• zurfman

    Medlem
    12 juni, 2011 vid 20:20

    Fundera på vilka egenskaper som är viktigast.
    3 viktiga egenskaper kan ju vara
    -stabilitet (om det är en större freeride som skall bära större segel), min är väldigt stabil vilket jag gillar
    -lättsvängd, för att kunna gippa o svänga, min är rätt så lätt att svänga med för 134 l
    -snabbhet, den ska ju åtminstone vara så snabb att den inte känns trög i vattnet, min bräda är okej men inte supersnabb (då använder jag iofs freemove-segel ganska mycket, lätt att manövrera med)

    Kanske bätrre att ha 2 brädor, en som planar supertidigt o en som är optimal från 9 m/s och uppåt och som klarar mer vågor?

  • bicless

    Medlem
    12 juni, 2011 vid 21:38

    Nu har jag inte kört firemove men om den har bred rumpa brukar de vara superenkel plana genom en jipp. Kolla det såkallade ofo (one foot off) måttet. Dvs bredden en fot från tailen (baken)
    Är den typ 50cm kommer den troligen vara lätt köra planande jippar med.

    Jag har en AHD free race som just är sjukt bred i tailen (54,5cm ) och därför är enkel plana i jippen med.

    Men det finns ju annat som påverkar också men det är endå en bra tumregel

  • cosmosurfer

    Medlem
    13 juni, 2011 vid 12:15

    Tack för alla svar! Det börjar ta form nu. Får se vad det blir. Köpte senast bräda 2004 så det får nog bli ngt nytt! Frågan är bara hur man skall kunna koncentrera sig på jobb när man bara tänker på brädor hela dagarna! Får väl prioritera, på brädköpet alltså!:grin:

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.