Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra kit? Höstsurf!

  • Bra kit? Höstsurf!

    Publicerad av soundwave på 28 juni, 2008 vid 10:14

    Tja!

    Jag pluggar i gbg och har kört formula i tre år, samt deltagit i svenska cupen två av dem. Nu när jag bor så nära varberg vill jag ju skaffa ett vågkit men vet inte riktigt vad jag ska skaffa. Jag siktar mest på höst/vinter-surfet och csn står för budgeten, därför vill jag gärna köpa rätt grejer från början.

    Jag undrar vilken vågis som ni får ut mest timmar av och vilken segelstorlek är mest ute på vattnet?

    Sedan undrar jag om det finns klubbar i gbg eller liknande som kör ner till varberg varje helg… annars får jag väll sparka igång en förening som gör det 😉

    andersbq svarade 15 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • ola-h

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 10:31

    Vad väger du?

  • soundwave

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 11:00

    75-80 kg

  • rrd

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 18:00

    Enkelt uttryckt, en ca 75 l vågbräda Classic (tar lite bättre höjd o har lite mer grepp i svängen, tar mer vind) eller “Stubbie” (lite mer loose o håller planing längre) och ett 5,0 vågsegel med mer eller mindre drag. Eller också kan du titta mer på brädans bredd, 54-56 cm.

    Då har du grunden till det roligaste du kan tänka dig…

    Fast ett 4,7 är ju alltid roligare, har ett stort vindintervall o mer lätthanterligt

    Lycka till!

  • gurra1978

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 20:14

    Jag kör på en liten freestylewave (77 l) och väger 80 kg. Kör mest 4.7 och 4.2 på höst/vintern. Jag tycker den kombinationen är utmärkt i Varberg.

  • rrd

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 20:39

    En FreestyleWavebräda har egentligen inte så mycket med freestyle att göra men mer med wave, iallafall RRD o Goya. Mer freeride. Lite fetare rails o planare bottenkurva ger tidig planing o lite mer fart men kanske inte samma vågkänsla. Viktigt att inte välja för stor bräda.

    På den typen av bräda tycker jag att det är mycket viktigt att gå ner i fenstorlek vid mer vind/mindre segel.

  • soundwave

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 20:56

    Okej, jag behöver alltså en vågis mellan 75 och 85 liter, Freestylewave eller bara wave… är 90 liter för stort alltså? Segelstorlekar mellan 4,7-6,1 passar, men hur många fenor använder ni? En till varje segel?

  • andersbq

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 21:25

    Om du verkligen ska segla i vågor, håll dig runt 75 liter, inte 85. Och segel till en sådan är 4,2-4,7-5,3 bra. Borde räcka med två fenor, typ 21 och 23. VVK är klubben i Varberg, majoriteten av medlemmarna bor i Göteborg med omnejd. Vissa är även medlemmar i GWC. Om du inte har bil, kan du skaffa ett bås i VVKs klubbhus att ha prylarna i. Dock lite bökigt om du vill segla i Lejet eller Åsa. Men om du är en racekille kanske du lockas av lite mindre vågor och bara åka runt och hoppa lite i 7-8 m/s då kan även en 90-95 litare med 6.3 vara ett bra komplement.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra kit? Höstsurf!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.