Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädinlägg..

  • Brädinlägg..

    Publicerad av windmiller på 31 augusti, 2010 vid 17:55

    Har nu surfat freeride plank ett bra tag på 133 liter.
    Känner att jag vill lägga till en mindre planka kanske runt 110-120 lit..

    Har tittat på bl.a. Mattias RAD 111 freespeed, och Starboard Futura 122 som tydligen ska vara en riktigt snabb freeride bräda men dock saknar bra kontroll enligt http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/starboard-futura-122-2008.html. Är ett ganska gammalt test från 08 så det är väl modell 2007 som är testad.
    Vet inte om de nyare har bättre kontroll, finns det någon som vet någonting om denna Futura modell eller testat någon?

    Eller har ni något förslag på en bräda i den storleken som har lite speed i generna utan att vara en “speed” plank?

    bicless svarade 13 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • m3lk3r

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 18:21

    Säljer en 120 liters RRD z-ride nu på 120 liter, den är riktigt snabb, gillar inte vågor så mycket dock.

    Fast om jag ska vara helt ärlig så borde z-ridens nyare varianter vara mer för dig då dom är mera speed inriktade..

  • windmiller

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 19:49

    Ska kolla lite mer på dem, men nja inte 07:an då. Tack för erbjudandet om att köpa din, hoppas du hittar en köpare. Så den är lite våg känslig alltså, är det så den gräver minsta våg?

  • m3lk3r

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 20:14
    Windmiller;628921 wrote:
    Ska kolla lite mer på dem, men nja inte 07:an då. Tack för erbjudandet om att köpa din, hoppas du hittar en köpare. Så den är lite våg känslig alltså, är det så den gräver minsta våg?

    Njaa för chop fungerar den fint men blir det större kan den bli rätt nervös, men jag antar att det gäller för de flesta freerides så..
    Dom nya varianterna tror jag heter W-tech eller något.. 2010 hette fireride, jobbiga namnbyten.

  • kinetic

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 20:26

    Windmiller: Varför inte test-segla de brädor du är intresserad av?

  • windmiller

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 20:41
    kinetic;628939 wrote:
    Windmiller: Varför inte test-segla de brädor du är intresserad av?

    Sitter lite låst det här året, planerar för nästa 🙂
    Vart är det bäst att få testköra brädor med hyffsat stort utbud?
    Är det möjligt på Surfspot i S-holm tro..
    Kolmården är närmast men jag tror inte Mattias har så mycket hemma heller.

  • kinetic

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 20:50

    Windmiller: Om du fnular på beggade brädor i ditt närområde så borde man väl kunna få testa de tycker jag? Haga-park har hyrbrädor men inte så här års har jag för mig. Det finns inga dåliga brädor idag, du kommer bli nöjd vilken det än blir, sen att brädorna har olika egenskaper må vara hänt men överlag är de alla bra, en kan vara snabbare, en annan mer lättgippad o en tredje mer lättkontrollerad osv. Köp den bräda som faller dig bäst i smaken. Sen kan det vara lite lurigt att testa en bräda ibland, dvs testar du en bräda i optimala förhållanden kommer den upplevas som “super” jämfört med den andra brädan som du testar i “kassa” förhållanden…

  • windkiller

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 21:07
    kinetic;628942 wrote:
    Windmiller: Om du fnular på beggade brädor i ditt närområde så borde man väl kunna få testa de tycker jag? Haga-park har hyrbrädor men inte så här års har jag för mig. Det finns inga dåliga brädor idag, du kommer bli nöjd vilken det än blir, sen att brädorna har olika egenskaper må vara hänt men överlag är de alla bra, en kan vara snabbare, en annan mer lättgippad o en tredje mer lättkontrollerad osv. Köp den bräda som faller dig bäst i smaken. Sen kan det vara lite lurigt att testa en bräda ibland, dvs testar du en bräda i optimala förhållanden kommer den upplevas som “super” jämfört med den andra brädan som du testar i “kassa” förhållanden…

    Håller med Kinetic där, och det mesta hänger på rigg och riggningen så länge man bara har en ny bräda.

  • windmiller

    Medlem
    1 september, 2010 vid 06:44
    kinetic;628942 wrote:
    Windmiller: Om du fnular på beggade brädor i ditt närområde så borde man väl kunna få testa de tycker jag? Haga-park har hyrbrädor men inte så här års har jag för mig. Det finns inga dåliga brädor idag, du kommer bli nöjd vilken det än blir, sen att brädorna har olika egenskaper må vara hänt men överlag är de alla bra, en kan vara snabbare, en annan mer lättgippad o en tredje mer lättkontrollerad osv. Köp den bräda som faller dig bäst i smaken. Sen kan det vara lite lurigt att testa en bräda ibland, dvs testar du en bräda i optimala förhållanden kommer den upplevas som “super” jämfört med den andra brädan som du testar i “kassa” förhållanden…

    Ja det är sant, är väl lite svårt att fråga andra också om vad jag kommer tycka om överhuvud taget. Tänkte mer för att öppna ögonen för brädor jag kanske missat.

