Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädfunderingar ( ja igen… )

  • svennebanan

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 09:00
    JPS;567729 wrote:
    Alla ni andra där ute som tvekar på om ni klarar en mindre bräda. Testa bums!

    Men kom ihåg att byiga vindar och liten bräda är bland det mest frustrerande saker en människa kan utsättas för. Jag tror tom Fuglesang skulle tappa fattningen om han utsattes för en plana/sjunka/pumpa/plana/sjunka timme på mälaren.

  • dr-masse

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 10:03
    svennebanan;567874 wrote:
    Men kom ihåg att byiga vindar och liten bräda är bland det mest frustrerande saker en människa kan utsättas för. Jag tror tom Fuglesang skulle tappa fattningen om han utsattes för en plana/sjunka/pumpa/plana/sjunka timme på mälaren.

    Helt sant! Därför är det så viktigt att kika på sin egen vikt, ambition, förmåga, var man seglar och vad brädan skall användas till.

    Men för egen del, i förhållande till min vikt, så kan jag verkligen önska att jag hade skaffat mig en bräda under 80 liter / 57-58 bred tidigare än jag gjorde. Jag plockade ändå fram den när det blåste bra, och när det väl blåser är skillnaden i volym inte så påtaglig, faktiskt. Men man måste såklart ha en bräda till om man skall ha en lite mindre planka för blåsigare dagar.

    På någe vis känns det lite som om lätta seglare lite för ofta kör på för stora brädor, och tunga seglare på för små… tycker att vindsurfbranschen är lite kass på att förse tyngre (över 90 kg) seglare med bra “småbrädor”, men även anpassa sig till lättare (under 65 kg). Det känns ibland som att det är 75kg +/- 10kg som styr rätt mycket av brädutvecklingen.

    Exempelvis upplever i alla fall jag det som att stora vågbrädor är ofta väldigt inriktade på lättvindssegling, små vågbrädor är mer styrda mot stora vågor och/eller väldigt mycket vind. Det gör att en tyngre seglare som väljer en stor vågbräda för mer vind kanske inte får just det han behöver, medans en lätt person får en kanske lite onödigt seg sak att åka runt med. Typ.

  • jps

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 11:05
    svennebanan;567874 wrote:
    Men kom ihåg att byiga vindar och liten bräda är bland det mest frustrerande saker en människa kan utsättas för. Jag tror tom Fuglesang skulle tappa fattningen om han utsattes för en plana/sjunka/pumpa/plana/sjunka timme på mälaren.

    Självklart är det så. Min reflektion/ahaupplevelse var ju snarast hur pass enkelt det ändå var att gå ner på en rejält mindre bräda än de jag tidigare använt. Inte bara enkelt utan tom lättare än att köra med min större bräda eftersom den helt enkelt är för stor för att funka i dessa vindar. Jag kommer inte att använda lillbrädan i vindar där den inte garanterat går att få fart på. Lite byighet kan jag dock leva med.

    Sedan kanske det bör tilläggas att men min vikt har jag ju + 10 liters volym så brädan är ju inte så liten egentligen kanske. Det kan ju ha spelat roll för hur odramatiskt steget ner till den kändes.

    Jag tror ändå att det finns en rätt stor grupp vindsurfare som tvekar på att gå ner i volym även de blåsigaste dagarna för att de inte är säkra på om de klarar det eller inte. Det tror jag numera inte att man ska vara så rädd för.

  • svennebanan

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 11:44
    JPS;567913 wrote:
    Självklart är det så. Min reflektion/ahaupplevelse var ju snarast hur pass enkelt det ändå var att gå ner på en rejält mindre bräda än de jag tidigare använt. Inte bara enkelt utan tom lättare än att köra med min större bräda eftersom den helt enkelt är för stor för att funka i dessa vindar. Jag kommer inte att använda lillbrädan i vindar där den inte garanterat går att få fart på. Lite byighet kan jag dock leva med.

    Sedan kanske det bör tilläggas att men min vikt har jag ju + 10 liters volym så brädan är ju inte så liten egentligen kanske. Det kan ju ha spelat roll för hur odramatiskt steget ner till den kändes.

    Jag tror ändå att det finns en rätt stor grupp vindsurfare som tvekar på att gå ner i volym även de blåsigaste dagarna för att de inte är säkra på om de klarar det eller inte. Det tror jag numera inte att man ska vara så rädd för.

    Jag håller med att det är riktigt roligt med mindre brädor, men jag tänkte bara tillägga att behåll en större för sinnesfridens skull;).

    Jag går själv från 170l till 105l (97kg) när det blåser på bra. Jag har dock aldrig lyckats köra 105l i mälaren utan att utsättas för ovan beskrivna frustration. 170l till 105l kan låta extremt men steget är bara från 65 till 63 cm i bredd och stropparna sitter inboard och nästan identiskt placerade på båda brädorna.

  • jps

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 11:54

    Helt klart kommer jag att behålla min 100 litersbräda. Annars skulle det inte bli mycket seglat 🙂

    Planen är:

    100 liter ihop med 7.5 och 6.4 och ev 5.3 någon gång

    78 liter för 5.3 och nedåt

    Efter som jag mest kör i Stockholm blir det nog minst 80-90% åkande med den större brädan.

  • svennebanan

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 12:14
    dr Masse;567891 wrote:
    På någe vis känns det lite som om lätta seglare lite för ofta kör på för stora brädor, och tunga seglare på för små… tycker att vindsurfbranschen är lite kass på att förse tyngre (över 90 kg) seglare med bra “småbrädor”, men även anpassa sig till lättare (under 65 kg). Det känns ibland som att det är 75kg +/- 10kg som styr rätt mycket av brädutvecklingen.

    Det är där brädbyggarna med cad fräsar och personal shapers kommer in i bilden;).

  • stinger

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 13:05
    JPS;567926 wrote:
    Helt klart kommer jag att behålla min 100 litersbräda. Annars skulle det inte bli mycket seglat 🙂

    Planen är:

    100 liter ihop med 7.5 och 6.4 och ev 5.3 någon gång

    78 liter för 5.3 och nedåt

    Efter som jag mest kör i Stockholm blir det nog minst 80-90% åkande med den större brädan.

    Tycker det är en bra plan att brädornas segelregister överlappar, ofta kan det vara så att vinden droppar lite så lill-brädan inte planar längre men på med samma rigg på stor-brädan så kan det funka. Jag har trad vågis 237×54 76l och FSW (ungefär, stor vågis med rätt rak rocker) 240×60 93l och den kombon funkar kanon för mig med femnollan som “överlapps-segel”. 68kg seglar mestadels insjöchop.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädfunderingar ( ja igen… )

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.