Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda värd reparationsvärde?

  • Bräda värd reparationsvärde?

    Publicerad av challq på 12 augusti, 2008 vid 12:12

    Hallå alla surfzonare..
    Var precis nere hos CLS och hade med min bräda som jag tänkte laga själv i den här tråden.
    CLS Ulf sade att han kunde fixa brädan för 2.500:- och att den skulle bli klar om 2-3 veckor pga av väntetid och andra brädor som låg före i kön.
    Grejen är att jag fortfarande har lite ont om cashitas och vill hålla nere alla kostnader, jag vill dock veta ifall ni tycker att det är värt att laga denna bräda? (JP, Freestyle 262 Josh Stone)
    Ulf hävdade att det var en fin bräda om man bortser från skadorna och lacken som ligger spraymålad på den, och att han skulle få den i nästan nyskick.
    Det ska tilläggas att jag aldrig provat surfa på den, och vet inte om jag behärskar den riktigt. Har dock provat en JP Freestyle 92-93 L en blåsig dag förra hösten med 4.7 och tyckte det var grymt skoj. Men det är ju inte varje dag det är sådan god vind och trevliga förhållanden.
    Måste bara också säga att Ulf var en mycket trevlig man, som visade sej hela sin verkstad och även lite bilder från hans brädbyggen.

    Kom också gärna med tips i lagningstråden om hur ni tror bästa sättet att göra en permanent amatörlagning som håller måttet är!!
    Vill självklart provsurfa brädan så fort som möjligt, helst i morgon, men det kan ju bli lite svårt, så jag kan ändå ta en vecka på mej att laga brädan om det är det som krävs.
    Snälla surfare, hjälp mej! :santa:
    /Charlie
    (vill också säga att jag gav runt tusingen för brädan, vet ej säkert för jag köpte ett par segel på samma gång)

    challq svarade 15 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • svenne

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 12:20

    Läs alla andra trådar om lagningar, det finns gott om information att plöja genom.

  • poppo

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 12:23

    Den brädan är INTE värd att kosta på 2500:- Snart ett decennie gammal….
    Laga den själv eller köp en nyare och bättre beg-bräda för samma pengar.

  • challq

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 13:07
    poppo;489386 wrote:
    Den brädan är INTE värd att kosta på 2500:- Snart ett decennie gammal….
    Laga den själv eller köp en nyare och bättre beg-bräda för samma pengar.

    Ja, nu när jag tänker på det så kan jag ju alltid försöka att laga den själv, går det åt pipsvängen så kan jag ju alltid försöka att få ihop den igen och sedan surfa med den tills den går sönder… Och ja, köpa en “ny” begagnad.
    Någon som har surfat på en sådan här bräda någon gång då? 🙂
    Vill ha en minirecension! 😀

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 13:16

    Tror det kommer vara en rätt trevlig bräda och säkert rätt lättseglad. Jag skulle dock absolut inte lägga 2500 i reparationskostnader på den. OM du inte vill häge dig åt projektet det är att göra en perfekt lagning går det ju att fusklaga på lite olika nivåer. Eller helt enkelt köra med den. SLipa lite i färgen och se om det varkar vara sprickor eller ej. Ev kan du lägga ett lager tunn väv när du håller på. Sedan på med lite ny färg. Om du regelmässigt sätter fötterna där lagningen är kan det vara värt att göra det bättre dock, men fortfarande inte för 2500.

  • svenne

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 13:22

    Skippa färgen. Slipa av det gamla ytterskiktet och några centimeter ut på originalfärgen utan att slipa för djupt så att du tar bort den befintliga fiberväven. Lägg sen på ny väv rakt över bara, du kommer förmodligen att ha på tok för mycket epoxi ändå så se bara till att inte få luftbubblor.

    Häpp, ut å gasa!

  • challq

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 18:45
    Ola H.;489418 wrote:
    Eller helt enkelt köra med den. SLipa lite i färgen och se om det varkar vara sprickor eller ej.

    Sprickor är det säkerligen men vet ej hur djupa. CLS menade att brädan skulle antagligen suga ut sej vattnet pga av undertryck eller nåt sånt i brädan.

    Svenne;489423 wrote:
    Skippa färgen. Slipa av det gamla ytterskiktet och några centimeter ut på originalfärgen utan att slipa för djupt så att du tar bort den befintliga fiberväven. Lägg sen på ny väv rakt över bara, du kommer förmodligen att ha på tok för mycket epoxi ändå så se bara till att inte få luftbubblor.

