Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bräda för foil

  • Bräda för foil

    Publicerad av glader på 18 augusti, 2017 vid 09:03

    Väldigt sugen på att börja lättvindsfoila. Tänkte köpa mig en lättvindsslalom som jag kan köra med vanlig fena och även testa foil. Vill inte köpa en foil-specific bräda. Frågat Carbon Art och de bygger gärna en slalom med förstärkt fenbox.

    Någon som testat foil? Något speciellt jag ska tänka på om jag beställer en Carbon Art (kanske längre mastskena, alternativa stropplaceringar etc.)? Vad tänker ni om segel? Om man som slalomgubbe är vad vid stora cambersegel, blir det då bäst att köra 8.5 race eller ska man ha något mer foil-special (antingen ett rent foil-segel eller ett lätt freestyle t.ex.) runt 5.5 – 6.0?

    • Denna diskussion ändrades 6 år, 8 månader sedan av  glader.
    badjanne svarade 6 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • glader

    Medlem
    18 augusti, 2017 vid 10:36

    (Klippte över texten till en tråd i allmänna forumet.)

  • vindsokaren

    Medlem
    18 augusti, 2017 vid 21:41

    Jag tror att det blir bra med en vanlig lättvindsslalom.
    Alltså stroppar mm.
    Har precis köpt en -12 carbon art 78 som jag ska prova med foilen snart.
    Jag har dock inte den nya generationens foil så den gillar nog inte en bred bräda.
    Så den jag kör nu har jag satt stroppen i mitten bak den är 66 bred.Lite mer upprätt stance och går inte att kanta så mycket men funkar bra och kört 22knop hittills.
    Skulle gärna prova en nyare
    Säkert ännu stabilare och snabbare.

  • vindsokaren

    Medlem
    3 september, 2017 vid 10:19

    Den lite bredare Carbon art brädan var klockren.
    En bräda en foil en fena ett segel.
    Ska testa Starboard GT under veckan som gått bra betyg.

  • glader

    Medlem
    16 september, 2017 vid 17:05

    Har du fått möjlighet att testa Styrbord GT med din CarbonArt?

  • bicless

    Medlem
    16 september, 2017 vid 20:41

    Starboard har foilbox på de flesta 2018 brädor. Dvs forförstärkta boxar. Det tror jag flera andra märken börjar med också. Så man behöver inte specialbeställa. Se kan man nog köra en gammal slalom eller formula med deeptuttle också. Det kommer hålla hyfsat och får man skador kan man ju laga med epoxy. Är det en äldre och billigare bräda kan det ju vara värt köra på. Starboard hade vanliga deep tuttle när de testade ut sina foil och flera har hållit ok.

  • kinetic

    Medlem
    5 november, 2017 vid 22:33

    Mja…en vanlig DeepTuttle håller kanske, men kanske inte på en Formula just. Jag har ju en del kontakt med en custom-tillverkare, och det har varit en rätt lång resa att få till både foil och bräda men nu sitter allt som det skall. Man bör skaffa en “foilbräda”, de är tydligen liiiite annorlunda (förutom att boxen är starkare då). Sen finns det ju ett antal olika varianter på foils, de skiljer sig mellan kite o vindsurf. Dessutom bör man satsa på en helt i kolfiber, även om det kan funka helt OK med alu/kol. Ett komplett paket (100% kolfiber foil, bräda inkl bag o stroppar) kostar ju en del, men om man inte måste ha Textreme o bara de dyraste materialen i plankan så klarar man sig på ca 20k. Jag funderar själv på att testa nästa år, han som bygger åt mig tjatar, det är tydligen jäkligt kul…Mja vi får se, har ju knappt seglat nåt alls sista åren 😀

  • andersbq

    Medlem
    7 november, 2017 vid 19:14

    Jag har den senaste största CA slalomen med förstärkt fenbox och bakåtflyttad mast kassett samt chicken strap, på flyg från NZ,

    Attachment Image
  • andersbq

    Medlem
    7 november, 2017 vid 19:15

    fel bild, det där är några andra av mina nya mindre brädor,

    Attachment Image
  • bicless

    Medlem
    7 november, 2017 vid 20:42

    Testat flera väldigt olika brädor med foil och nån specialbräda måste man inte ha. Det är dock större risk för skador på brädan om boxen inte är förstärkt som de nya foilboxarna är. Sen blir det lätt brutalare och svårare landningar om bräda är kort eller inte har nån vidare rocker. Därför har filspecufika brädor ofta sån mjukare form med rocker framtill. Men väl foilandes spelar det ingen roll. Bred bräda klar fördel eftersom det är enklare styra,mycket mer kraft i fenan.

  • badjanne

    Medlem
    17 januari, 2018 vid 17:37

    Stor test av både brädor och foil i senste tyska SURF

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bräda för foil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.