Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädkonstruktion och vikt

Taggad: ,

  • Brädkonstruktion och vikt

    Publicerad av abc på 21 januari, 2004 vid 13:37

    Jag läste tyska Surf och testet av Freestylebrädor och de klagade över att nya Naish Playmate vägde 1 kilo mer än konkurrenterna. Detta fick mig att börja undra över hur olika märken kostruerar sina brädor och var de produceras. Jag trodde att det var ett fåtal stora fabriker (Cobrafabriken tex) som producerade för flertalet märken och att det i så fall blev samma konstruktion och därmed samma vikt och prestanda på slutprodukten.

    Någon som vet något om detta och om man ska dra slutsatsen att Naish har en tyngre konstruktion än övriga eller om det endast var det ex de testade i Surf som var extra tungt av någon anledning.

    En vetgirig!

    /Peter

    markram svarade 20 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • ola-h

    Medlem
    21 januari, 2004 vid 14:08

    Det skiljer lite mellan markena som producerar hos Cobra. Dessutom erbjuder flera märken lite olika kontruktioner på samma bräda. Några märken satsat i år på speciella “lätt-varianter” (RRD ASC, JP PRO osv).

    Rent allmänt kan man säga att tillverkningsmetoden är samma på alla brädor från Cobra, men att konstruktionen (mängd väv, sandwich etc) bestäms av tillverkaren. Obs att det även i normala fall är en viktmarginal på +-6% på brädorna, vilket är rätt mycket (typ 700 gram mellan min och max på en brädan som skall väga 6 kg).

    När det gäller just SURFs test och Naish, så var det ett extra tungt exemplar, kanske den första brädan ur formen som tydligen brukar blir lite tyngre. Även någon eller några av de andra brädorna var lite väl tung.

  • abc

    Medlem
    21 januari, 2004 vid 17:01

    Hur är det med dessa lätt-varianter? Normalt borde högre vikt också betyda bättre hållfasthet, om vi nu förutsätter att materialvalen är ungefär de samma i de olika brädorna. Eller är det så att vikten sparats in på ställen där hållfastheten inte behövs eller är kanske materialen bättre i lättviktarna.

    Mao, håller de lätta brädorna tillräckligt bra?

  • ola-h

    Medlem
    21 januari, 2004 vid 18:10

    En sak som gör seriebrädor tyngre är att det går åt mer spackel pga byggmetoden som används. Det skulle rent teoreiskt gå att spara på utan hållaberhetsförsämring (snarare förbåttring). Olika konstruktioner skiljer sig oftast genom olika val av vävar och förstärkningar. Håller man sig till samma kvalitet på vävarna blir rent principiellt en tyngre bräda starkare. Dock kan det hadnel om extra förstärkningar som inte just du har nytta av, dvs brädan blir inte starkare för dig. Det är månge kompromisser inblandade här. Väljer man starkare och dyrare vävar kan man förstås minska vikten lite med bibehållen hållbarhet.

    När det gäller de nya lättversionerna så vet jag inte hur de är byggda. Enligt en källa har de valt ett lättare skum. Detta är en genväg till lägre vikt. 10kg/m3 skum istället för 15 ger dig ett halvt kilo på en 100-litersbräda. Hållbarheten när det gäller kross-skador, avhoppningar och annat påverkas inte så mycket. Däremot blir hållbarheten i längden radikalt lidande. Det är en klar ökad risk för delamineringar och rockerkurvan ändrar sig också snabbare på en sådan bräda. Obs att jag inte är säker på att t ex RRD ASC och övriga motsvarigheter tagit just denna genväg. Bara hörsägen än så länge.

    Många custommärken kör för övrigt med 20kg/m3-skum för att istället förbättra egenskaperna nämnda ovan och får kopensera den ökade vikten på skummet med dyrare/lättare laminat.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 mars, 2004 vid 01:54

    en ws-bräda väger väl fan inte 6kg pundhuve…

  • oscar

    Medlem
    18 mars, 2004 vid 10:03

    Anonym: Vad menar du med det?

  • imported_macts

    Medlem
    18 mars, 2004 vid 11:33

    öhhh, jo. Många av de mindre brädorna väger runt 6 kg och min Skate 112 LTD väger typ 5,9kg (enligt katalog, har inte vägt den själv, men lätt är den)

  • nordgren

    Medlem
    18 mars, 2004 vid 12:11

    Hur funkar det med air-inside-brädorna?
    Jag har varit lite skeptisk mot dessa. Hur är hållbarheten på dem?
    På sätt och vis känns det som dom borde vara väldigt ömtåliga för speciellt avhoppningar och så.

  • jake_break

    Medlem
    21 mars, 2004 vid 11:32

    Svar till:


    en ws-bräda väger väl fan inte 6kg pundhuve…

    [/ QUOTE ]

    Ruskigt dålig stil herr anonym!mad.gif Du kanske borde ta reda på lite fakta innan du hoppar på Ola H. som, vad jag har förstått, förmodligen kan mest av alla här på surfzone.se vad gäller brädbygge. mad.gif mad.gif mad.gif

  • markram

    Medlem
    21 mars, 2004 vid 13:46

    Nä, min windtech väger 4,5kg .

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädkonstruktion och vikt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.