Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra fena-hur viktigt är det egentligen?

  • Bra fena-hur viktigt är det egentligen?

    Publicerad av footloose på 7 november, 2005 vid 21:47

    Har en ganska hårt åtgången fena som jag kände bromsade ordentligt. Hittade än äldre (många år gammal) och den kändes iallafall bra mycket bättre.
    Min fråga är om nya fen årsmodeller är överlägsna de äldre (10 år)?
    Är det värt att satsa på en lite dyrare fena?
    Vilka fenor är bäst?

    Känner mig helt rudis på detta.

    confused.gif

    PS Jag har en trad vågbräda på 80L.

    s svarade 18 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • Knatte

    Gäst
    7 november, 2005 vid 22:03

    Beror väl på vad du är ute efter..
    Men en slalomfena i slutet av 90-talet/omkring år 2000 är absolut bland det snabbaste som finns och lika bra som senare årsmodeller.
    (förutom årets modeller och den stora speed comebacken)

    De sista 4-5 åren, har ju allt handlat om freestyle/vågsegling och slalomfenor och slalomutrustningar har inte utvecklats.
    Så pratar du om freeride /slalom, så funkar lite äldre fenor. De kanske inte behöver vara 10 gamla fenor, men det har inte hänt så mycket på den fronten.. grin.gif

    Men gäller det freestyle/våg så kanske du skall kolla på lite nyare och bättre prylar..
    Men en bra fena kan lyfta en bräda ordentligt. Likadant kan en kass fena sänka en bra bräda. Så fenan har definitivt stor betydelse laugh.gif tongue.gif

  • s

    Medlem
    8 november, 2005 vid 12:27

    Det är lätt att tro att denan har mindre betydelse på en vågbräda då den dels är mindre men också pga att man inte tar stöd så mycket på den då man seglar i vågor. Men rätt fena är grymt! Fel fena är eländigt! Och det är inte lätt att veta vilken som fungerar eller inte.

    Jag testade lite olika fenor och även placering av dessa på min nya RRD Hardcore Wave Small. Det var en väldig skillnad i karaktären hos brädan med olika fenor, men även placeringen hade mer betydelse än jag tidigare trott.

    Originalfenan är en Maui Fin Company Wave 21cm (med FPT – Future Prepreg Technology). En tunn fena (smalast på marknaden sägs det) men med relativt stor yta.
    Jag testade även med Pro-Limit Teamwave 20cm samt 21cm. Dessa fenor är mer profil i, även längre ut på spetsen, men har en mindre yta än MFC.

    Med Pro-Limits fena så fick brädan alldeles för mycket lyft, den blev väldigt orolig och studsig då jag hade fart. Detta var naturligtvis mest märkbart då jag var lite överriggad och det var lite stökiga förhållanden. Om det är riktigt glassy så är det säkert annorlunda. På vågen var den således lite orolig i bottensvängen men snärtig på toppen.
    Brädan kändes också som att den bromsades av det fetare profilen.
    Jag fick också lite mer spin-out släpp men dessa var väldigt lätta att häva.
    RRD:n trivdes inte med denna fena. Lite ovant för mina tidigare F2 vågbrädor har funkat väldigt bra med dessa.

    MFC Wave var helt annorlunda då jag satte på denna. Brädan blev betydligt lugnare och jag hade inte alls den okontroll då vinden drog i – även om jag gick upp en cm i storlek. Greppet och lugnet i bottensvängen var bättre men på toppen inte riktigt lika snärtig.
    Och jag tyckte att det kändes som att brädan gick fortare.
    Inga direkta tendenser till att släppa greppet i spinout.
    En väldig skillnad mot den fetare pro-limit fenan. Det märks att RRD haft denna fena med i utvecklingen av brädan, för den passar verkligen!

    Sedan testade jag även placeringen av MFC Wave. Jag testade med att skjuta fram den en bit, ca en centimeter i taget. Men det märktes direkt att detta inte var vidare bra. Det kändes som om brädan fick svårt att plocka höjd och den fick dessutom mer spin-out tendenser. Mitten eller kanske lite längre bak om man vill ha än mer kontroll funkar bäst på RRD Hardcore Wave Small.

    Men detta är mina åsikter, en annan typ av seglare kan ha andra referenser!

    /Staffan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra fena-hur viktigt är det egentligen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.