Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra kolfiberbom, vilken rekomenderas?

  • Bra kolfiberbom, vilken rekomenderas?

    Publicerad av spray på 6 februari, 2013 vid 17:58

    Seglar mellan 5,5-7,5 segel, “freerace-freeride”. Vill ha en riktigt styv kolfiberbom. Vilken rekomenderar ni? Har tittat på X9 och north platinum. … Är det något att ha?

    Vidare funderar jag på om bommen är tex “180-210cm”, kan man då segla med ett segel som anger 210cm som bomlängd? Eller måste det finnas lite marginal? :confused2:

    tws svarade 11 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • kinetic

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 19:46

    X9, Platinum, AL360,MauiSails mfl är “värstingbommar” och kostar därefter… Vilken du väljer av dessa är en ren smaksak om jag får säg. Ja man kan köra på max förlängning, men det blir ju lite svajjigare. Jag själv kör med så lite förlängning som möjligt. Vill du komma undan billigare har “Tekkno” prisvärda bommar, jag har Tekkno kolbommar, den äldsta har jag haft sen 2006 o den håller än, trots att det är den bommen som används mest…

  • mackee

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 21:07

    @Spray 706564 wrote:

    Seglar mellan 5,5-7,5 segel, “freerace-freeride”. Vill ha en riktigt styv kolfiberbom. Vilken rekomenderar ni? Har tittat på X9 och north platinum. … Är det något att ha?

    Vidare funderar jag på om bommen är tex “180-210cm”, kan man då segla med ett segel som anger 210cm som bomlängd? Eller måste det finnas lite marginal? :confused2:

    Köp en Al 360 funkar fint även på max förlängning

  • larsd

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 10:42

    Maui Sails Carbon Slalom 170-230. Förutom styv, dessutom lätt och med tunnt grepp. Rekommenderas varmt!!!

  • bicless

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 14:49

    Jag har just den extra sådan 170-230 race version. Jag har 2 demo och behöver bara en. Den jag säljer är i nyskick med full garanti. Hör av dig vid intresse.

  • spray

    Medlem
    9 februari, 2013 vid 13:13

    Denna “Maui Sails Carbon Slalom 170-230”, är den bättre än NP X9 ?

  • bicless

    Medlem
    9 februari, 2013 vid 13:41

    Det beror nog på vem man frågar. Men båda har väldigt bra rykte så jag tror det är hugget som stucket. En av mauibommen styrkor är att den håller för i stort sätt allt och har ett frontstycke som sitter riktigt bra utan att man behöver ta i. Spelar ingen roll om bommen är styv om frontstycket glappar.

  • mag

    Medlem
    9 februari, 2013 vid 14:10

    Kör med Maui Sails 140-200 sedan många år och de är grymt bra och hållbar. Ska greppa om den i år eftersom den släpats lite för mycket över sten- och korallrev.

  • spray

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 15:15

    Det blev en NP X9 bom, kanske skulle gått på någon annan nu när jag läste era svar… 🙁

  • marden

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 15:49

    den duger nog…

  • spray

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 22:25

    @Mården 706913 wrote:

    den duger nog…

    hoppas du har rätt! det blev 180-230cm versionen eftersom den tydligen skulle vara anpassad för racing mer än vågsurf.

  • surfan

    Medlem
    15 februari, 2013 vid 20:10

    @Spray 706908 wrote:

    Det blev en NP X9 bom, kanske skulle gått på någon annan nu när jag läste era svar… 🙁

    det är lugnt den är otroligt bra du blir super nöjd !!

  • tws

    Medlem
    23 februari, 2013 vid 16:14

    Tecno Limits XTR Pro. Sorry litt sent. hvis grippet går på X9’ern din så kjøp grippet til TL. Hva sier søta bror, grymt bra ?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra kolfiberbom, vilken rekomenderas?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.