• bräd bygge

    Publicerad av dak på 17 augusti, 2006 vid 11:08

    Hej funderar på att bygga mig en kitebräda själv “en twintip wakestyle bräda”, finns det någon där ute med lite koll och som kan ge mig lite tips på tillvägagångssätt, material mm.. så skulle jag bli tacksam

    djevulen svarade 17 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • jonaish

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 12:18

    jag skriver lite hur jag skulle ha gjort…(hur jag tror man bygger en bräda)

    Ta en plastskiva/träskiva/frigolitskiva, lägg på några lager med glasfiberväv/kolfiberväv å polyester/epoxy på de, slipa ner så de blir jämt å fint och sen kan man måla va man vill…..

    borra sen hål till fenorna… sen vet i fan hur man gör till stropparna.. kanske pluggar hålen lr något..!?!

    kanske plastar på en mutter lr en bult uppochner.. så är det bara att ta då en mutter å bult å skruva fast stropparna 😉

    NU blev man fan sugen på att bygga en själv 😀

  • pewe

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 12:58

    Tips köp en istället! Finns grymma produktionsbrädor till bra pris och vill du ha en custom så köp en Tablas eller August. Jevla meck att bygga, för man måste bygga rockerbord, fixa vaccum annordning, material som oftast kommer i större volymer. Sen när du lagt ut 3000 kr på material och 40 tim på arbete så ska du köpa Padz, stroppar och fenor o vips 2000kr till. Sen står du med 5000 mindre i plånboken och jevligt röd i ögonen och har en bräda som du förmodligen inte kan åka på eftersom du inte ha en aning om vilken rocker och outline du ska ha…

    Beställa av dom som kan bygga istället!

    http://www.tablas.se

    http://www.augustkiteboarding.com

    Eller så köper du en fet produktionsbräda på http://www.north-sails.com

    /pewe som aldrig mer kommer bygga en bräda…

  • nic

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 13:56

    Håler med pewe. Bygg bara själv om du tycker det är fantastiskt roligt att leka med glasfiber å epoxy. Det är iofs ganska kul men ditt resultat första gången lär inte bli bättre än en produktionsbräda i bästa fall och det blir inte billigare än den dyraste nobilebrädan med honeycomb,fjäderlätt,carbon,fen-mellanlägg för flexig tipp, försänkta skruvar, blabla (som ju ser så sexig ut)…

    ..äh vafan, du kommer säkert även kunna slänga in ett par pimpade LiquidForce-bindningar med liten luftkudde under hälen som sparar dina fötter efter de fantastiska flygturerna din Ozone Instinct (som du får råd med på din andra bräda du inte gör själv).

    Lycka till 🙂

    nic

  • bempa

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 20:27
    dak wrote:
    Hej funderar på att bygga mig en kitebräda själv “en twintip wakestyle bräda”, finns det någon där ute med lite koll och som kan ge mig lite tips på tillvägagångssätt, material mm.. så skulle jag bli tacksam

    Förutom det ekonomiska så finns det lite andra saker som man gärna underskattar, t.ex. lokal (man ska slafsa med eopxy, slipa, lacka, etc etc, vill man göra det i garaget eller på balkongen?) och framför allt tiden det tar. Tidsåtgången tycker jag är den största fällan eftersom det planerade bygget kanske blir klart till jul istället för i början på september som man tänkt sig. “Tyvärr” verkar det va rätt vanligt att lägga hur mkt energi och tid som helst på att optimera layup, rocker, outline m.m. och sen inte orka hela vägen och göra ett skitfult lackjobb… Om brädan ser hemmagjord ut då eller?

    Det beror på vad du har för ambitioner, men bygg om du tycker att det är kul och redan har grejer att köra på som du är nöjd med!

  • djevulen

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 20:51

    det e klart du ska bygga,det e inte så svårt,har du byggt förut?använd divinicell som skum å bygg dina första brädor i vanlig glasfiber,det kostar inte så mycket,tror tom att biltema säljer epoxy å glasfiberväv,ta å kopiera en bräda av en polare som du tycker e sketbra att köra på,hör av dig så kan jag förklara lite mer hur du ska bygga,,,mina byggen jag gjort i glas kostar max en 500 i material ,sen tillkommer ju stroppar å fenor

  • langens_kite

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 21:37
    dak wrote:
    Hej funderar på att bygga mig en kitebräda själv “en twintip wakestyle bräda”, finns det någon där ute med lite koll och som kan ge mig lite tips på tillvägagångssätt, material mm.. så skulle jag bli tacksam

    Har stroppar pads och fenor från Pro-limit till bra pris .
    Vill du ha byggråd får du ringa, för mycke att skriva
    Räkna med att en klar komplett bräda kostar 2000-3000 sek beroende på var du hittar material och vad du använder.
    Lycka till
    Peter
    090-45533
    070-3993027

  • magnus78

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 22:35

    Hej!

