Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädfrågor igen. Svår beslutsångest

  • Brädfrågor igen. Svår beslutsångest

    Publicerad av jmn på 9 oktober, 2013 vid 10:31

    Tänkte köpa 2 nya brädor nu i höst/vinter när man kan hitta lite billigare fjolårsprylar.
    Och som många vet så innebär det ju en hel del beslutsångest. Tänker brädor från morgon till kväll utan att komma fram till nåt bra beslut.
    Har tänkt mig nåt liknande: en stor på ca 110 l och en på ca 95 l. Har i dagsläget en rrd freestylewave på 115 l och en på naish vågbräda 100 l. Dom ska bort och ersättas med nåt nytt roligt.

    Vad säger ni som testat Fanatic skate 110 l om den som att fara fram och tillbaka, hoppa och småtrixa lite på. Inget avancerat freestylande utan mest tänkt som en bräda som planar tidigt, har förstått att just skaten ska vara en bra allt i allo bräda. Eller kanske en Rrd freestylewave igen fast den på 108 l, den är ju bredare än skaten och kanske planar tidigare än skaten, eller inte? Någon som vet nåt om det? Eller finns det några bättre alternativ på bräda i den storleken?

    Och den lilla roliga då, där är jag inne på antingen en rrd freestylewave 96 eller en fanatic freewave 95. Det blir mest plattvatten men även en del vågor (förhoppningsvis mer vågor framöver) så jag tänkte mig nåt som funkar bra i bägge förhållanden. Återigen så är rrd:n bredare och möjligtvis lite tidigare i planingen, eller inte? Eller några andra roliga alternativ kanske?
    Jag har sneglat lite på Goya one 95.

    Seglen som används ligger mellan 6,9-4,7. vikt på ca 85 kg och har seglat 20 år snart.

    Så vad tror ni gubbar, killar och tjejer? Jag behöver bara en liten liten knuff för att bestämma mig:cool:

    raggarn svarade 10 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • kinetic

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 10:46

    Jag är absolut ingen “Freerider/Freestyler” men tycker att du skall ha större (volym) skillnad mellan plankorna…110 liter + 80 liter, eller 120 + 90

  • dr-masse

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 11:29

    Näe, större volym mellan plankorna behövzs egentligen inte. En 110 freestyle seglar som en 120-130 liters freeride. Men jag skulle nog också rekommendera att kanske överväga ett snäpp mindre minsta-bräda.

    110 Skate fungerar fint för det du beskriver. Kanske att en ‘freemove’ ur den nya generationen kan vara något för denna typ av segling, typ RRD Firemove/Fanatic Gecko/JP Magic Ride/Starboard Atomic och liknande? Fast de är ju nyare och kanske knepigare att hitta billigt. Då får du en bräda som funkar ännu bättre för sommarcruising, men som samtidigt verkar kul även för en del manövrar. Jag har dock själv inte kört en sådan här. Ännu. Men de som har, inklusive några jag känner väl, gillar brädtypen.

    Själv kör jag Skate 100 för det du beskriver och tycker det funkar toppbra.

    Ser att du bor i Hallsta, då förmodar jag att du emellanåt tar en tur ut mot Väddö, Öregrund och liknande ibland? Och du skriver ‘förhoppningsvis mer vågsegling’. Då kanske det kan vara värt att kika på en FSW runt 85 liter. Skillnaden i tidig planing mot 95 liter kommer att vara liten och du får en bräda som funkar bättre i mer vind. Den kommer att vara grym med segel runt femhalv och fyrsju. Funkar fint med 4.2 vid behov. Och ibland drar ju nordan på rätt bra däruppe.

  • mexi_

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 11:31

    Jag väger som du, har seglat lika länge..ja eller 30 år…….och har en RRD SX125 som stor bräda. Den är 250×68 så den planar tidigt, är snabb och kul att småhoppa med. Den känns som en mycket mindre bräda men bär mig bra när det är guppaväder. jag kör 5.8-8.1 på den.

    Som lite bräda har jag en Fanatic Freewave 88 som är kanon, den kör jag 4.5-6.5 på och när stora brädan känns stor med 6.5 så byter jag bräda och behåller seglet, supercombo.

    Nu är båda mina brädor rätt gamla (2006) men storleken och modellerna tror jag skulle passa dig bra…:)

  • _frippe_

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 12:43

    Jag har kört liknande tvåbrädskombo under de senaste 5-10 åren. Min minsta bräda har hela tiden varit en ren vågbräda och där har jag nu landat i en quad med volym ungefär lika med/lite över min vikt. Om du inte prioriterar vågridningsegenskaperna är nog en freewave ett bättre val och då tror jag på en volym runt din vikt till ca fem plusliter om du vill kunna köra den upp till ca 6.0.

    Den stora brädan är knepigare. Förr hade jag en freewave på ca 110 liter men tyckte inte den var så rolig med stora segel i Stockholmstrakten, dock perfekt för ca 6.0 och lite mer öppet hav. Förra året investerade jag i en FireMove 110 istället och den är perfekt att “freerajda” med i Stockholmsområdet men jag vet ännu inte hur rolig den är med lite mindre segel på mer öppet hav.

    I somras hade jag förmånen att ha ett helt hyrcenter i Vassiliki till förfogande i vindar från ca 5-14 m/s och plattvatten. Där kunde jag välja fritt bland ffa Starboard och Fanatic men även någon enstaka RRD. I lätta vindar runt 5-7 m/s tog jag oftast en stor bred iSonic och segel på 7-8 kvm men så fort vinden räckte bra planing med segel mindre än 7.0 vill man ju ha något roligare att åka runt på. Jag testade Starboard Futura, Fanatic Hawk, Fanatic Freewave i flera storlekar, Fanatic Skate (100), Starboard Kode (99) och även en RRD FireMove 100 och en RRD Freewave 95 en kort stund. Jag blev själv förvånad över att mitt val på slutet av resan alltid blev Fanatic Skate 100 när vinden räckte för planing med 6.0 på den (ca 8 m/s med mina 90 kg skulle jag tro). Den var roligast, även att åka fram och tillbaka med när väl planingen räckte och klart bäst för mig att träna slag och lite duck jibes på (freestyle för en 42-åring :-)).

