• Publicerad av sidde på 14 augusti, 2001 vid 12:03

Tjenis.
    Skulle vilja ha info om vad jag ska köpa för grejor. Är nybörjare men vill
    ha något att växa med. Har läst lite om Starboard Start, kan det vara något.
    Tacksam för alla svar.

Beginer

anonym-anvandare svarade 24 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2001 vid 17:31

Starboard Start är säkert en utmärkt nybörjar bräda men tyvärr kan det vara svårt att få tag på en begangnad. Ska du ha en ny får du vara beredd på att satsa över 10000:- för all utrustning som behövs, bräda, mast, mastfot, bom, segel, våtdräkt (plus ev. förstäkningsväst om det är kallt), våtskor, flytväst (ett måste!), hängsele och hängseletampar.

Ditt val av bräda beror dessutom mycket på förhållandena där du bor, ska du segla i en sjö, på västkusten eller på östkusten. Om svaret är västkusten med höga vågor är det bäst att satsa på en äldre tålig freeride bräda (när du har gått igenom en bra nybörjarkurs). Bor du däremot på östkusten är det bästa alternativet en centerbordsbräda då det där till 90% blåser frånlandsvind och då är det väldigt skönt att veta att man alltid enkelt kan komma in till stranden igen. Skall du segla i en sjö så är nog fortfarande en centerbords bräda det bästa då det ofta finns vass och stenar längs stränderna och det är inte så roligt att blåsa in i dem.

Vad du än köper så skall du inte köpa en slalom, freeride eller race bräda av nyare modell då dessa är löjligt ömtåliga. Köp hellre då en äldre modell från 93, 94 eller något liknande. Vad gäller centerbordsbräda så vet jag att det finns massor av Mistral One design (372 cm lång och 235 liter) till salu som det går att få väldigt billigt. De är mycket hållbara, lättseglade och de går att ha roligt med länge.

Men som sagt Starboard Start är nog den bästa nybörjar brädan för alla förhållanden om det nu hade funnits några billiga begangnade att få tag i…

Vid köp av en begangnad bräda är det viktigt att kontrollera att brädan inte har några större genomgående lagningar (mindra lagningar spelar oftast ingen roll) samt att den inte är mjuk och fjädrar när man trycker på den (vanligast vid stropparna).

Den skall vara stum, hård och lätt. Då är den bra!

/Håkan

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2001 vid 17:46

okej, hur många Mistral OD tror du att det finns i sverige?? fel! nästan inga alls så vad snackar du om?

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2001 vid 18:03

Tja Beginner.
    Jag har en 90- tals bräda: 320lång, 60cm bred, ca 150 liter volym med infältbart centerbord och fotstroppar. Sen har jag två segel, en north sails 5.6m2 och en 4.6m2 med två bommar och en mast + hängsele. Allt komplett och fint skick för endast 2500:- Säljes pga flytt.
    Är detta intressant maila mig eller ring på 0708-74 24 37
    Hälsningar Peter

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2001 vid 18:38

fyra stycken av årsmodell 2000
    hej hopp!!!

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2001 vid 19:03

Bara för att vi inte kör en Mistral klass i Sverige längre så innebär det inte att de brädor som seglade i den klassen plötsligt har försvunnit… Jag vet 6 st som seglar MOD brädor (1 är till salu)…. Alla seglar i sjöar eller på östkusten. Så nog finns det Mistral brädor om man bara letar lite.

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2001 vid 19:42

jooo…nog finns de OD brädor, e en bra nybörjarbräda, men jag tror man tröttnar ganska snabbt…de gjorde iaf jag! ett halvår tyckte jag den va skoj…

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2001 vid 17:10

mm, precis, och ssf äger två av dem, befinner sig i varberg men var e de två andra???

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2001 vid 18:16

På Skidsport i Bromma.

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2001 vid 20:01

e d nån som använder dem??

• anonym-anvandare

anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2001 vid 15:06

Nä!!!
    De ska säljas!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA