• Brädköp

    Publicerad av cosmosurfer på 4 juni, 2011 vid 07:08

    Skall byta ut min gamla Fanatic Cross 110 l. Jag seglar mest på öppet hav, gippar dåligt men gillar att åka fort. Någon som har erfarenheter av Jp:s All ride eller nya X-cite 122?

    cosmosurfer svarade 12 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • tsurf

    Medlem
    4 juni, 2011 vid 10:36

    Kolla in Nya Futura 122l Mycket snabb och planar tidigt! Om du vill så gippar den oxå bra.

  • cosmosurfer

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 06:05

    Verkar ju vara en kanonfin bräda, men så blir det ju en massa nya Tuttlefenor vilket avskräcker.

  • bicless

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 23:52

    jag testade både x-cite och allride på garda för några veckor sen. Allride var överlägsen X-cite på garda choppen tyckte jag. Känns mycket lättare och rappare och körde inte fast när det börjar bli stökigt vatten. Vill du segla snabbt på öppet vatten tror jag allride är rätt av de två.

    Men starboard Kombat (heter den kode nu?), AHD rebound, RRD Freestyle wave, Fanatic freewave, F2 Vibe, Exocet Cross , Goya One, Naish Koncept är snarlika brädor som Allride som du också kan kika på. JP allride upplevs som en freerideorienderade Freestyle wave (det gör även flera av de andra).

  • wallin

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 06:38

    Hej
    Kanske kan det här testet av freeride-brädor på ca 120 l hjälpa dig. http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/120-litre-freeride-boards-overview-2010-138.html

  • cosmosurfer

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 05:04

    Finns mkt att välja på, börjar bli rätt förvirrad! Fungerar Allride på öppet hav? Är det inte mer plattvattenstuk på den?

  • pgvirtual

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 06:07

    Plattvatten, insjö och öppet hav är väl en och samma sak.

    Andra kriterier på brädan kommer in i bilden om det blir vågor för vågridning, eller vågor för hoppning. Då passar en bräda med 3 stroppar bättre, och i allmänhet ochså en lite mindre bräda än 120 liter.

    Du kan knappast gå fel med en Allride (http://www.jp-australia.com/2011/index.php?id=182)!

  • cosmosurfer

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 07:46

    De kan konsten att locka de!

  • oscar

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 07:48

    Jag tycker inte att det är samma sak, på plattvatten funkar vilken bräda som helst. På tex Roxen så funkar inte alla brädor bra då det kan bli otroligt choppigt vid vindvrid och där måste man ha en bräda som tar chop bra. Vissa brädor slår rakt in i chop och blir otroligt stötiga och svårseglade. Öppet hav kan kan ju bjuda på alla möjliga förhållanden men ofta blir det ju dyningar men det kan också bli väldigt krabb sjö så då vill man ha en bräda som tar detta bra. Har tyvärr inga tips på större freeridebrådor då det var länge sen jag seglade sånt…

  • vigla

    Medlem
    11 juni, 2011 vid 16:06

    Du kan ta i stort sett ta vilken freeride som helst oavsett vattenstatus eftersom dessa är tänkta att fungera på allt utom renodlad vågsegling, speed och freestyle. Gränserna suddas ut alltmer och det är mer en fråga om vilka mått på brädan man föredrar beroende på sin egen vikt och förmåga. Det finns inga brädor som är särskilt avsedda vare sig för för insjöar eller öppet hav utan de är istället utformade för de olika syften man har med sin segling såsom om man vill ha mer eller mindre sväng, tidig planing osv.

    Följande modeller passar nog dina behov av freeride.


      *]Fanatic Hawk

    • Fanatic Shark
    • JP Allride
    • JP X-Cite Ride
    • RRD Fireride

    eller varför inte titta på det nya konceptet med RRD Firemove, bred med tunna kanter, ska vara något mellan freestylewave och freeride. Har inte provat den utan bara klämt på den men den ser intressant ut.

    Lycka till

    OBS – alla nämnda brädor levererar garanterat, men som alltid hänger det mer på föraren

  • cosmosurfer

    Medlem
    11 juni, 2011 vid 17:24

    Någon som vet nått om RRD:s nya Fire Move?

  • erolwi

    Medlem
    11 juni, 2011 vid 18:24
    cosmosurfer;658652 wrote:
    Någon som vet nått om RRD:s nya Fire Move?

    test av brädan

    http://vimeo.com/m/#/23460604

  • cosmosurfer

    Medlem
    11 juni, 2011 vid 19:02

    Verkar faktiskt rätt intressant. Undra hur 73 cm bredd funkar på chopp?

  • bicless

    Medlem
    11 juni, 2011 vid 21:34

    73cm kan funka kanon på chopp. Om den har mycket rocker och rätt outline och inte vassa speediga rails.

    Förut hade jag en AHD fury 72cm bred, den lajjade över alla chopp och gick som en fisk, superlättkörd i allt utom riktig vågsegling med brytande vågor. Även AHD fast forward 130 (även den 72 bred) funkar kalas i chopp, känns inte stötig, funkar även i brytande våg tom.

    Men brädor med rakare rocker som exemlpelvis JP Super sport, AHD Freerace, RRD X-fire kräver mer av seglare i chopp och kan bli jobbigt.

  • cosmosurfer

    Medlem
    12 juni, 2011 vid 17:28

    Man får intrycket av att Fire Move är mer för lättvind och All Ride mer mediumvindbetonad. Man vill ju inte köpa en bräda som känns för stor vid 9 m/s. Och går det alls att plana genom en gipp med en bräda som är 73 cm. För planande gippar är naturligtvis det mål som hägrar!

  • vigla

    Medlem
    12 juni, 2011 vid 20:16

    Jag har en Fanatic Eagle 2009, 113 liter Limited Edition till försäljning utan en enda repa, närmast i nyskick. Den planar tidigt, gippar som en dröm såväl i plattvatten som chopp och är extremt snabb med mycket prestanda för vara en freeride samtidigt som den bibehåller mycket bra kontroll i högre farter, delvis beroende på den låga vikten på 6 kg och en välanpassad rocker. Den är 246 lång och 66 bred och har en kolfiber- sandwich konstruktion med reducerad vikt som inte bara är lätt utan styv. Brädan finns i Sthlm.

    Intresserad, ring 0730-768 608

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.