Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bow eller stängd foil?

  • cortex

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 12:21

    Mnja, Speed2 Silver Arrow finns bara i “serial-utförande” som 19 kvm… så den blir det ju lite svårt stt hitta någon LEI som överhuvdtaget har jämförbart vindregister att jämföra med.

    Å andra sidan kan du specialbeställa alla storlekar av Speed2 i SA-tyg; men det blir rätt dyrt och inte helt nödvändigt så länge man inte är ute efter att ha en superlätt kite som man kan packa ner till en T-shirts storlek (nåja, nästan iaf). Men visst, jag har en del kunder som inte bryr sig et smack om priset utan vill ha en kite som de kan ha med sig i handbagaget när de reser och som ger dem enorm windrange. De pröjsar gladeligen ett påslag för att få valfri Speed2 i SA-material.

    Men det är nog återigen lite som att jämföra äpplen och päron.
    Tror det är rätt svårt att bara slänga in två olika kites från olika tillverkare och bara jämföra på en punkt. Ingen kites är perfekt till allt. Alla kites är designade genom att man prioriterar vissa egenskaper och kompromissar på andra. Gäller för övrigt alla komplexa maskiner.

    OT: Skulle vara intressant att jämföra vikter på de olika kitesen. Någon som vet hur mycket en Waroo Pro 17 väger (kite-only)?
    Fast det är nog något vi ska ta i en annan tråd.

    /Kaj(Tech)

  • ollefax

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 12:27

    Jo men just vad gäller bests promodeller så är det mest bara materialet som gör skillnad i priset, de använder ett material som får deras LE att bli minimal i jämförelse med andra. Ändå jämför alla deras drakar med Bests PRO modell. Alla tubar jag känner till på marknaden bör jämföras med bests standard modell, pro är i en klass för sig vad gäller material val.

    Bara så trött att få höra jämförelsen med PROn. Det är en kite de har försett med dyrar material och hamnar därför i en annan prisklass, det är det enda.

    nu har jag lämnat diskussionen med foil dock, det är ju äpplen och päron som sagt var…

  • ollefax

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 12:32

    pron har främst materialet för att få en LE som är tunnare tror jag. Om den sen är lättare vet jag inte, men jag tror inte det är syftet

  • cortex

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 12:47

    Ok, tänkte att eftersom den finns i så pass stor storlek som 17 att den var inriktad på väldigt lätt vind… och för att klara sig i lullar så står minsta möjliga vikt högt upp på listan för att det ska funka så bra som möjligt.

    Ska bli kul att få testa en Waroo Pro i sommar (och en massa andra kites också givetvis). Blir nog en tur upp till Sundsvall skulle jag tro. :tongue:

    /Kaj(Tech)

  • skotten

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 14:13

    @Milkman 368171 wrote:

    Friskhetstecken 🙂
    “To argue on the Internet is like competing in the paraolympics, even if you win you are still retarded”

    Hahahaha I recognize that one!!! 😛

    Is it true that if you take a foil, add water…. you get a floating plastic bag??

  • skanepaul

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 17:05

    Som Sam sa (somsamsa! hahaha), jag går själv endast efter utseende!!

  • hojdan

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 22:08

    Vilket ruskigt drag de vart!?!

    Det har diskuterats mycket under den här tråden och ganska lite av det hörde till den ursprungliga frågeställningen. Trots det bugar jag ödmjukast och tackar för ett livligt engagemang. Det har trots allt gett mer än att inte plöja dessa 12 ronder tuppfäktning. Sensmoralen i följetongen lutar åt att köra igenom så mycket som möjligt innan jag tjackar nåt. Så till alla er som kränger kites där ute, ni kommer nog bli kontaktade inom en snar framtid för en testrunda.

    Keep up the good work!
    Följer med spänning de nästkommande ronderna… Ding!Ding!Ding! =)

    /Micke “Höjdan” Höglund

  • cortex

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 23:23

    Ha ha. Erkänn att det är roligare än att kolla på valfri dokusåpa på dumburken… :p

    /Kaj(Tech)

  • hugeo

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 01:37

    pissa på foil!

  • zoolander

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 02:22

    va.. köp en V19, its the shit

  • skye10

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 08:15

    Ja som sagt. Steffo. Kan man begära mer?

    Precis som du är inne på: Testa så mycket du kan och skapa en egen uppfattning.

    Och sålla genom skiten när någon är ivrigare på att belysa nackdelar på andra produkter istället för att peka på fördelarna på det man själv använder.

  • milkman

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 08:36

    Problemet är att ingen som säljer/kör foil belyser nackdelarna också, tillsammans med alla fördelar som man är väldigt duktig på att lyfta fram. Det verkar, tills man söker som en tok på foilzone, som att allt bara är bättre med foil när man pratar med de frälsta.
    Medans några som kör tub i alla fall talar om nackdelarna med deras utrustning. Sanningen är ju att man måste jämka fördelar mot nackdelar, oavsett kiteval. Jag undrar hur man skall ge en nyfiken rätt underlag för sin personliga jämkning utan att dela med sig av sin personliga uppfattning av vad som är bra/dåligt mellan teknikerna när inte säljarna försöker axla minsta lilla av det ansvaret?
    (edit: Hoppsan: Gissar att du refera lite till de senaste inläggen innan ditt Skye? Jag missade dom)

  • cortex

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 09:55

    @Milkman 368354 wrote:

    Jag undrar hur man skall ge en nyfiken rätt underlag för sin personliga jämkning utan att dela med sig av sin personliga uppfattning av vad som är bra/dåligt mellan teknikerna när inte säljarna försöker axla minsta lilla av det ansvaret?

    Tja vad säger man… ditt inlägg verkar helt klart göra skäl för talesättet “genom sig själv känner man andra”. :smirk:

    Det känns lite som ett påhopp på mig eftersom det inte är så värst många andra förutom våra “organisationer” som säljer mycket foils i Sverige. Eller?

    Eftersom jag nog får räkna mig själv till en av “säljarna” så vill jag nog påstå att jag axlar det “ansvaret” väl. Dvs jag svarar ärligt på vad nackdelerna är med en FS-foil jämfört med valfri annan teknik. Det har jag alltid gjort.

    Jag tror inte att någon av de som köpt kite av mig tycker att jag varit oärlig eller ljugit om vad kitesen kan eller inte kan. I alla fall är det ingen som gett mig feedback som visar på det. Eftersom kunderna fortsätter att komma tillbaka år efter år, och antalet kunder ökar hela tiden, antar jag att de inte tycker att jag hype’ar och snackar alltför mycket skit…

    /Kaj(Tech)

  • kasimir

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 10:44

    Tror han menar att det aldrig skrivs om några nackdelar på forumet. Hade du varit oärlig när du säljer grejerna så hade du nog inte sålt så mycket.

  • fesen

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 12:30

    Jag röstar på en closed-cell SLE 😉

Sida 4 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bow eller stängd foil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.