    Här hemma i Stockholm är jag ändå osäker på att ha en freestyle som största bräda. I våra byiga vindar gillar jag att få mer bredd. Kompromissen på storbrädan för mig blir om jag vill att den ska funka som bäst i övre eller undre vindområdet jag använder den i. Just nu har jag en som funkar bäst med mina största segel och det känns rätt. Bodde jag närmre öppet hav skulle jag troligen resonera tvärtom. Jag väger 90 kg ska tilläggas.

  • jmn

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 21:01

    Kul med så många kloka svar. Åter hemma från jobbet, tankarna har varit på brädor och segel hela skiftet, är nog ingen bra anställd för tillfället.

    Har kikat lite på rrd firemove 110 men är lite skraj för bredden på den, 75 cm låter enormt. Men den kanske inte upplevs så bred som dom ju påstår att den inte ska göra, hmmm, den eller en skate? Sommarcruising kan ju vara trevligt emellanåt även om det blir mindre och mindre sånt för mig.

    Tanken med en bräda på ca 95 liter var för att få mycket användning av den även i lite sämre vågförhållanden. men om nu en på 85 knappt planar senare kanske jag borde tänka om lite. Det är ju trots allt när det blåser rejält som detta är riktigt kul.

    Jo det är på singö/väddö jag seglar. Även öregrund och öland och en å annan tur till västkusten.

  • jmn

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 21:13

    Har även funderat på om jag ska ha en ren vågbräda som minsta bräda, som Frippe här. Men hur mycket segare är en modern vågbräda att få upp i planing än en freestylewave på ungefär samma volym måntro? Och hur gör sig en ren vågbräda i plattvatten, som det ju blir en hel del.

    Det där hyrcentret i vassiliki skulle jag behöva besöka genast känner jag 🙂

  • _frippe_

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 21:47

    Jag tittade tillbaka på min surflogg från Vassiliki och såg att jag nog körde Skaten i lite mer vind än jag påstod ovan. Från ca 9-10 m/s men då får man tänka på att jag bara hade 10 plusliter på den. Väger man 85 och kör på en 110 liters lär den gå igång tidigt. Det jag ville säga var att jag förvånades över hur rolig den var att köra fram och tillbaka på även om man inte är någon freestyleare. Men för byig Stockholmssurf föredrar jag nog min Firemove ändå. Jag vet inte hur andra 75 cm breda brädor känns men på den kan jag säga att man inte behöver oroa sig för bredden i alla fall. I planing märker man inte av det alls, den känns snarare livlig och lättsvängd tycker jag. Då har jag iofs bara kört den i vindar upp till 9 m/s och med 7.1 än så länge. I mer vind kanske bredden stör mer även om jag hört positiva recensioner av den även med mindre segel. Man kan troligen göra en hel del genom att ha en lite mindre fena än original för det.

    Jag tror som jag sa tidigare att det handlar om vilken vindstyrka man vill optimera storbrädan för. Lättvind – välj FireMove, lite mer vind (säg 8-9 och uppåt) – välj en freestyle eller freewave.

  • bicless

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 21:48

    Några reflektioner

    Lilla brädan
    Vill man ha en allround kombi så skulle jag spanat in Starboard Kode. Testade koden på gotland i helgen och det är en hit, både popp och samtidigt komfort för onshore vågor.
    Ett roligt alternativ är de nya breda platta vågisarna. Ett problem med vågisar är ju att de ofta är byggda för typ sideshore maui och de går skitdåligt i svaga byiga vindar. Där en koncept som starboard blackbox/Nuevo skitintressant. Jag har inte hunnit testa dessa ännu men pratat med dem som gjort det och det låter som framtiden. Vill får möjlighet att segla mycket mer vågor i sverige är det helt rätt brädor.

    Stora brädan
    En Stor freestyle wave är ju inte fel. Just nu för jag mycket på AHD freewave 113 som är en komfortraket. Tar sjukt bra höjd, strular aldrig under fötterna, planar tidigt utan att man behöver falla av eller pumpa ihäl sig. Skulle det blåsa upp beter den sig även riktigt komfortabelt i 2 meters vågor och 15m/s.

    Annars är ger dessa nya platta breda freemovebrädorna rätt roliga egenskaper med både move och hyfsat tidig planing. Största fördelen är nog att de är så sjukt enkla jippa. Men är man duktig jippare tycker jag inte det finns så mycket fördelar på de nya breda. Man måste exempelvis falla av och pumpa mer för att få planing jämfört med mer klassiskt formade brädor. Bredden funkar dock helt ok i chopp tack vare smal tail. I hopp är de till nackdel då de klibbar lite. Firemove och nya Starboard Atom IQ och Exocet Xcross är sådana brädor. Alla märken lär ha varsin snart då de fyller en funktion som superjippare.

  • jmn

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 15:13

    Tack allihopa och framför allt Frippe som nog övertygat mig. Tror jag, ingen lek det här 🙂
    Det känns mer och mer som att jag skulle behöva 3 brädor, minst.

  • raggarn

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 16:04

    eller varför inte bara en…….. den här låter ju onekligen bra….!?
    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/4366/starboard-kombat-97-2007/

    blev sugen själv men har nog för många kilo mer än du…!! 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädfrågor igen. Svår beslutsångest

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.