• anonym-anvandare

    Medlem
    4 februari, 2003 vid 15:26

    I den ständigt pågående jakten efter mer kvalitetstid (dvs planing om någon undrade) har jag allt som oftast sett lösningen i nya prylar. Så här i retrospekt kan jag se att av ovanstående logik har Surfers Paradise mfl. oftare skördat frukterna än jag.

    Dock! Utvecklingen har bevisligen gått framåt och mitt nuvarande kit består ganska exakt av ditt moderna “brännarunt”-paket. (Således har vi kommit fram till samma slutsats m.a.p. val av utrustning). Det som fick mig att fundera på huruvida utrustningens omfång och årsmodell är väsentlig eller ej var när jag knäckte en bom (och några revben..) i somras och därigenom “tvingades” att använda min mindre bräda som standardkit pga bombrist. Det slog mig då hur mycket roligare det var att segla på en liten bräda och att jag alltför länge hade fokuserat på lättvindsprestanda. Självklart får man mer tid på vattnet med en större bräda, men jag slogs över hur länge jag faktiskt klarade mig med en 5.8a och ca90 liter. Under konvalecensen drog jag mig till minnes alla fantastiska rejs med min nyss sålda screamer som stått och skräpat i källaren i några år. Jag fick femhundra spänn för den, det räckte till lunch i 1,5 vecka.. För en fattig tonåring hade Screamern tjänat lika väl som lättvindsbräda som vågbräda i Varberg. Seglade jag mer nu när jag äger två nya brädor och en massa segel? Dessutom säkert hundra tusen kronor senare? Nä! Är det roligare att segla med mina nya prylar jämfört med mitt gamla junk? Nej! Coolare? Mmm, jodå.. men, värt pengarna?

    Min slutsats blev väl ungefär så här:
    Halva grejen med vår älsakde sport är ju att längta efter den där supersnabbaplanaritresekundmeterlättgippadewavespeed-brädan som kommer att spöa allt nästa säsong och därtill göra alla prylar i din garderob värdelösa! Så lyssna inte på den nu 32åriga tånåringen och köp nya prylar i år igen!

    Det är resan som är målet!
    /Jens

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 februari, 2003 vid 21:17

    vilket fantastiskt inlägg av Dr masse! (Och alla andra oxå förresten) Tack, det ska jag printa och använda som bibel. för att svar på din fråga så har jag följande utrustning:

    Tiga 2,60 1991 ca 88L bredd 57??
    copello redline 2,85 1994 ca 125L bredd 57???

    NP 6,5 1994 (chambers)
    Gastra 5,0 1996 (1 chamber)
    Zimmer fly 6,8 2002 (köptes för att jag tyckte mitt gamla 6,5 var så satans tungt, har inte testat det än… jag blev förmodligen lurad!!! smile.gif)

    /Mats

  • dr-masse

    Medlem
    5 februari, 2003 vid 09:04

    Tack för att du tyckte inlägget var skapligt läsvärt. Hmmmm, nu när du skrivit vilka grejor du har så kanske tänket att skaffa en nyare bräda istället för dessa inte är fel.

    Tigan 260 (jag har seglat några gånger på den) är ju rätt så gammal och passar pga mastskenans placering, outline, volymfördelning och bottenkurva (öh, alltihop…) ganska illa, nästan inte alls, med moderna segel. Den är, enligt min mening, “för” gammal för att vara värd nyinvesteringar i form av riggar och fenor. En klassiker, men tiden har sprungit ifrån den. Copellon var ju en rysligt vass bräda på sin tid (jag tycker fortfarande de är väldans läckra), men lite begränsad i sitt användningsområde. Ingen manöversak, precis. Men den är modernare än Tigan och borde funka hyggligt med moderna riggar.

    Faktiskt så tror jag att en hyggligt modern (upp till säg en tre-fyra år gammal) bräda mycket väl kan ersätta båda dina nuvarande brädor, typ de du redan kikat på (Carve, Cross, Skate och andra liknande saker med typ mellan 100 och 120 liter). En bräda av det här slaget skulle dessutom matcha ditt nya Fly 6,8 väldigt bra, tror jag.

    Någon Anonym skrev ju här att han hade köpt en fresstyle på 105 liter som han tänkte köra 5.2, 6.3 och 7.5 på. Visst, han kommer kanske att missa någon dag med mycket vind (fast det mojnar ju alltid lite!) men annars tycker jag att det är tänkvärt. En bräda, tre segel som täcker det mesta. Dagar med lite vind gör han någe annat (eller går ut och lättvindstrickar lite) och vindsurfar istället när det är “bra”. Dessutom är detta en utrustning som utan överdrivna investeringar går att hålla modern. Kanske kan detta vara en väg för dig?

    Så – min slutsats (just nu, i alla fall… 😉 av detta är:

    Har man råd och plats, köp två brädor. En för lättare vindar (stor freeride/formula eller en stor freestyle) och en för mer vind (vågis/freestylevågis). Detta kräver typ fyra segel (lättvind, vind, mer vind, mycket vind), två-tre master och minst två bommar. Täcker väldigt mycket (allt?) av de förhållanden man kan råka på.

    Vill man däremot köra “slimmat” så köp en bräda som har ett brett register (freestyle/freemove/freeride) och tre riggar (vind, mer vind, mycke vind). Här bör man klara sig väl med två master och ofta räcker en bom. Täcker mycket, men man får nöja sig med att plana lite senare och kanske inte kunna segla när det blåser 15 sekundmeter +. Men enkelt välja segel, lätt å packa och smidigt!

