Senaste nytt Forums Vågsurfing Bräda till mig?

  • Bräda till mig?

    Publicerad av m3lk3r på 18 oktober, 2010 vid 19:25

    Tjenix! Tänkte haffa mig en shortboard någon gång. Testade på att surfa en 6,4a i portugal men jag tyckte paddlingen var riktigt tung på det. Väl i vågen så stod det klart för mig att jag inte vill surfa någon funboard alltså!

    Nu vill jag ju surfa här hemma i varberg men vad ska man ha?
    Det finns ju epoxi eller glasfiber att välja mellan, epoxi ska tydligen vara mer lättpaddlat och tåla mer stryk så vad är då nackdelen? Inte lika rolig i vågen? Fulare såklart.. :cool2:

    Jag väger 65 kg föressten.

    Någon som vill komma med tips och lite råd?

    Häng löst!

    m3lk3r svarade 13 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • perssona

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 18:31

    låter häftigt att du vill skaffa dig brädan. Jag har ingen tips, men vill försöka surfa så jag väntar med glädje att ngn svarar på ditt inlägg 🙂

  • m3lk3r

    Medlem
    21 oktober, 2010 vid 18:46
    PerssonA;636678 wrote:
    låter häftigt att du vill skaffa dig brädan. Jag har ingen tips, men vill försöka surfa så jag väntar med glädje att ngn svarar på ditt inlägg 🙂

    Hur mycket har du själv surfat? Lika mycket som jag ungefär?

  • above_the_law

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 14:51

    Fattar inte riktigt vad du är ute efter?
    Vill du ha en shortboard eller inte?
    Ska du surfa i Sverige så behöver du ju antingen en fish eller en större mod av sb typ funboard… Men är du inte så duktig så är det ju helt klart longboard som gäller.

    Materialvalet är ju mindre viktigt tycker jag (på den nivån), men epoxy flyter högre (lite mer lättpaddlad) och är mer hållbar, fast inte så livlig p g a att den oftast inte flexar lika skönt som en polyesterbräda.
    OBS! Både epoxy- och polyesterbrädorna är ju armerade med glasfiber, så vad snackar du om egentligen?

    Jag skulle i s f rek en Pukas Rawson SR 6.0. med fenpluggar så att du kan köra den både quad, tri (thrusters) eller twin set up. Den har låg entry rocker, är rätt fet i fören men double winger pin tail (ej swallow fish) och rel tunn tail, vilket gör att den funkar även i större vågor och är lättsvängd även på backhand, men är lätt-paddlad och en riktig vågfångare i slöare vågor också. Dock inte ultimat i riktigt branta beachbreaks…
    Alt. Lost Round-Nose eller Webber Spoon.

    Lycka till…

  • m3lk3r

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 15:39

    Tyckte att det var rätt tydligt att jag var ute efter en shortboard.

    Jag undrar helt enkelt vad som behövs här i Sverige, som sagt så har jag inte surfat shortboard här och jag har ingen koll på vad man behöver. Det du skrev om bland annat Pukas brädan var precis det jag behövde. Nu har jag ju dock lagt undan en bräda, en Aloha 6.6, vet inte ens vad det är för tail men brädan är riktigt billig så det är lite skitsamma.

    Menade såklart polyester/epoxi men där svarade du också på min fråga 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Bräda till mig?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.