenter som fixar kites) har riktigt dålig koll på hur man lagar en trasig foil. Vilket är synd eftersom det oftast är enklare än att laga en LEI. Att övertyga dem om att ens försöka kan vara smått döfött. Att hitta en “riktig” segelmakare på ett ställe man bara besöker någon vecka mitt ute i ingenstans är ju inte helt lätt. Har inte råkat ut för detta själv men ett par av mina kunder vet jag har haft problem med detta. Tur att gaffa-tejp kan fix det mesta (gäller ju även LEI’s). 😀

– Denna punkt gäller *alla* kites som har block någonstans; man måste kolla så att blocken inte har låst sig och även byta ut dem ibland p.g.a slitage. Dessutom lär man få byta de linor som löper genom blocken lite då och då. Inte specifikt för foils (längre) dock.

Hoppas detta räcker. 😀

Det finns ju en hel del fördelar också… men det var ju inte de du frågade efter så håll till godo. :tongue:

/Kaj(Tech)

• biorno

Medlem
    7 mars, 2007 vid 07:14

” Man får hela tiden “försvara” sitt val av kite från folk som av någon outgrundlig anledning fått för sig att deras mål i livet är att “hata foils”. I 99.9% av fallen baserar sig dessa åsikter på att personen antingen kört någon skitfoil från strax efter Djingis Khan’s dagar eller har “hört” att de ska vara skit. “

Det kan även bero på att de träffat flera foilåkare utan drake och gjort bedömningen att inte köra foil enbart pga av deras stil… 😉

• jbi

Medlem
    7 mars, 2007 vid 07:56

ja, jag minns när du gled omkring med din Ukrainska superfoil… sen dess har man ju sin uppfattning klar om dig … haha

• donnen

Medlem
    7 mars, 2007 vid 10:00

Vissa skulle hävda att det är ett betydligt grövre imageproblem att uppehålla sig i Linköping med omnejd.

• sourra

Medlem
    7 mars, 2007 vid 11:06

Vem hade kunnat tro att den här tråden skulle spåra ur?

• skanepaul

Medlem
    7 mars, 2007 vid 11:30

Spårat ur??? Detta är ju helt normalt.

• skanepaul

Medlem
    7 mars, 2007 vid 11:31

@Biorno 368580 wrote:

“Det kan även bero på att de träffat flera foilåkare utan drake och gjort bedömningen att inte köra foil enbart pga av deras stil… 😉

Vem vill köra något som personer utan stil kör då?? 🙂

• pjoter

Medlem
    7 mars, 2007 vid 14:18

@Biorno 368580 wrote:

Det kan även bero på att de träffat flera foilåkare utan drake och gjort bedömningen att inte köra foil enbart pga av deras stil… 😉

Hade det handlat om stil hade alla i sverige kört slingshot. Enda (ex)kitaren i sverige med stil är ju Pan.

Sida 5 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bow eller stängd foil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.