Senaste nytt Forums Vågsurfing Bra nybörjarbräda

  • Bra nybörjarbräda

    Publicerad av simplicity på 28 november, 2012 vid 22:09

    Tja!
    Har sökt runt lite efter liknande trådar, men hittade ingen som var tillräckligt lik så jag skapar därför en egen.
    Jag en kompis här på forumet är taggade på att börja vågsurfa och införskaffa oss varsin bräda.

    Vad ska man tänka på? Vi är två killar i 18-års åldern, väger strax över 70 kg och är 180 cm långa. Vi har aldrig vågsurfat innan, men har spenderat en livstid på havet seglandes, vindsurfandes och kiteandes…

    Hur lång ska brädan vara? Är något speciellt märke att föredra eller är det skitsamma? Ska den vara bred och lång eller smal och kort? Finns det brädor som är “bättre anpassade för svenskt klimat”?
    Kanske sitter någon och trycker på ett par bra nybörjarbrädor eller är det bara till att köpa nytt? Isåfall vart köper man?

    Kan även passa på att ställa frågan vart de bra spotsen finns i västsverige. Är det bara Varberg som gäller eller finns det schyssta ställen närmre Göteborg?

    Tack på förhand! 😀
    Simon och Nicklas

    addison11 svarade 11 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • svenne

    Medlem
    28 november, 2012 vid 23:53

    Eftersom ni verkar ha lite känsla i alla fall: En mini-mal (eller funboard) på runt 7’4″ – 7’6″ så kommer ni att kunna surfa mycket. De är stabila, fångar vågor lätt och är lättpaddlade, de svänger förstås inte som en liten fish men fram tills dess ni slashar vågor kommer ni att ha fler dagar på en lite större bräda.
    Faktum är att min 7’6:a har gått mycket och länge, den funkar i alla lägen och har åkt både knähögt och tre-meters face. Den funkar helt enkelt alltid. 🙂

    Här har du ett exempel, som dessutom har lite rocker också så det svänger lite mer.
    http://www.surfspot.se/bugz-funboard-7-2-eller-7-6-fot.html

  • mjersen

    Medlem
    4 december, 2012 vid 13:48

    Jag hade satsat på en Fish bräda, runt 6,2a. Funkar fint att lära sig på samt att du kommer ha sjukt kul med den även när du börjar få bra kläm på det,!

    Har en lite mindre roundnose till salu.! Fånga vågor utav bara fan.!

    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/249/watercooled-flyingfish/

  • addison11

    Medlem
    15 januari, 2013 vid 05:13

    Mmmm i think the Kayak is the good board for the beginner of surfboard rider but this kayak is not like a fishing kayak but this shoild be like a surfboard andwithout paddling i htink this is the best for be a surfbaord rider…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Bra nybörjarbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.