Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda för lätt/ingen vind?

Taggad: , , , ,

  • Bräda för lätt/ingen vind?

    Publicerad av hglifberg på 7 maj, 2014 vid 21:06

    Kan ni hjälpa mig med lite tips?

    Jag sitter utan en större bräda, hade gärna velat ha något att leka med när det blåser väldigt lite, mest för att få komma ut på vattnet. Men även för lite freeriding och jippträning när man väl planar.
    Jag väger 70kg och är väl i stadiet att försöka få den planande jippen att fungera.
    Min största bräda idag är en 86L Kode.
    Men nu är min tanke att köpa något i 105L storleken och tankarna med denna brädan är först och främst att den ska gå att stå på och när jag inte planar.
    Jag vill kunna ta mig i land när vinden nästan dör och kunna stå och öva lite backwind segling och sånt när det nästan inget blåser.
    Men tanken är också att kunna köra lite blasting som en freeride och öva på jipparna när det blåser mer.

    Vad jag har läst mig till så rekommenderar många Freestylebrädor när det gäller Lättvindssegling men jag tror det faller bort med tanke på att jag vill kunna använda den även som en freeride och i chopp.
    Så varför ingen freeridebräda då? Det är inte farten jag är ute efter så mycket som manöverbarhet. Jag tänkte även att jag kanske slipper skaffa större segel om jag har något som är mot freestylehållet. har ett 6kvm idag som jag tänker borde räcka till att plana när det blåser hyffsat och när det inget blåser vill jag nog inte ha så stort ändå.

    Så då faller min tanke på en bräda som var uppe för diskussion för några veckor sen Tabou 3s 106L eller en Starboard Kode 103L.

    Vad tror ni om volymen först och främst, står man torrskodd på en sån bräda? 🙂
    Och vad tänker ni sen om mitt resonemang angående brädtyp är det rätt att gå på freestylewave linjen i detta fallet?
    Och vad är isf en bra sådan?

    Det blev ju ganska långt det här men brukar ju ofta saknas information när man ska göra sånna här rekommendationer så jag hoppas detta är tillräckligt.

    hglifberg svarade 9 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • bicless

    Medlem
    7 maj, 2014 vid 21:14

    Gissar gränsen går på 100 liter för att du skall kunna dra rigg någolunda komfortabelt med 70 kilo. Det kan ju vara skönt ha det alternativet om du kör i ojämna eller dåliga förhållanden. Sen bör den ju inte vara för smal, gärna 63 eller bredare så är du hemma. Märke spelar mindre roll. Freeride är svårt att hitta i den storleken, freemove eller freesyle wave lär det bli och de funkar perfekt för de behoven du beskriver.

  • pgvirtual

    Medlem
    8 maj, 2014 vid 08:17

    Iden med en GFSW bräda är att den skall vara lekfull och svängvillig. Det fungerar bra så länge brädan är +10-15 liter över kroppsvikt. Men om den är +35 liter så fungerar inte konceptet så bra mera. Då tycker jag att det skulle vara slugare att titta på en lite sportigare bräda, mera blasting betonad, som går att köra på fenan. Då skulle du ha två brädor som kompletterar varandra bra, där den större brädan vid behov kan ta ett större segel för ännu tidigare planing .

    Då skulle Tabou Rocket 105, eller Fanatic Hawk 97 eller 111 kunna passa bra. Kanske RRD Firestorm 101 ?

    Om planande jippar och Freeriding är på programmet så kanske en Fanatic Gecko 98 (eller motsvarande, RRD Firemove 102) kunde vara något?

  • raggarn

    Medlem
    8 maj, 2014 vid 09:28

    inget snack…. vet precis vad du SKA ha….nämligen denna = http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/5820/105l-jp-freestyle-02-88l-exocet-universal-wave-42-4753/
    om den finns kvar..??

    dvs Jp Fs 105:an……..svårt att hitta en motsvarande idag……så om du inte är nybrädesfetischist…så är det inte mycket att fundera på …köp en sån och ha roligt för mellanskillnaden…åk på en surfresa el nå´t
    Min son kör årsmod innan på 95 liter,,och väger ung, som du.. och planar så fort det krusar på vattnet
    med en 6,2a..och lurar ut alla andra på stranden med sina 7,0-7,5-8,0 med 125-150liter freeride/race…..
    och dom kommer guppandes tillbaka och undrar vad som hände…….. 🙂 medans han planar vidare med ett stort smajl…..

  • Aquario

    Medlem
    8 maj, 2014 vid 09:33

    Det här tror jag också är ett prisvärt köp:
    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/5855/freestylewave-komplett-kit/

  • raggarn

    Medlem
    8 maj, 2014 vid 09:36

    eller denna då på 95liter …..som är ngt svängigare än 105:an….båda är riktiga planingsmaskiner

    el som Tyska Surf tyckte i testet…. ” gehts ab wie Harry”……. 🙂

    och låt inte namnet Freestyle lura dig…….det är precis vad du beskriver en freeride/freemove….

  • hglifberg

    Medlem
    8 maj, 2014 vid 21:32

    Ja det var intressant input ni hade, efter lite funderande bestämde jag mig för att det nog var mer mot freeride jag ville ha så jag köpte kombaten som jag tror kommer blir riktigt bra.
    JP’n hade säkert varit kanon också men det var i leksand och det är en bit ifrån helsingborg.

    Tack för all hjälp, snabba och bra svar. Tack

  • Aquario

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 07:36

    @hGlifberg 723055 wrote:

    Ja det var intressant input ni hade, efter lite funderande bestämde jag mig för att det nog var mer mot freeride jag ville ha så jag köpte kombaten som jag tror kommer blir riktigt bra.
    JP’n hade säkert varit kanon också men det var i leksand och det är en bit ifrån helsingborg.
    Tack för all hjälp, snabba och bra svar. Tack

    Grattis till kombatköpet, var själv väldigt sugen på att köpa den, men tycker att jag lägger mer energi på att hitta den perfekta utrustningen än på själva surfingen. Så det blir att köra på min JP FSW 93 den här säsongen. Hör gärna av dig om du funderar på att sälja den igen eller prova att byta bräda någon timme.

  • raggarn

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 10:59

    Gött….. att du hittade nå´t….återkom gärna med feedback när du har testat…det är ju alltid intressant för andra i köptagen

  • hglifberg

    Medlem
    11 maj, 2014 vid 17:33

    Idag var jag i vattnet, med 6,9kvm så planade jag i vad jag vill kalla lätt bris, det var inte mer än en krusning. Tyvärr blåste det bara så mycket i byarna och annars var det blek. Jag kunde dra segel på den utan problem precis lagom volym tycker jag, inte för lätt utan man fick ha tungan rätt i mun när man skulle slå. Så än så länge är jag väldigt nöjd, får se hur den svänger en annan dag när det blåser lite mer.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda för lätt/ingen vind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.