Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräd och segelval inför säsongen

  • Bräd och segelval inför säsongen

    Publicerad av joschen på 8 januari, 2010 vid 12:28

    Funderar på att modulera om lite inför våren.
    Kör nu 4.5 5.3 vågsegel samt 6.5 freeridesegel.
    Brädor 78 liter vågbräda Tabou Pocket wave och tabou 3S 106 liter

    Ska behålla våggrejerna men funderar på att köpa ett 7.0 freeridesegel samt en 115 liter bräda…en större freestyle eller freeride bräda.
    Förbättrar detta möjligheterna för surfdagar väsentligt eller är det hugget som stucket?
    För stort hopp mellan segel?

    Man bör väl kunna köra 5.3 på den större brädan med..

    joschen svarade 14 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • pgvirtual

    Medlem
    8 januari, 2010 vid 14:40

    Det beror på flera faktorer…

    Om du är lätt, säg 70 kg, så är det inte så stor skillnad mellan ett 6.5 och ett 7.0 segel.

    Om du har en kraftfull 6.5:a så kan en 7.0 som är optimerad för fart faktiskt plana senare.

    Det är inte bara volymen som ger tidigare planing, ännu viktigare är bredden. Tabou Rocket 115 har väl varit smalare än din nuvarande stora bräda… men en 115 liters Manta är mycket bredare. Den nya Rocket 115 tycks ju vara 66 cm!

    Skall du ha mera seglingsdagar så behöver du nog se dig om efter ett 7.5 m2 segel, och en bräda som bär det. Behåll 6.5:an så kan du till och med gå litet större än 7.5.

  • bicless

    Medlem
    8 januari, 2010 vid 15:18

    En bra metod att få många segeldagar är att välja en freeride som kan ta lite större segel.
    AHD fury är en sådan med väldigt tidig planing. 110:an är 68 bred och kan ta upp till 8,0. Jag brukar dock segla max 7,5 på min men det är för att jag lyxigt nog även äger en 120:a så kan använda den vid större segel.
    I denna bräda har du mycket fartpotential och den har relativt tunna rails för snabb manöver och tighta jippar, fart, skutt och action. Skoj helt enkelt.

  • booman

    Medlem
    8 januari, 2010 vid 16:31
    Bicless;594429 wrote:
    En bra metod att få många segeldagar är att välja en freeride som kan ta lite större segel.
    AHD fury är en sådan med väldigt tidig planing. 110:an är 68 bred och kan ta upp till 8,0. Jag brukar dock segla max 7,5 på min men det är för att jag lyxigt nog även äger en 120:a så kan använda den vid större segel.
    I denna bräda har du mycket fartpotential och den har relativt tunna rails för snabb manöver och tighta jippar, fart, skutt och action. Skoj helt enkelt.

    Kan bara instämma i ovanstående, kör ockå furyn 110L. Väger ca 85kg och den är kalas…:cool2:

  • joschen

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 13:45

    Tack för tipsen..
    Väger 73 kg men siktar på 75 till sommaren.

    Funderar på en 110-115 nyare freeridebräda och gå upp en storlek i freeridesegel.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräd och segelval inför säsongen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.