Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda när det brallar i

  • Bräda när det brallar i

    Publicerad av lasse_kna på 2 juli, 2004 vid 20:18

    Ytterligare en brädfråga.

    Jag har surfat i ett par år på en slalombräda kring 120 liter. I våras köpte jag en 117 liters Mistral Sreamer -03 som jag är riktigt nöjd med. Speciellt som att jag lärde mig gippa på den ganska omgående. Jag kör 7.4a och 6.0 på den och det funkar bra. Men när det brallar i ordentligt så tycker jag att den är lite stor och jag är sugen på en mindre bräda. Jag väger 78 kg och tänkte köra 5.3 och 6.0an på den lilla brädan, kanske även 4.5. Surfar nu i Karlskrona skärgård och på Haga och där blir det sällan några större vågor. Har aldrig kört på mindre bräda än vad jag har nu. Men som sagt så är jag ute efter en bräda att ha när det brallar i lite mer och som är lättare att hoppa med än min freeride.

    Så vad säger expertisen, vilken volym ska jag satsa på och vilken typ av bräda?

    ola_p svarade 19 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • vinta_kestrel

    Medlem
    2 juli, 2004 vid 20:49

    Lasse, du kanske ska ta en titt på Anders (Anderssons) Starboard slalombräda från ’95? 5.5kg, 85 liter. Borde vara grym ute i Petersvik vid 5.3 och mindre. 6.0 och uppåt på den store.
    Han vill sälja den för småpotatis nämligen.

    Annars borde kanske en Starboard Carve 90 vara nåt för dig med tanke på förhållandena du kör i. Eller nåt annat märke med motsvarande typ av bräda.

    Med tanke på att det är mycket chop där ute så bör det vara nåt som går hyfsat mjukt. Dubbelkonkavt eller djupt V. Starboard Trance är visserligen en freestyle/vågis, men 84:an sägs gå mjukt som attans.

  • tdk

    Medlem
    2 juli, 2004 vid 21:04

    Det är ju alltid en svår fråga.. Ska du köra ren freeride, eller freestyle?? det är ju bara att Välja.. Kör själv en JP freestyle 101. Och det är ingen rolig Freeride bräda, så är det bara.. Men den är ju byggd för att trixa med.. Och till det ändamålet är den ju kaonon.. Tar förgivet att det är så med de flesta brädorna på marknaden.. Wave för vågor, freestyle för freestyle och freeride för freeride…. Man kan nog tyvärr inte få en bräda som är lika bra på allt..

  • lasse_kna

    Medlem
    2 juli, 2004 vid 21:06

    Tack för tipset. Hans bräda kan ju vara ett prisvärt alternativ att ha för att testa sig fram på en liten bräda innan man bestämmer sig för en modernare sak. Får ta och höra med honom vad småpotatispriset ligger på.

    Fler synpunkter på volym och typ av bräda hårdvindsslalom/freeride, feestyle/våg…

  • lasse_kna

    Medlem
    2 juli, 2004 vid 21:34

    Svar till:


    Man kan nog tyvärr inte få en bräda som är lika bra på allt..

    [/ QUOTE ]
    Ja så är det väl tyvärr.
    Frågan blir ju inte lättare av att man inte vet åt vilket håll man är på väg. Nu kör jag bara freeride. Men det är klart att man skulle vilja våga hänga på de stora grabbarna ut i vågorna på Lindö eller västkusten. Eller kunna göra loopar och hopppa och snurra på alla möjliga håll. Det närmsta freestyletrick man kan få till nu är väl en no foot into kastfall wink.gif

  • watertouch

    Medlem
    2 juli, 2004 vid 22:46

    Skaffa dej en 80-90-liters fristajlwave, det kommer bli finfint..

  • baywatch

    Medlem
    3 juli, 2004 vid 00:29

    100 liters freestylbräda för kontroll och manöverbarhet.

  • tomasn

    Medlem
    3 juli, 2004 vid 09:12

    Kanske nåt i stil med det jag har? Ett budgettalternativ och den verkar tåla en del vind.

  • dr-masse

    Medlem
    3 juli, 2004 vid 09:42

    Hmmm, kanske är jag petig i överkant här… eller bara allmänt jobbig, ah! men en liten slalombräda, även till bra pris, är kanske ändå inte riktigt vad du är ute efter.

    Med tanke på de segelstorlekar du nämner, din vikt och användningsområdet så måste jag hålla med den som nämner en typ 85 liters liten freestyle eller freestylewave. När det blåser femnoll så går det fort ändå, liksom.

    Är det speeeeed du är ute efter, så låter ju den där starboarden helintressant. Men söker du kontroll, manövrar, lite hopp och kul i mer vind så finns det bättre brädor.

    Så, spana in något kring 85 liter (volymen är inte sådär jättepetig, allt mellan 80 å 90 kommer å funka med en bredd på typ 56 till 60) med ett brett användningsområde, så kommer det att bli ett fint komplement till din Screamer.

    Jag tror inte att en renodlad vågis är det du skall ha, dock. Något mer lättåkt på plattare vatten är rätt att spana efter (renodlade vågisar är knepigare att få igång och gillar inte stökiga plattvattensförhållanden sådär jättemycket, i de flesta fall).

    Några exempel på brädor kan väl F2 Style 250, JP Freestylewave 84, RRD Freestylewave Medium, Exocet Original Wave, Mistral Syncro 90 och andra liknande skapelser tänkas vara. Sen är det väl att bestämma hur mycket “manöver” eller “fart” det skall vara i brädan. Och vilken du tycker har rätt pris och look… 🙂

    Lycka till å Surfa På!

  • ola_p

    Medlem
    3 juli, 2004 vid 09:43

    Freestylewave cirkus 85 liter!!! wink.gif
    Skulle tippa på att det skulle funka perfekt… Då funkar den förmodligen bra 4.5-6.0…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda när det brallar i

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.