Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra kamerautr m tele för under ca 12 tkr?

  • lars_k

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 06:25

    @Spray 443752 wrote:

    jämfr med D300 så har ju D200an ccd sensor medan d300 har den mycket strömsnålare cmos sensorn som dessutom klarar av liveview. större skärm på d300an också, dessutom med nästan 1miljon pixlar… d300 har ju dessutom möjlighet till 8bilder per sekund vilket måste vara användbart för surf…

    Jo, D300 är ju vassare, men kostar 50% mer än D200 just nu… Tycker att det mesta som D300 är vassare på har man inte användning för när man fotar surf. Möjligtvis 8 b/s men då måste man ha ett fett batterigrepp också. Annars 5 b/s precis som D200.

  • lars_k

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 07:31

    Lite offtopic kanske….
    Hittade en bild till från Torö på fotosidan:
    http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/831414.htm
    Kul att läsa alla excalterade kommentarer om hur fantastisk och dramatisk bilden är.
    Känns som konf-fotare spottar ur sej liknande bilder på löpande band.
    Bra inspiration till att köpa en kamera och fota surf kanske… 🙂

  • ola-h

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 08:51

    @Lars_K 443763 wrote:

    Känns som konf-fotare spottar ur sej liknande bilder på löpande band.
    Bra inspiration till att köpa en kamera och fota surf kanske… 🙂

    Ja och nej. Jag tycker det syns att det inte är en seglare som tagit bilden. Vi tenderar att bli för fokuserade på själva seglarprestationen liksom. Dessutom är det en mycket “känslig” efterbehandling som många av oss seglare inte orkar med.

    Fast det är klart, en och annan liknande bild ser man ju här på “konfen”. Bland annat Koas bilder tycker jag ofta har liknande kvaliteter. Ingen slump kanske, eftersom han är filmare och så att säga professionellt vet hur man komponerar en bild.

    Två andra kommentarer: Torö är inte bara en av Sveriges bästa surf och vindsurfstränder. Ljuset där är troligen också oöverträffat. Skagenmålarna goes hardcore waveriding, liksom.

    Dessutom kan vi ta oss en tankeställare på det där med prylar kontra bild. Bilden är tagen med 100mm och en Eos 350. Nu erbjuder ju Torö en extrem närhet, och även om man vill ta lite mer miljöaktiga bilder ibland så kanske man också vill kunna sätta seglare mer i fokus andra gånger, men ändå. De bästa bilderna är sällan de som är mest “materialkrävande”.

    Efter den där diskussionen så vill jag korrigera (eller i alla fall komplettera) mitt inköpsråd lite. Kanske är det smartare att istället för 300/4 som instegsobjektiv skaffa Canons 70-200/4L+ EF1.4x. Objektivet tillhör Canons skarpaste, definitivt en av de skarpaste zoomarna. Det går bra med konvertern. Det finns begagnat under 5000 och är förutom att vara helt OK för vindsurf med konvertern också ett jättebra allroundobjektiv.

  • nlc

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 09:02

    @perkele 443715 wrote:

    lägger mig inte i kamera prylarna då jag är nikon frälst, har en sigma 70-200 f2.8 som jag kan rekomendera att kika närmare på, beg i så fall – i ditt fall… men det stora tipset är cyberfoto.se med lev morgonen efter om du beställer innan 16:00 (du har det typ 7:30 på ditt post utlämnings hak för typ 300spänn)
    grymt bra & man får en snickers på köpet, de är grymt kunniga och har prylar till en vettig peng…

    t

    Dessutom skickar de med en liten candybar i paketet, så enkelt roligt 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra kamerautr m tele för under ca 12 tkr?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.