Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra grepp i dojjorna

  • Bra grepp i dojjorna

    Publicerad av ola-h på 12 augusti, 2008 vid 20:28

    Förra året körde jag understundom mina Atan-skor på min vaxade SUP. De utvecklade så småningom ett otroligt grepp, värre än klätterskor och det var närmast omöjligt att ta sig ur stropparna med dem om man gav sig till att köra med skor på vindsurfingbrädan. Jag gav vaxet från SUP:en skulden oc köpte nya.

    Nu, nästan exakt ett år senare, har även de nya fått detta megagrepp. Denna gång utan att de vidrört vaxade ytor.

    För att visa att jag inte inte överdriver när jag skriver megagrepp bifogar jag en bild:

    DSC04736.jpg.

    Om man bara lite lätt för ihop sulorna så klistras skorna ihop som ni ser på bilden. Ni kan ju tänka er att man sitter rätt säkert i stropparna…

    Vad har skett? Någon annan som haft motsvarande problem med sina Atan?

    Jag kan lägga till att jag plockade fram förra årets klisterskor och de hade nu liksom torkat upp. Jag skall testa dem imorgon och se om de pånyttföds som någon slags handbollsklister eller nåt om de blir blöta igen.

    doc svarade 15 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • koa

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 20:41

    Nu kan du skruva av stropparna Ola 😉

  • dr-masse

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 20:57

    Det är ju latex…. glidmedel? 😀

    Tycker dock att mina Atan utvecklat en viss “klistrighet” oxå.

  • carl-r

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:02

    Stort tack för denna tråden. Jag har svajat fram och tillbaka mellan de där dojorna och np 3000. Jag har redan nya modellen av np’s låga och har varit nöjd med dem, så då lutar det nog lite mer åt att göra det enkelt och fortsätta med np.

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:03

    Viss klistrighet tycker jag låter som ett understatement i det här fallet.

    Jag har haft Atan tidigare som aldrig blev sådär. Kan det komma av att jag ibland torkar dem ut-å-in? Att latexen suger upp fukt eller nå’t?

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:04

    @Carl R 489686 wrote:

    Stort tack för denna tråden. Jag har svajat fram och tillbaka mellan de där dojorna och np 3000. Jag har redan nya modellen av np’s låga och har varit nöjd med dem, så då lutar det nog lite mer åt att göra det enkelt och fortsätta med np.

    Jag måste dock säga att tills klistrigheten kommer är Atanskorna FULLSTÄNDIGT överlägsna. Det går inte att jämföra smidigheten samma dag.

  • dr-masse

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:07

    Mina senaste är nästan nya, och har även jag torkat de ut å in. Kanske det?

    Jag har haft säkerligen 7 eller 8 olika par NP våtskor genom åren, och Atan är med marginal det bästa jag testat. Om de nu inte går och blir rena rama handbollsklistret, vill säga. Men det tror jag nog inte.

    Kanske skriva till Atan och fråga vad det kan vara fråga om?

  • jps

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:19

    Har för mig att det står något i skötselråden att gummimaterialet i Atan kan reagera med Kroppsfett på något vis och att man därför ska talka dem då och då. Det kanske kan lösa problemet?

    (Har dock inte testat själv då mina inte blivit så där klistriga ännu i alla fall…)

  • jeppo_f

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:33

    Problemet ligger nog i att det är latex. Samma sak har hänt med halstätningen på min dyktorrdräkt. Den blev först superklibbig, sen sprack den. Har läst någonstans att det är mjölksyrebakterier från huden som bryter ner latexen till sin ursprungliga flytande form.

    Det som hjälper, förutom talk som JPS skrev, ska tydligen vara att tvätta av grejjerna med tvål innan dom ska lagras länge.

    /jeppo

  • kapten-k

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:33

    Va gött!! sådana skor skall jag ha ! var köper ni dom??
    Borde vara super för en speedseglare!
    Np skor brukar hålla två säsongen sedan har jag pressat tårna igenom dom.

  • carl-r

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 21:58

    Men hur blir det med talk då? Försvinner inte det så fort man kommer i vattnet? Dykgrejer talkar man ju varje gång man ska dra kragen över huvudet.

  • knodden

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 07:22
    Carl R;489734 wrote:
    Men hur blir det med talk då? Försvinner inte det så fort man kommer i vattnet?

    Vaddå i vattnet – brukar Du ramla i alltså? 😀

    Man får väl hålla talket i vänsterhanden och bommen i högerhanden medan man surfar?! 😉 Sedan är det bara att då & då spraya sig själv med talket.

    Undrar bara om det verkligen kommer att funka i 15 m/s och fartvind?

  • tim-eriksson

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 07:25

    Har ni kommit fram till klibb klabb receptet på skor än`? Mina klätterskor skulle behöva sig en omgång för att återfå fästet!

  • kvabbso

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 07:32
    Carl R;489734 wrote:
    Men hur blir det med talk då? Försvinner inte det så fort man kommer i vattnet? Dykgrejer talkar man ju varje gång man ska dra kragen över huvudet.

    Dom ska talkas efter att dom toktat, för att skydda mot uttokning. Visst glider skallen igenom lättare men det är inte själva poängen

  • usel

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 07:49

    Har samma problem som Ola men tycker att det blir bättre om man använder talk då dojorna torkat. Detta motverkar helt klart klibbigheten större delen av nästföljande session samtidigt som det förhindrar att skorna förstör någon annan utrustnings detalj… Har Atan gummi på badrumsväggen tex…

  • kvabbso

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 07:58
    usel;489808 wrote:
    Har samma problem som Ola men tycker att det blir bättre om man använder talk då dojorna torkat. Detta motverkar helt klart klibbigheten större delen av nästföljande session samtidigt som det förhindrar att skorna förstör någon annan utrustnings detalj… Har Atan gummi på badrumsväggen tex…

    Ta kort på det och skicka in till Ernst, kan bli något inom designtrenden.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra grepp i dojjorna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.