Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra kit? Höstsurf!

  • Bra kit? Höstsurf!

    Publicerad av soundwave på 28 juni, 2008 vid 10:14

    Tja!

    Jag pluggar i gbg och har kört formula i tre år, samt deltagit i svenska cupen två av dem. Nu när jag bor så nära varberg vill jag ju skaffa ett vågkit men vet inte riktigt vad jag ska skaffa. Jag siktar mest på höst/vinter-surfet och csn står för budgeten, därför vill jag gärna köpa rätt grejer från början.

    Jag undrar vilken vågis som ni får ut mest timmar av och vilken segelstorlek är mest ute på vattnet?

    Sedan undrar jag om det finns klubbar i gbg eller liknande som kör ner till varberg varje helg… annars får jag väll sparka igång en förening som gör det 😉

    andersbq svarade 15 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • ola-h

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 10:31

    Vad väger du?

  • soundwave

    Medlem
    28 juni, 2008 vid 11:00

    75-80 kg

  • rrd

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 18:00

    Enkelt uttryckt, en ca 75 l vågbräda Classic (tar lite bättre höjd o har lite mer grepp i svängen, tar mer vind) eller “Stubbie” (lite mer loose o håller planing längre) och ett 5,0 vågsegel med mer eller mindre drag. Eller också kan du titta mer på brädans bredd, 54-56 cm.

    Då har du grunden till det roligaste du kan tänka dig…

    Fast ett 4,7 är ju alltid roligare, har ett stort vindintervall o mer lätthanterligt

    Lycka till!

  • gurra1978

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 20:14

    Jag kör på en liten freestylewave (77 l) och väger 80 kg. Kör mest 4.7 och 4.2 på höst/vintern. Jag tycker den kombinationen är utmärkt i Varberg.

  • rrd

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 20:39

    En FreestyleWavebräda har egentligen inte så mycket med freestyle att göra men mer med wave, iallafall RRD o Goya. Mer freeride. Lite fetare rails o planare bottenkurva ger tidig planing o lite mer fart men kanske inte samma vågkänsla. Viktigt att inte välja för stor bräda.