    (sen finns ju alltid de som vill ha exakt rätt prylar hela tiden och därför tycker att allt under fem brädor och tio kompletta helkolsriggar är otänkbart, men det är en annan diskussion… 🙂

    Här får du själv funta på vad som är intressantast för dig. Nackdelen med detta kan väl vara att om man först bestämmer sig för den “slimmade” vägen så blir det lätt fel om man ångrar sig. Brädan man valt blir väl “nära” en liten eller stor bräda, riggarna ligger lätt lite fel i storlekar till tänkbara komplement.

    Själv skulle jag nog i ditt fall (och med din vikt) köpa en 100 liters sak som med lätthet ersätter Tigan samt behålla Copellon. Den kan fortfarande vara mycket skoj att bränna runt på! Sedan skulle jag ta mig en funderare på att så småningom ersätta Copellon med en större bräda.

    Lycka till å Surfa På!

    (för övrigt bör alltid mina inlägg tas för vad de är, personliga betraktelser av vår sköna sport, några “biblar” lär de aldrig bli… 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 februari, 2003 vid 10:59

    Jag måste vara hopplöst ute och missa massor av segling, kör med en mistral freeride 96 liter för lättvindsdagar och en 68 liters vågis när det blåser använder segel 3.7 4,2 4,7 5,3 och 5,9. Min erfarenhet av sjövädersprognoser under 10 m/s kan betyda allt från stiltje till ca 7 m/s, alltså tycker jag inte det är lönt att chansa längre. Jag hade större segel och brädor innan, men kan inte erinra mig att jag fick segla så där värst mycket mer då än nu.
    / M

  • endy

    Medlem
    5 februari, 2003 vid 12:25

    Det beror ju helt på hur man definerar segla, jag är så intresserad nu så jag kan gå ut om det blåser 5m/s bara för att få segla lite och snurra seglet etc.
    Många tröttnar ju och vill inte segla under 10 m/s men det beror ju på hur pass intresserad man är tycker jag, vill man segla finns det nästan alltid nått man kan göra oavsett som det blåser 5 eller 15 m/s.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 februari, 2003 vid 13:44

    Allt handlar om var man bor. Bor du utmed vattnet och kan åka ner o se om det blåser, kan du åka hem slänga på prylarna och sen direkt ut.

    Gjorde själv ett stort misstag.
    Köpte mittemellangrejer först.

    Så fort det började rycka i flaggorna kollade man båtwebben, tyckte OK det går, stack från jobbet, slängde in prylarna i bilen och körde som f_n de 4-5 milen till kusten. Kom fram, nada vind (lita aldrig på en vindmätare)
    Trodde jag skulle slå sönder prylarna.

    Ibland blev det motsatsen, kom ner och det blåste som attans, mycket folk ute, står man där med 6,0 som minst. Både segel och bräda på tok för stort.

    Bet sen i det sura, sålde och köpte större och mindre och får släpa på allt varenda gång. Man kan ju få utnyttja det lilla paketet någon gång. Hoppet är inte ute.

  • dr-masse

    Medlem
    5 februari, 2003 vid 14:39

    Snarare tvärtom, du verkar ju ha hittat “ditt” tvåbrädeskit. Verkar ju helt perfekt! Allt beror ju på när och hur man seglar, eller hur?

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 februari, 2003 vid 15:10

    Jo, nu är det perfekt men det är ett j-vla kånkandes på massa prylar också. Hade nog hellre bott 1 m från vattnet och bara haft en lagom 115 litare till det mesta.
    Kostat har det också gjort: Två nya kompletta uppsättningar med 4 segel inom 8 mån med inbyten. Blir väl snart tvungen att skaffa buss också för att kunna få med allt. F_n vad bra ni har det som bor nära vattnet. Men det är konstigt vad man gör för denna sporten. Nog inte många inom andra sporter som hade kört på detta viset. Kanske fel tråd att skriva detta men var bara tvungen att skriva av mig nu när man tänker på alla milen man kört.

    Summa summarum: Bor du nära vattnet och pengarna inte finns, satsa på en 115 litare.

    Bor du långt ifrån är det ett tvång med dubbla, trippla eller quadruppla utrustningar om du inte skall tröttna.

    Det finns inget värre än att få vända efter högt uppskruvade förväntningar än det ena eller än det andra hållet.

    Lycka till med brädvalet förresten. confused.gif crazy.gif grin.gif

  • copello01

    Medlem
    9 februari, 2003 vid 09:58

    Jag håller med föregående skibenter.

    F2 sunset, sedan Mistral Screamer och slutligen den, enligt reklamen, snabbaste serieproducerade brädan någonsin “Fanatic Mega Jaq”. Vid denna tiden hade det ju funnits bra slalombrädor i drygt 10 år och 1994 borde ju gränsen, precis som reklamen sa, nåtts för hur bra brädor egentligen kunde bli. Varje år skall vi tro att allt blir bättre. Tänk er att vi alla som tror på reklamen inbillar oss att årets prylar är 5% snabbare än föregående års. Annars skulle det väl inte vara värt att köpa nytt? Farten vill jag åt men även mycket annat som exempelvis solen, vattnet, motionen och inte minst gemenskapen på stranden. Jag kräver alltså 5% ökad prestanda, annars köper jag inte nytt. 5 % årlig ökning i prestanda? Då skulle en fartbräda år 2003 gå dubbelt så snabbt som en Mega Jag från 1994, alltå 50 knop i marschfart, och 70 knop för dem som verkligen vill. Mer rimligt är alltså att årets brädor är 1% snabbare än föregående års. Vi måste alla vara medvetna om att vi betalar för max 1% ökad prestande. Detta är helt omotiverat när det är så många andra faktorer som gör att vi valt att ägna oss åt denna sport.

    Hälsningar
    Sebastian

  • bogge

    Medlem
    9 februari, 2003 vid 12:39

    Ett bra inlägg Sebastian wink.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.