    Bygg på. Visst en del jobb men du får din “egna” bräda. Berätta gärna hur det går. Själv skall jag ta min gamla CK och slipa ner den gamla färgen, bygga upp slitage och måla om i egen design. Egensinnig men va då, kul är det!

    /M

  • dak

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 12:47

    tack för era råd

  • dak

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 13:18
    djevulen wrote:
    det e klart du ska bygga,det e inte så svårt,har du byggt förut?använd divinicell som skum å bygg dina första brädor i vanlig glasfiber,det kostar inte så mycket,tror tom att biltema säljer epoxy å glasfiberväv,ta å kopiera en bräda av en polare som du tycker e sketbra att köra på,hör av dig så kan jag förklara lite mer hur du ska bygga,,,mina byggen jag gjort i glas kostar max en 500 i material ,sen tillkommer ju stroppar å fenor

    Hej du låter vettig djevulen 😉 . Jag har aldrig byggt en egen bräda fast jag har knäkt flera stycken på mitten, mina brädor håller max ett år av någon konstig anledning, nu har jag ingen lust att köpa ny så jag tänkte att man kanske skulle försöka bygga en själv till ett rimligt pris stroppar och fenor har jag redan. Kan man göra en bräda som är någorlunda lätt samt hållbar med lite flex i på ditt sätt ?? jag är inte så kräsen men jag vill att den är hyffsad iaf. i vilket mtrl gör du själva formen av brädan? är det med skummet? Hur lägger man glasfiberväven med epoxyn? hur många lager rekommenderas? finns det någon speciell epoxy som är att föredra isåf.. som du säkert märkt så har jag inte så bra koll än men jag tycker det ska bli kul. hoppas på ett svar tack på förhand dak

  • svinet

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 11:02
    dak wrote:
    djevulen wrote:
    det e klart du ska bygga,det e inte så svårt,har du byggt förut?använd divinicell som skum å bygg dina första brädor i vanlig glasfiber,det kostar inte så mycket,tror tom att biltema säljer epoxy å glasfiberväv,ta å kopiera en bräda av en polare som du tycker e sketbra att köra på,hör av dig så kan jag förklara lite mer hur du ska bygga,,,mina byggen jag gjort i glas kostar max en 500 i material ,sen tillkommer ju stroppar å fenor

    Hej du låter vettig djevulen 😉 . Jag har aldrig byggt en egen bräda fast jag har knäkt flera stycken på mitten, mina brädor håller max ett år av någon konstig anledning, nu har jag ingen lust att köpa ny så jag tänkte att man kanske skulle försöka bygga en själv till ett rimligt pris stroppar och fenor har jag redan. Kan man göra en bräda som är någorlunda lätt samt hållbar med lite flex i på ditt sätt ?? jag är inte så kräsen men jag vill att den är hyffsad iaf. i vilket mtrl gör du själva formen av brädan? är det med skummet? Hur lägger man glasfiberväven med epoxyn? hur många lager rekommenderas? finns det någon speciell epoxy som är att föredra isåf.. som du säkert märkt så har jag inte så bra koll än men jag tycker det ska bli kul. hoppas på ett svar tack på förhand dak

    Hm man kanske skulle haka på detta o bygga en. Jag kan ju bygga en wakeskate samtidigt! Har ju hobbyrum i vår källare!
    Har ngn byggt en wakeskate?

  • djevulen

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 13:47

    jag tänkte starta å bygga ett gäng nu till hösten,det e bara å hänga på,bor ju åxå i gbg så slå en pling på 0706-973460

  • dak

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 17:01

    jaja martin ditt svin 🙂 blev du sugen efter filmen i går ? eller e du bara sugen på lite epoxy 🙂

  • svinet

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 19:49
    dak wrote:
    jaja martin ditt svin 🙂 blev du sugen efter filmen i går ? eller e du bara sugen på lite epoxy 🙂
    Om jag är sugen på både och är jag hång då?
  • ristarpen

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 21:16

    fan vad gött att folk vill bygga egna brädor. jag ska försöka att bygga en bräda jag me jag har en bra men jag är sugen på att leka lite. ska malla av den jag har och se om det blir ok. det är ju bara att testa alla brädbyggare är ju nybörjare i början. det är ju inte så stora summor det handlar om. :laugh: :cool2:

  • svinet

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 17:38
    ristarpen wrote:
    fan vad gött att folk vill bygga egna brädor. jag ska försöka att bygga en bräda jag me jag har en bra men jag är sugen på att leka lite. ska malla av den jag har och se om det blir ok. det är ju bara att testa alla brädbyggare är ju nybörjare i början. det är ju inte så stora summor det handlar om. :laugh: :cool2:

    Japp det kan ju bli ngt kul!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.