Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda för 7.0 – 8.5

  • Bräda för 7.0 – 8.5

    Publicerad av Oregistrerade på 14 mars, 2007 vid 13:22

    Hejpåer.

    Funderar på vilken bräda jag ska köpa. Ny, 05 eller 06 inget äldre. Den ska vara optimal för 7.0 men ska också kunna ta ett 8.5 om det kniper. Seglar mest insjö med små vågor/chop. Det blir mest att bränna fram och tillbaka och träna fullfartsgippar. Den ska alltså vara snabb och gippa bra. Väger 80kg och vill kunna ta mig hem om det tunnar ur så en volym på 100 – 110 liter har jag tänkt mig. Vad jag har tittat så kommer jag in på F2 SX M, Exocet S3 och liknande. Funderade lite på att få tag på en Naish Titan 111 kanske. Vad tror ni? F2:n och Exoceten känns inte optimala brädor att lära fullfartsgippar med.
    Naishen och gippförmåga vet jag inte. Seglar mest 7.0, det blåser sällan mer här. Jag kanske ska rikta in mig på att skaffa en bräda just för 7.0:an. En JP super-X eller liknande. Vad tror ni.

    /Pelle

    mexi_ svarade 17 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • oscar

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 15:16

    Om jag får slänga in ett litet tips så har jag den perfekta brädan för dig. En Starboard Isonic 115, är egentligen på 108 liter enligt Starboard. Snabb som ett skott och otroligt lättseglad. Har kört mest med ett Daytona 8.3 och 6.6. Planar i 6 m/s utan problem. Kolla min annons, länk nedan. Själv ska jag återgå till freestylebräda…och eventuellt ett speedspett….hehe.

    Annars är dom brädor du nämner säkert lika bra som min Isonic. Tror du är inne på rätt brädtyp.

  • jester

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 15:43

    Jag tycker du skall jämföra Exocet Warp Slalom 67 med F2 SX M, då S3 är mera en FreeRace-bräda. Kör själv med en Warp Slalom 67, och är fantastiskt nöjd med brädan. Otroligt lättkörd trots att det är en fullblods-slalom. Föregångaren som fanns 05-06 hette Turbo Boost 67, och är i stort sett identisk med WS 67. Jag kör mestadels 7.8 på min bräda, och det funkar kanonbra (jag = 105+kg).

    Men denna typ av bräda kräver ju mer eller mindre camber-riggar (gäller F2n med), och har du inte det skulle jag nog rekommendera en SuperX bräda typ Exocet SCross, JP SuperX mfl. I stort sett lika snabba som fullblodsslalom, men lättare o segla samt är inte lika krävande vad gäller camber-riggar.

    Oscars iSonic är oxå ett bra val, men tänk på att även den faller in i kategorin camber-krävande bräda.

  • jarp

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 21:46

    Tabou Rocket 69 eller 64
    Kalas mysiga brädor med bra drag i…:laugh:

  • andersbq

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 22:57

    Efter ett tag när du lärt dig gippa och bränna fram & tillbaka, kanske du vill prova på något mera? T ex åka snabbt med GPS eller lära dig andra trix, kanske hoppa och snurra lite? Varför inte satsa på en stor freestylebräda typ Naish Playmate 116 liter eller nåt liknade?
    (att bara åka fram & tillbaka kan ju bli lite enahanda:wink:

  • exo

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 12:00

    Smaken är väl som baken… alla gillar inte freestyle, och bara bränna omkring på en freestylebräda är ju inget att rekommendera.

    Satsa på Exocet S3 brädan. En snabb och lättgippad bräda. Tränar själv mina fullplansgippar på S4. :laugh:

    /exo

  • mexi_

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 15:33

    Har själv en RRD SX125 som jag kör 8.5/6.7 på, har den som störstabräda. Planar tidigt och känns som en mycket mindre bräda. Gippar kanon och planar tidigt. Inte så mycket för freestyle, men funkar att chophoppa med och göra lite mer än bara bränna/gippa. När det blåser på mer så byter jag bräda till en 96 l men behåller 6.7 så mixen funkar bra för mig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda för 7.0 – 8.5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.