    Varför säljer inte Surfspot Starboard brädor? :/

  • pgvirtual

    Medlem
    1 september, 2010 vid 07:34

    Winmiller,

    Du skrev “Har nu surfat freeride plank ett bra tag på 133 liter. Känner att jag vill lägga till en mindre planka kanske runt 110-120 lit.”

    Tänker du behålla din 133 liters planka, eller planerar du att sälja bort den?

    Ifall du behåller (som i “lägga till”) den så skulle en 133 liters och en 120 (till och med en 110) liters bräda vara alltför lika visavi användningsområde. De fungerar i ungefär samma vindar, med ungefär samma segel, och känslan är det inte stor skillnad på.

    Om du skall ha två brädor så skall din komplementerande bräda nog inte ha så mycket mera än 100-105 liter i volym!

    Å andra sidan, ifall du gör dig av med din gamla planka och byter ut den mot en litet mindre så är ju situationen en helt annan! Då är frågan vilka segel du har, eller planerar att skaffa.

  • windmiller

    Medlem
    1 september, 2010 vid 20:58
    PGVirtual;628980 wrote:
    Winmiller,

    Du skrev “Har nu surfat freeride plank ett bra tag på 133 liter. Känner att jag vill lägga till en mindre planka kanske runt 110-120 lit.”

    Tänker du behålla din 133 liters planka, eller planerar du att sälja bort den?

    Ifall du behåller (som i “lägga till”) den så skulle en 133 liters och en 120 (till och med en 110) liters bräda vara alltför lika visavi användningsområde. De fungerar i ungefär samma vindar, med ungefär samma segel, och känslan är det inte stor skillnad på.

    Om du skall ha två brädor så skall din komplementerande bräda nog inte ha så mycket mera än 100-105 liter i volym!

    Å andra sidan, ifall du gör dig av med din gamla planka och byter ut den mot en litet mindre så är ju situationen en helt annan! Då är frågan vilka segel du har, eller planerar att skaffa.

    Från början tänkte jag byta ut brädan, men har velat fram och tillbaka allt under denna dag och nu fått kalla fötter.
    Bestämt mig för att behålla den, då den är bra i lättvind.
    Håller med om det du skriver, så jag får nog ta och tänka lägre i liter.
    Tackar för de vise orden 🙂

    Tänker…

  • jester

    Medlem
    2 september, 2010 vid 09:36

    Jag har bara två brädor just nu. En på 118 liter (slalombräda) och en på 85l (speedplanka) Och ändå överlappar dom ganska fint på min 7.8.. Så du kan lätt gå ner på ca 100l, eller tom en 90 liters slalom.

    Tilläggas bör att jag väger dryga 110kg.

  • windmiller

    Medlem
    2 september, 2010 vid 19:24
    Jester;629218 wrote:
    Jag har bara två brädor just nu. En på 118 liter (slalombräda) och en på 85l (speedplanka) Och ändå överlappar dom ganska fint på min 7.8.. Så du kan lätt gå ner på ca 100l, eller tom en 90 liters slalom.

    Tilläggas bör att jag väger dryga 110kg.

    Jesper, då har jag fått det bekräftat.
    Jag ska rikta in mig på runt den storleken och kolla på lite slalom plankor. 🙂

  • windmiller

    Medlem
    2 september, 2010 vid 20:27

    Jesper, då borde väl en AHD SL1 på 95 liter vara perfekt?
    Ser tilltalande ut också.. mhm

  • jester

    Medlem
    3 september, 2010 vid 06:37

    Har inte kört SL1, men nu för tiden är det mesta bra, så du lär nog inte bli besviken. Tänk bara på att budgetera för några bra fenor. Och brädan bör ju ha en tuttle-box, så du tänker på det oxå.

  • bicless

    Medlem
    6 september, 2010 vid 15:24
    Windmiller;628940 wrote:
    Sitter lite låst det här året, planerar för nästa 🙂
    Vart är det bäst att få testköra brädor med hyffsat stort utbud?
    Är det möjligt på Surfspot i S-holm tro..
    Kolmården är närmast men jag tror inte Mattias har så mycket hemma heller.

    Hej

    Visst kan du testa brädor från oss. Maila bara info@surfspot vilken du vill testa, vi har de flesta ahd brädor för test och några andra också.

    Mvh

    Mattias

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädinlägg..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.