Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädfunderingar ( ja igen… )

  • Brädfunderingar ( ja igen… )

    Publicerad av jps på 14 juni, 2008 vid 09:12

    Har sökt och läst och funderat men känner ändå ett enormt behov att rådfråga forumets samlade expertis om detta 😉

    Var ute och härjade med min 100 liters AB+ Crossover ihop med 5,3 och 4,7 i tisdags (MFC 28 freewave fena). Skulle kunna använt 4,2 bitvis. Gott om vågor och chop var det. Vinden låg oftast runt 10+ m/s med byar upp mot 18.

    Det gick väl skapligt men det kändes som om brädan blev väl flytig och studsade omkring för mycket.

    Min vikt ca 65 kg. Vattenstartar OK, gippar halvkasst.

    Nu till frågorna:

    – Borde kitet ovan funkat OK i dessa förhållanden? Dvs det är främst teknik som saknas.

    – Eller skulle det skulle bli bättre/enklare med en mindre bräda/fena? I så fall vad vore det optimala för segel 4.2 till ca 5.3 (ev 5.7). Hårdvindsfreeride är tanken. Inget speciellt trixande. Fart är kul 🙂

    Ös på med spekulationer och råd!

    stinger svarade 14 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • oscar

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 10:43

    Nej det borde inte bli speciellt komfortabelt med 100 liter för dina 65 kg i dom förhållandena. Du borde snarare ha en 65-70 litersbräda. En vanlig traditionell vågbräda är perfekt för detta.

  • rrd

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 11:26

    En 75 l vågbräda, classic eller stubbie är perfekt för 5,0 och neråt för dig.

    Försök att låna o testa, en mindre bräda blir mycket lättare att kontrollerna o roligare och klarar tuffare svängar och hopp. Då kan du också köra överriggat om du gillar det. Tänk också på att byta till mindre fena på en större bräda gör stor skillnad.

  • Knatte

    Gäst
    14 juni, 2008 vid 19:45

    Säger som alla ovan. Den brädan är föööör stor både för vinden och segelstorleken:smirk: Det behövs mindre grejer för sådana vindar, i alla fall om man är lättviktare som dig!

  • jps

    Medlem
    14 juni, 2008 vid 20:16

    OK. Tack för råden.

    Mentalt känns det som ett stooort steg att gå ned på en 65-75 liters. Men det blir som sagt var kanske tom enklare då. Kan det inte räcka att gå ned till en ca 85 liters FSW? Eller blir det fortfarande för stort och bökigt även med en sådan?

    Det finns ju en hel del bra billiga beggade vågisar att välja på. Är det någon som har några konkreta tips på bräda och vilka fena(or) som passar till den i vilka vindar?

    Lättaste sättet att kolla om man klarar av det är väl att köpa och testa antar jag…

  • Knatte

    Gäst
    14 juni, 2008 vid 20:22

    @JPS 475059 wrote:

    OK. Tack för råden.

    Mentalt känns det som ett stooort steg att gå ned på en 65-75 liters. Men det blir som sagt var kanske tom enklare då. Kan det inte räcka att gå ned till en ca 85 liters FSW? Eller blir det fortfarande för stort och bökigt även med en sådan?

    Det finns ju en hel del bra billiga beggade vågisar att välja på. Är det någon som har några konkreta tips på bräda och vilka fena(or) som passar till den i vilka vindar?

    Lättaste sättet att kolla om man klarar av det är väl att köpa och testa antar jag…

    Du kan ju alltid kolla på en vågbräda runt 80 liter, vilket säkert blir en lugnare segling jämnfört med en 100 litare..:laugh:
    (Min Bic-vågis kan du ju köpa billigt :tongue: )

  • poppo

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 16:02

    släng på en mindre fena till en början, billigare än att köpa bräda och du kommer troligen ha användning för den hur som helst (beroende på vilken box det är). en 23cm “onshore-vågfena” borde funka fint på din nuvarande bräda för 5,0. blåser det mer är det helt klart läge för en mindre bräda.

  • ola_p

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 18:09

    Vill du kunna ta upp till 5.7 på den så får du nog ha nått lite större än 65-70 liters vågis (funkar bra upp till typ 5.0 om man väger som dig). Vågbrädor på plattvatten är sällan helt optimalt heller…

    Jag tror på en snabb fsw eller freeride runt 80-85 liter om du vill kunna ta en 5.7a på den.

  • stinger

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 07:41

    Klart du ska ha en trad-vågis (eller FSW lättare/billigare att få tag på en vågis dock) roligare på vattnet kan man inte ha!!! Storleken är frågan, fundra igenom vilka segelstorlekar du vill använda och välj efter det.

  • jps

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 08:20

    Det här var ju riktigt kul! Alltid roligt att komma på att man behöver köpa något man inte visste att man behövde 🙂

    Mina slutsatser hittills:

    – Skaffa en mindre fena för att få AB+en att funka bättre med 5.0-5.3. Ca 25 cm enligt fenkalkulatorn. Ev en 23a också.

    – Köp en Trad vågis alt FSW på ca 75-85 liter för att ha det roligare på vattnet om det blåser 4.2-5.3. Fenor i spannet 21-25 kanske.

    Kan det vara en plan tro?

  • ola_p

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 08:33

    @JPS 475306 wrote:

    Det här var ju riktigt kul! Alltid roligt att komma på att man behöver köpa något man inte visste att man behövde 🙂

    Mina slutsatser hittills:

    – Skaffa en mindre fena för att få AB+en att funka bättre med 5.0-5.3. Ca 25 cm enligt fenkalkulatorn. Ev en 23a också.

