Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräd val!!!!

• Bräd val!!!!

Publicerad av royn på 7 februari, 2006 vid 12:29

Äger just nu en starboard carve 121 seglar 5.3-7.4 på den. Dock har jag märkt att den känns lite stor när jag använder 5.3 och har funderat på att köpa en mindre bräda.
    Min nivå är sådan så att jag övar gippen och sätter den kanske 70% av gångerna, vatten start och liknande är inga problem.
    Seglat i Apevilken när det blåste 14m/s och hade skit kul förutom just problemt med att vända utan att hamna i spat. VIll börja ge mig ut mer ibland vågor, så en freestyle/wave variant kanske är något för mig. Jag väger 92-95kg……kanske en 100-95lit är något att tänka på eller?

Tacksam för all hjälp och råd jag kan få.

rasmus_w svarade 18 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • charlieb

Medlem
    7 februari, 2006 vid 13:06

Om du kör 121:an med 5.3 och bara ska ha två brädor så föreslår jag en vågbräda på strax under 90 l 56 bred. Jag har tidigare kört Carve 123 och tabou wave som var 56 bred och 90 liter hoppet mellan brädorna funkade och jag väger som du. Kolla PureAcid och Evo så får du samma sköna starboardkänsla!

Charlie

• dr-masse

Medlem
    7 februari, 2006 vid 13:07

Jag tror att du är inne på rätt spår, en 95-100 liters sak blir nog fint med tanke på att du är en såpass välbyggd grabb. Just med 5.3 (och mindre) kommer det att vara skoj!

Kika gärna på lite större så kallade “freestylewave” brädor, som jag tror skulle fungera mycket bra då de är lite lättare att få igång och behålla fart med än mer renodlade vågsaker.

Mer tips å tankar kommer säkerligen.

Lycka till!

• pure

Medlem
    7 februari, 2006 vid 18:03

inget svar på föregående men en ny fråga angående brädval:

Om jag har 148l bräda idag och kan vattenstarta,stroppa och plana. Vad är då nästa steg. Kan man fortfarande dra segel på en 110l bräda om man väger 75kg om man skulle behöva om vinden dör. Har inte lärt mig att gippa än.. bör jag vänta tills jag kan det innan jag byter?

Man blir ju lite lätt sugen på en lite bräda när man tittar runt lite på utbudet..

Tack

• nordgren

Medlem
    7 februari, 2006 vid 18:05

Som sagt är du inne på rätt spår.
    Jag har en ganska liknande sitts som dig, väger 95 pannor och har som störstabräda en freestyle på 113liter. Jag har till mina mindre segel en 98 liter vågbräda. Skulle kunna gå ner till 90-95 liter hällst tror jag. Speciellt om du väljer en freestylevåg…

• lars_k

Medlem
    7 februari, 2006 vid 18:15

Jag drar en 6.4-rigg på min 112l freestyle. Väger oxå ca 75. Så det GÅR. Är ju självklart mindre stabilt än på din 148 litare men balanserar man på rätt ställe på brädan så är det inga större problem.
    Om du ändå snart vill ha en 110l är det ju läge att pusha sej lite och köpa en. Är mer lättsvängd men jag är inte så säker på om det är lättare att lära sej gippen på en 110l än på en fetare (och trögare) 148l.

• donpedro

Medlem
    7 februari, 2006 vid 18:28
    pure wrote:
    inget svar på föregående men en ny fråga angående brädval:

Om jag har 148l bräda idag och kan vattenstarta,stroppa och plana. Vad är då nästa steg. Kan man fortfarande dra segel på en 110l bräda om man väger 75kg om man skulle behöva om vinden dör. Har inte lärt mig att gippa än.. bör jag vänta tills jag kan det innan jag byter?

Man blir ju lite lätt sugen på en lite bräda när man tittar runt lite på utbudet..

Tack

Du kan utan problems dra rigg på en 110 liters bräda om du väger 75 kg, det har iof lite med teknik att göra. Jag drar rigg på min 76 liters bräda och jag väger cirka 70 pannor. Det finns väl nån tummregel som säger att 20 liter plus på din vikt kan man utan probs dra rigg på, i ditt fall altså cirka 105 liter. Men vid närmare granskning kan man konstatera att det nog blir enklare att dra rigg på en något mindre bräda ändå eftersom den då sjunker ner lite grann och stabiliseras upp av vattnet istället för att guppa på ytan. Men varför dra rigg när man kan vattenstarta? mycket mer energisparande, snabbare och enklare att vattenstarta, träna på lättvindsvattenstarterna mycket, går att vattenstarta i väldigt lite vind om man har bra teknik.