    Vet du om det går bra att fylla ut håligheter med epoxi-microballonger? Hehe, jag har bestämt mej för att jag inte ska bry mej så mycket om hur brädan kommer att se ut, kommer nog inte ha den att “skryta” med på stranden så mycket ändå. 😀

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 18:54

    Det går men det är svårt att få in det på rätt ställe om man inte öppnar upp. Kör Svennes rekomendation istället. Slipa bort färg och lägg på ett lager väv med epoxy. Det tätar upp eventualla existerande sprickor och så kan du hålla lite koll på det hela och se om det verkar uppkomma nya eller om ytan som är mjuk sprider sig.

    Med lite flyt kan brädan hålla flera år till på det sättet.

    En anledning att kanske ge sig på en mer seriös reparation i vinter är helt enkelt för att lära sig att göra det. Det är en bra bräda med lagom stora skador att träna på.

  • challq

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 19:01
    Ola H.;489590 wrote:
    Det är en bra bräda med lagom stora skador att träna på.

    Joo, det är ju sant! Tycker det är lite småskoj att hålla på med också, ifall man får bra resultat känner man sej helnöjd efter lagningen också.
    Men när jag var hos CLS fick jag reda på att skadorna var lite mer omfattande än vad jag trodde från början.
    Han lyste med sina super-lysrör, och upptäckte några nya sprickor som uppkommit längre fram på brädan, där det också var mjukt, så, nu är det sprickor över typ 60 cm +/- 10 cm på var sida på brädan.. Fast med lite mellanrum här och var.
    Verkar som förre ägaren var en jävel på att vurpa alltså.
    Min första tanke var slipmaskin + en/ett par långa vävbitar som täcker hela skadeområdet, istället för att smålaga den lite här och var.

  • andersbq

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 20:02

    @challq 489377 wrote:

    Måste bara också säga att Ulf var en mycket trevlig man, som visade sej hela sin verkstad och även lite bilder från hans brädbyggen.

    Ett annat skäl att värdera din egen tid. Frågan du måste ställa dig innan du lämnar in till CLS: Är jag beredd att lägga timmar på att se Ulfs Mercedesars reservhjulsbaljor, katalysatorer, femkronor som står på högkant på cylinderblocken när han startar motorerna? Nya platt-TV och de senaste tillbehören på Harleyn osv osv?

  • surfslusken

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 20:39

    @andersbq 489633 wrote:

    Ett annat skäl att värdera din egen tid. Frågan du måste ställa dig innan du lämnar in till CLS: Är jag beredd att lägga timmar på att se Ulfs Mercedesars reservhjulsbaljor, katalysatorer, femkronor som står på högkant på cylinderblocken när han startar motorerna? Nya platt-TV och de senaste tillbehören på Harleyn osv osv?

    Hur fan har du klarat dej undan gitarrerna, vattenscotern o sjukhus kompressorn????

  • challq

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 22:58
    surfslusken;489670 wrote:
    Hur fan har du klarat dej undan gitarrerna, vattenscotern o sjukhus kompressorn????

    Har han gitarrer med? :crazy: De fick inte jag se.. Hmm. Men det andra, klarade jag mej inte undan.

  • challq

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 11:01

    Ulf ringde precis och sänkte priset till 2.000:- …
    Det känns fortfarande lite dyrt men jag kanske kan dela upp betalningen i 2 delar, eller nåt sånt för att få det att kännas lite mindre i plånboken.
    Vad tycker ni om det nya priset, på 2000 kr?

  • endy

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 11:21

    Leta “nytt” begagnat en bräda som är såpass reparerad blir aldrig som “ny” igen.
    Dessutom, slänger du in en tusing till hittar du betydligt nyare och bättre bräda.

  • dr-masse

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 11:52

    Håller helt med Endy här. Sök en modernare beggad bräda för 3000:-, eller så lagar du själv om du har tid å ork bara för att lära dig.

    Inte värt att lägga ner mer än en tusing på en bräda som är såpass gammal (om det inte är en superfavorit eller en goding som bara måste få leva lite till!)

    Ett sista alternativ, som jag nog själv skulle välja…, är att göra en rätt rustik lagning och köra så länge det håller!

  • svenne

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 12:01

    Om det är budgeten som styr skulle jag göra som Masse säger fast i baklänges ordning, dvs det som i princip har sagts hela tiden:

    1. Fullaga själv, kör så det ryker. Du lär ändå köra sönder den igen.
    2. Investera en tusenlapp till på en nyare modell. Du lär köra sönder den också.
    3. Lämna in för lagning. Och kör tills den går sönder.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda värd reparationsvärde?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.