    – Köp en Trad vågis alt FSW på ca 75-85 liter för att ha det roligare på vattnet om det blåser 4.2-5.3. Fenor i spannet 21-25 kanske.

    Kan det vara en plan tro?

    Låter rätt vettigt. Är det fortåka som är din plan så kanske en vågis inte är det optimala dock. Beror ju lite på hur prioriteringarna ser ut. Men nått lite mera fart/freerideorienterat torde vara en god idé om det är prio.

  • jps

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 07:08

    Fort är kul. Kontroll är ännu viktigare 🙂

    Jag har skummat Köp o Sälj efter lämpliga objekt. Är det någon som orkar kommentera dessa med lite +/- (generellt och lämplighet för mig och syftet) så skulle jag verkligen uppskatta det:

    AB 87L, 60 bred, lättsvängd vågis -03 alt -04

    ***

    AHD G RIDE 85 02a

    ***

    AHD MAUI FORCE 76 l -01 53.5 cm bred

    ***

    F2 Guerilla Style 87 Liter -05 240 cm * 55 cm * 87 l

    ***

    Fantic freewave 2004 88liter
    Fanatic Goya PM Wave 88: Volym: 88 l Längd 245 cm Bredd 58 cm

    ***

    Mistral syncro 82 -05
    229/59 -05 Svängig stubbie i fint skick inga dingar eller lagningar, inkl stroppar och fena (23.5cm)

    ***

    Naish Hawaii ´8 ´5

    ***

    Naish Hybrid 86
    L: 214 cm B: 59 cm V: 86 liter

    ***

    Quatro freestylewave 85 -05
    inlagd av kine

    ***

    RRD Hardcore wave 80 Liter -06

    ***

    Quatro Wave 75l 04

    Bara brädor i Stockholmsområdet med ovan. Om det är någon som har ett lämpligt objekt som kan ta sig till hit så PMa

  • petter_f

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 08:48

    Howdy, as someone of your weight (although a few kilos heavier) we are pretty much in the same boat. Here is my experience with the boards I have. Regardless of my aspirations for the type of sailing I would like to do, it is best described as freeriding.

    I split my riding between 2 boards depending on how windy it is.

    1. 110L (and a 96L, my wife’s) freestyle ’04 or ’06. Great light wind board and keeps me interested in dabbling with freestyle moves. I use wave sails up to 6.0.

    2. 78L Naish Wave Quest ’02(?). This is an early FSW I think; it is a wave board with flat rocker under foot. This makes it quick and great for blasting conditions, handling chop and swell well. Not a dedicated wave riding machine but as I ain’t a wave whore it suites me great. I find the board gets big around 14-15m/s+ where a true wave board of 65-68L would suite me better. (suites sails 4.2 – 5.4)

    If I would do it over I would probably get this same board again, maybe a few liters smaller. But I am still to test a 68L wave to see how much more manageable 15m/s+ would be.

    I’m not giving any advice just letting you know what works for me. If I had the room I would entertain the idea of a 3rd smaller wave and have it all. 🙂

  • jps

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 20:11

    Tänkte bara stänga den här tråden. I alla fall tillfälligt till något nytt köpsug inträffar 😉 )

    I våras fick jag äntligen tummen ur och köpte en mindre bräda. En Fanatic Freewave 78 blev det. Sedan ingen vind på sommaren…

    Igår blev det äntligen premiär i ett mestadels tokbyigt Dalarö. Riggade 5.3. Lite nervöst då hoppet från 100 litersbrädor ned till 78 kändes stort.

    Hur gick det då?

    Inga problem att komma iväg. Det kändes helt naturligt som om man inte hade gjort något annat än kört på denna.

    I planing i dessa förhållanden var brädan en dröm jämfört med min AB+. Liten, rapp och snabb. Inget okontrollerat studsande i vågor/chop.

    Inga större problem att guppa i för lite vind heller. Några missöden bara ett par ggr när vinden ökade för snabbt och jag hade för dålig koll på var fötterna var placerade på brädan => ubåt. Typ kastfall fast med brädnosen en meter under vattnet 🙂

    Gipparna gick lite si och så. Slag var inte att tänka på. Dessa saker tror jag dock mest är en övningssak. Det tar väl lite tid att vänja sig med så lite volym. Det blev en hel del slipande på vattenstartandet under dagen i alla fall…

    Efter ett antals timmars surfande (halva tiden med 4.7 efter nedriggning) så är det helt klart att jag borde köpt en mindre bräda tidigare. Jag har aldrig haft så roligt på en bräda som igår! Nybörjare igen kanske men enormt roligt. 5.3 och nedåt = liten bräda i fortsättningen. Kanske tom köpa en 5.7a för att komma ned på den tidigare 🙂

    Alla ni andra där ute som tvekar på om ni klarar en mindre bräda. Testa bums!

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 20:16

    ah, kul att läsa!

    Just den däringa brädmodellen har jag haft, och i sådana förhållanden som du beskriver så är den, liksom andra små fsw-brädor, närmast perfekt!

    Du kan lugnt köra den med 5.7, framförallt på plattare vatten. Det tar den lätt. Även jag väntade för länge med att köpa en liten bräda, så jag förstår precis din känsla.

    Just det, skulle ju stänga tråden. Häpp! 😀

  • crash151

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 21:47

    Gött att man fick syn på den här tråden. Är i exakt samma tankat och situation som du var för ett år sedan (väger lika mycket). Men känner att steget till något runt 70-75L känns för stort från 107L Tabou S3. Testade en Tabou pocket 78 för ett tag sen och kändes riktigt bra med 5.3. Men har endå vart lite velig.
    Tack för tråden och en puch att inte vänta med att skaffa något mindre .

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädfunderingar ( ja igen… )

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.