Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädbyggarfilm

  • Brädbyggarfilm

    Publicerad av bjorn-daniels på 23 juni, 2013 vid 18:47

    Vårens brädbygge resulterade i en film.
    Blev ganska rätt upp och ner och utan fina övergångar och finesser.

    Har inte fått till någon tydlig text, så om någon kan tipsa hur man får enfärgad “bakgrund” på text i premiere vore jag tacksam.

    Så om någon orkar kolla på mitt garage i ca 8 minuter så varsågoda

    [video=vimeo;68940952]https://vimeo.com/68940952[/video]

    bjorn-daniels svarade 10 år, 10 månader sedan 18 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • pedersen

    Medlem
    23 juni, 2013 vid 19:39

    Snyggt, jag blir sjukt imponerad!!!!
    Inser att jag aldrig kommer att ge mig på ett eget brädbygge 😉

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 juni, 2013 vid 19:40

    Härlig film – att det gick att koka ned ett bygge till 8 intressanta minuter!!!

    Jag kan bara konstatera att utvecklingen gått framåt sedan jag byggde brädor på 80-talet, även om en del moment känns igen.

  • Aquario

    Medlem
    23 juni, 2013 vid 20:08

    Grymt imponerande!!! Det är nästan så att man skämms lite för att man väljer den enkla vägen och köper sin bräda.

    Men den här tillverkningstekniken och det gedigna hantverket är väl knappast något som används av de stora tillverkarna? Då är det väl snarare två formhalvor som spreyas med epoxy/kolfiber gegga, limmas ihop och fylls med polyuretanskum eller?

  • stoorfaen

    Medlem
    23 juni, 2013 vid 20:45

    Jävlar vad imponerande och inspirerande! Mycket intressant att titta på! 🙂

  • planing

    Medlem
    23 juni, 2013 vid 22:44

    Kul att se!

  • svenne

    Medlem
    23 juni, 2013 vid 23:33

    Sjysst film Björn! Som Nelson fast en åttondel så långt. 🙂

  • bjorn-daniels

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 05:04

    Tackar

    Kan bara säga att det är grymt kul att bygga brädor, känslan när man drar av maskeringstejpen efter att ha lagt halkdäcket är otrolig.
    Någon ekonomisk vinst är det dock inte då man gärna bygger flera brädor så kostnaden blir densamma:crazy:

    @Aquario, Nu har jag inte varit hos någon av de stora drakarna men nog tror jag de bygger med samma principer fast med billig arbetskraft. Sen har de säkert mer mallar och formar, framförallt för frigolitkärnan. Ola H eller Svenne kanske vet?

    @Svenne, Ja som Nelson fast utan platå-badtofflor 😀

  • jester

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 06:35

    Imponerande! Synd att man har tummen mitt i näven själv… 🙂

  • svenne

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 07:58

    Så som Björn bygger i den här filmen gör alla som bygger någon form av custom, förutom att de flesta numera CNC:ar fram skumkärnan. De som inte kör CNC gör så här. Keith Taboul gör både och till exempel. Det blir inte bättre men för honom handlar det om känslan att skapa formen och det är en del av hantverket. I produktionslinjer fräser man fram skumkärnan och lägger upp laminaten i form istället, för att sen klämma ihop formhalvorna med skummet i mitten.

    Den som har en och halv timme till övers kan roa sig med att kolla Nelsons filmkanal: http://www.youtube.com/user/NelsonFactory/videos
    Filmerna ligger dock inte i ordning så det får du reda ut själv. Eller så kollar du samma sak fast i kortare form, dvs Björns film! 🙂

  • badjanne

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 08:12

    Saxat från ÖWC hemsida:
    Lär dig laga brädor – 20 Juni 2013
    Är brädan lite sleten och ser lite ledsen ut?
    Har du haft nått kastfall för mycket?

    Kom till Haga Park på lördag den 29/6 och lär dig mer om hur du lagar din bräda bäst. Lagningsgurun Svenne från Boardcorner kommer på besök och lär ut tips och trix i brädlagningens ack så nödvändiga konst.

    Så ta med brädan med delad nos och kom.
    En sak Svenne kommer prata om är kvalitet på olika epoxi och därför kommer det även finnas möjlighet att beställa riktigt bra epoxi på plats.Som ett Tupperware-party för surfare.

    Det är gratis och börjar klockan 14 vid klubbhuset.

    Av: Utbildningskommitén

  • jesper-b

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 15:12

    Homegrown rules!

    /JB

  • fraddanr

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 17:25

    riktigt coolt! Denna filmen borde läggas under den där avdelningen med ständigt aktuella trådar

  • stoorfaen

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 19:29

    @Svenne 712050 wrote:

    Den som har en och halv timme till övers kan roa sig med att kolla Nelsons filmkanal: http://www.youtube.com/user/NelsonFactory/videos
    Filmerna ligger dock inte i ordning så det får du reda ut själv. Eller så kollar du samma sak fast i kortare form, dvs Björns film! 🙂

    Tack för tipset, då var kvällen räddad!

    En fundering kring bräd-look. Har ni sett Naish’s kite-vågisar, t.ex. http://naishkites.com/Fish/ ? Jag tycker dom är farligt fina, vet någon om det finns motsvarande vindsurfbrädor med bambu-faner? Eller om det finns nån som kan bygga :P? Skulle det bli nämnvärt tyngre?

  • robin

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 20:54

    Riktigt kul att se! Vilket jobb! Tycker plötsligt att custombrädor är riktigt billiga! Hur lång tid tar det att bygga hela brädan?

    Hur blev den för resten? Filmen visade ju att den går både att hoppa och rida med:-)

  • svenne

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 22:21

    @stoorfaen 712091 wrote:

    Tack för tipset, då var kvällen räddad!

    En fundering kring bräd-look. Har ni sett Naish’s kite-vågisar, t.ex. http://naishkites.com/Fish/ ? Jag tycker dom är farligt fina, vet någon om det finns motsvarande vindsurfbrädor med bambu-faner? Eller om det finns nån som kan bygga :P? Skulle det bli nämnvärt tyngre?

    Jag har byggt 8-10 st med furufanér.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädbyggarfilm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.