Du behöver inte kunna gippa för att köra på mindre grejjer, jag ser det snarare som en fördel att du inte har lärt dig gippa än. Eftersom du nu kommer att bli mer eller mindre tvungen att lära dig, de kommer va lite meckigt i början men sen en ren fröjd!

• manno

Medlem
    7 februari, 2006 vid 18:49

precis! inget att hänga upp sig på att det inte går att dra rigg på “lilla” brädan, kan man vattenstarten är det ju det som gäller och skulle vinden tvärdö vilket är ganska ovanligt är det väl inte värre att man simmar lite. Ligger du på 75 kg är det bara att skaffa en 75-80l och ut o kötta!

• pure

Medlem
    7 februari, 2006 vid 19:41

tack för svaren… känns bra att jag får höra det jag vill höra … önskar att min flickvän var lika entusiastisk 😉 fast det e tur att man har en motvikt så man inte ballar ur..

• donpedro

Medlem
    7 februari, 2006 vid 19:57

Mm vinterprylsjukan e en mycket svår sjukdom för oss surfare, inga hämningar man bara vill köpa å köpa.

Om du köper en mindre bräda ere viktigt att du har lite tålamod. De e svårare att köra på en lite mindre bräda, men om du inte ger upp kommer du till himmelriket och vil aldrig mer köra en stor bräda!

• rasmus_w

Medlem
    7 februari, 2006 vid 20:37

Vill bara påpeka att frågor som “hur liten bräda kan jag dra rigg på?” eller “Kan jag dra rigg på en 110-liters” har lite “Hur långt är ett snöre” över sig. En hel del handlar om hur bra du är på att göra det. Jag väger straxt över 70 kilo och har enstaka gånger lyckats dra rigg på min vågis trots att jag sjunker ner till midjan när jag står på den. Robby Naish väger runt 80 kilo och sägs ha dragit rigg på 60 liters vågisar.

• ola_p

Medlem
    7 februari, 2006 vid 21:28

Det beror också på vad man menar med att dra rigg, jag kan dra rigg på min 66 liters vågis, men blåser det för lite så går det ändå snabbare att simma än att segla. Om det blåser så man har tryck i grejerna så är skillnaden på 65 och 75liter oerhört stor för mig, 75 liter är rätt ok att dra rigg på, men den lilla brädan gör man mer sällan och bara om man exempelvis slarvar bort seglet i en gipp eller så så att man fortfarande står på brädan. och vid dryga 80 liter så blir det helt ok att segla hem på även utan vind, seglar ju en bräda på ca 85liter som största funkar fint att snurra segel på.

/ola, 65kg

• rasmus_w

Medlem
    7 februari, 2006 vid 22:52

Visst. Ska man dra rigg på en riktigt liten bräda så gäller det att vara snabb som attan och så vidare. Fast segla kan ha sina fördelar om det t.ex. är kallt.

• pure

Medlem
    8 februari, 2006 vid 07:57

Intressant läsning. Kul att höra att det går iaf. I början när man inte behärskar vattenstart till 100% så kan det vara skönt att ha en fallback metod. Men det går ju bättre hela tiden. Iofs så i november när jag var ute så började jag med att dra rigg eftersom jag stod på brädan men orkade inte eftersom jag fick kramp så jag blev tvungen att vattenstarta och det gick bättre.

• ola_p

Medlem
    8 februari, 2006 vid 09:06

Kanske borde tillägga att det är jävligt mycket svårare att dra rigg än att vattenstarta så små brädor…

• pure

Medlem
    8 februari, 2006 vid 09:11
    Ola_P wrote:
    Kanske borde tillägga att det är jävligt mycket svårare att dra rigg än att vattenstarta så små brädor…

Läste i en bok om att det är lättare att vattenstarta med mindr brädor än med större. Stämmer det? Är det pga av att dom sjunker ner lite?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräd val!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.