Senaste nytt Forums Vågsurfing Bräda

  • Bräda

    Publicerad av snaffe på 9 januari, 2014 vid 11:48

    Hej!!

    Jag och min fru hade tänkt lära oss vågsurfa, jag är ute efter en bräda att lära sig surfa på som funkar bra i tex Klitmöller med omgivning och nere i Frankrike och Portugal. Har vindsurfat i över 15 år så vana för vatten och vågor finns redan. Vad skulle ni rekomendera för storlek och typ av bräda. Den ska klara en vikt mellan 63-78kg.

    bohm svarade 10 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • above_the_law

    Medlem
    10 januari, 2014 vid 00:07

    Börja ALLTID på en long board. Köp sedan till typ en Bottom Feeder, Dumpster Diver eller Semi Retro Short Board, dvs kort, bred o jock bräda med rel liten entry rocker, konkaver, full rail som är lättpaddlad när du känner dig mogen.

  • mag

    Medlem
    10 januari, 2014 vid 06:21

    Ja, longboard är en bra start. Köpte en 9′ x 22,5″ Polen custom som första. Helt kanon! Körde i Frankrike i somras, perfekt! Funkar bra även hemma i slövågor.
    Nu har vi beställt vår andra custom från Kazuma. Den ska funka både till mig som komplement och min fru som är nästan nybörjare. Vi har tänkt samma vågor som ni, plus Maui och Västkusten hemma.
    http://kazumasurfboards.com/surfboards/longboards/
    En Mini beställd, för att klara även brantare takeoffs och mer fart men ändå vara stabil och snabbpaddlad. Men kunna svänga på ett annat sätt än longboarden. 7’6 x 21″.
    Vi Väger ca 10 kg mindre än er.

  • snaffe

    Medlem
    10 januari, 2014 vid 11:52

    Tack för svaren, då får man väl satsa på en longboard. Vilken storlek ska man gå på då, det är ju bra om den klarar lite tuffare( brantare) vågor med men det får väl vara prio 2.

  • bohm

    Medlem
    10 januari, 2014 vid 13:18

    Jag skulle vilja påstå att du ska börja med en minimal istället för en longboard, alltså runt nånstans mellan 7’5″-8’6″. De är enklare att manövrera, men har ändå tillräcklig volym för att fånga många vågor. Jag tycket det är enklare att köra en minimal i ett blåsigt sverige, än en stor longboard som vinden tar tag i och som har längre moment när den studsar på vindchopp.
    Dom gångerna jag saknar en longboard är när vågen är väldigt flack, då behöver man den extra farten som man får när man paddlar på en longboard.

    När du kommer till att byta till en mindre, har jag också en annan uppfattning än de flesta sverigesurfare. Antagligen beror det på att jag inte väger så mycket (runt 70). Jag tycker det är mycket bättre med en tunn bräda än en tjock. Den ska vara kort och bred och ha plan rocker, men INTE tjock. Du kan i princip fånga lika många vågor med en bräda med lite mindre volym (tunn) som du kan med en som har mer volym (tjock), bara den är bred och har relativt plan rocker. Fördelen med en tunn är att du får bättre skär i svängarna. När jag säger tunn menar jag inte lövtunn som Kelly Slater’s brädor, utan mer som en normaltjock shortboard.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.